لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۴۶

نماینده مجلس: خودکشی دو معترض در زندان تأیید شده است


سینا قنبری دو روز قبل از مرگ بازجویی شده و «بعد از بازداشت به هم‌اتاقی‌هایش می‌گوید که خانه‌تکانی داشته‌اند (کتک خورده است) .
سینا قنبری دو روز قبل از مرگ بازجویی شده و «بعد از بازداشت به هم‌اتاقی‌هایش می‌گوید که خانه‌تکانی داشته‌اند (کتک خورده است) .

یک نماینده مجلس خبر داد که رئیس پزشکی قانونی، گزارش‌ها دربارهٔ «خودکشی» دو تن از معترضان در زندان را تأیید کرده‌است.

احمد همتی، عضو کمیسیون بهداشت مجلس، روز چهارشنبه، ۱۸ بهمن، در مصاحبه با خبرگزاری ایلنا گفت که رئیس سازمان پزشکی قانونی در جلسه با اعضای این کمیسیون اعلام کرده که دو نفر از بازداشت‌شدگان تجمع‌های اخیر «خودکشی» کرده‌اند.

به گفته آقای همتی، پزشکی قانونی فیلم‌های ۷ تا ۱۰ ساعته از محل فوت این زندانیان را بازبینی کرده و به این نتیجه رسیده که آنان خودکشی کرده‌اند.

این نماینده مجلس به نام دو معترضی که به گفته او بر اساس گزارش رئیس سازمان پزشکی قانونی «خودکشی» کرده‌اند، اشاره‌ای نکرده‌است.

تعدادی از نمایندگان بازدیدکننده از زندان اوین در روز ۱۰ بهمن اعلام کرده بودند که «فیلم خودکشی» سینا قنبری، برای آنان پخش شده‌است.

با این حال پس از آن علیرضا رحیمی، یکی از نمایندگان بازدیدکننده از زندان اوین، اعلام کرد که این فیلم دربرگیرنده صحنه‌ای از خودکشی نیست.

به گفته آقای رحیمی، در فیلمی که به نمایندگان نشان داده شده، روز ۱۶ دی ماه، در ساعت ۳ بامداد، فردی، با هویت سینا قنبری، درحالی‌که کیسه پلاستیکی مشکی بلند و پیچیده‌شده‌ای در دست راست دارد، وارد یکی از سرویس‌های بهداشتی می‌شود. پس از آن «مدت بسیار طولانی بدون هیچ اتفاق یا حرکتی محوطه سرویس‌ها ضبط شده تا اینکه حدود دو ساعت بعد یکی از زندانیان وارد شده و مستقیماً به همان سرویسی که سینا رفته وارد می‌شود و با صحنه جسد افتاده بر زمین مواجه و به حالت بهت و شوکه برمی‌گردد».

کمیته پیگیری بازداشت‌های دی ۹۶ پیش از این به نقل از دو «شاهد عینی» اعلام کرده بود که سینا قنبری دو روز قبل از مرگ بازجویی شده و «بعد از بازداشت به هم‌اتاقی‌هایش می‌گوید که خانه‌تکانی داشته‌اند (کتک خورده) به نحوی که برخی از بخش‌های بدنش به شدت کبود بوده‌است».

وحید حیدری، جوان دیگری بود که بدنبال اعتراضات اخیر در شهرهای مختلف ایران، در اراک بازداشت شد و پس از مدتی جنازه وی به خانواده‌اش تحویل داده شد. مقام‌های جمهوری اسلامی دلیل مرگ او را «خودکشی» اعلام کرده‌اند.

با این حال کمپین حقوق بشر در ایران به نقل از نزدیکان وحید حیدری، نوجوان جان‌باخته در کلانتری اراک، گزارش داده که زمان رویت جسد وی، روی سر او آثار ضرب و شتم و کبودی دیده شده‌است.

علی باقری، فعال مدنی در شازند اراک نیز که با بستگان وحید حیدری از نزدیک صحبت کرده، به رادیو فردا گفته که خانواده وی «تهدید» شده‌است.
محمد نجفی، وکیل دادگستری در شازند اراک که پیگیر پرونده وحید حیدری، بود از روز ۲۵ دی بازداشت شده و همچنان زندانی است.

به جز مرگ مبهم سینا قنبری و وحید حیدری، گزارش‌هایی دربارهٔ مرگ شهاب ابطحی‌زاده در اراک، محسن عادلی در دزفول، سارو قهرمانی و کیانوش زندی در سنندج منتشر شده اما مقامات جمهوری اسلامی ارتباط مرگ آنان با این تجمع‌ها را رد کرده‌اند.

علیرضا رحیمی، نماینده تهران در مجلس، هفته پیش گفته بود که «پنج هزار نفر» در جریان اعتراضات در شهرهای ایران، بازداشت شده و «هنوز ۵۰۰ نفر» در بازداشت هستند.

عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان تهران، نیز ۱۵ بهمن ماه در جلسه معاونان دادسرای تهران، گفته ۱۵۰ کیفرخواست برای «متهمان» اعتراضات دی‌ماه صادر شده و «چهار نفر» نیز همچنان در بازداشت به‌سر می‌برند.

XS
SM
MD
LG