لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۴۶

ترامپ در واکنش به اظهارات رئیس شورای اروپا: هر اسمی می‌خواهند روی من بگذارند


آقای ترامپ روز پنج‌شنبه در کاخ سفید با ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو، دیدار کرد.
آقای ترامپ روز پنج‌شنبه در کاخ سفید با ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو، دیدار کرد.

یک روز پس از آنکه دونالد توسک، رئیس شورای اروپا، با انتقاد از تصمیم‌های اخیر دونالد ترامپ گفته بود «این فکر پیش می‌آید که با چنین دوستانی چه نیازی به دشمن»، رئیس جمهوری آمریکا روز پنج‌شنبه ۲۷ اردیبهشت گفت: «آنها می‌توانند مرا به هر اسمی بخوانند» اما اروپا در زمینه تجاری رفتاری «وحشتناک» با آمریکا داشته است.

آقای ترامپ که در دیدار با دبیرکل ناتو با خبرنگاران سخن می‌گفت بار دیگر به تراز تجاری منفی آمریکا با اروپا و موانع موجود بر سر راه محصولات کشاورزی و خودروسازی آمریکا اشاره کرد و گفت: «ما در تجارت با اتحادیه اروپا ۱۵۱ میلیارد دلار زیان کردیم. هر اسمی می‌خواهند روی من بگذارند ... اما این شرایط دیگر ادامه نخواهد یافت».

مقام‌های اروپایی به شدت از تصمیم‌های اخیر دولت ترامپ، از جمله خروج آمریکا از برجام و همچنین وضع تعرفه‌های تجاری برای صادرات فولاد و آلومینیوم اتحادیه اروپا، انتقاد کرده‌اند.

دونالد توسک، رئیس شورای اروپا، روز چهارشنبه پیش از آغاز نشست سران اروپا در صوفیه، با اشاره به اینکه با تصمیم‌های اخیر دولت ترامپ «دیگر چه نیازی به دشمن»، گفته بود این تصمیم‌ها نشان داد که اروپا باید «از توهم بیرون بیاید» و به خود تکیه کند.

ژان‌کلود یونکر، رئیس کمیسیون اروپا، نیز همان روز با انتقاد از تصمیم آمریکا در خروج از برجام گفته بود: لغو برجام «تهدیدی برای امنیت و صلح» در منطقه‌ای آشوب‌زده از جهان است و اروپا از تمامی «ابزار و منابعی» که در اختیار دارد برای حفظ این توافق استفاده خواهد کرد.

با این حال آقای ترامپ روز پنج‌شنبه با تأکید بر اینکه دونالد توسک و ژان‌کلود یونکر را به خوبی می‌شناسد گفت: اما آمریکا در تجارت با اروپا زیان فراوانی کرده است.

دونالد ترامپ در دیدارش با ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو، همچنین از اینکه اکثر کشورهای عضو ناتو همچنان «بودجه دو درصدی» را رعایت نکرده‌اند بشدت انتقاد کرد.

اعضای ناتو سال گذشته تصویب کردند که دو درصد از تولید ناخالص ملی خود را به بودجه نظامی اختصاص دهند. آقای ترامپ روز پنج‌شنبه با اشاره به اینکه «دو درصد رقمی پایین است» از اینکه هنوز «۲۳ کشور از ۲۸ عضو ناتو هنوز سهم خود را پرداخت نکرده‌اند» به شدت انتقاد کرد.

با این حال ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو، در واکنش به سخنان دونالد ترامپ گفت که اصرار او به افزایش مشارکت مالی اعضا در ناتو بر این کشورها «تأثیر منفی» می‌گذارد.

نشست سالانه سران ناتو قرار است یازدهم ژوئیه، بیستم تیر، در بروکسل برگزار شود و دونالد ترامپ قرار است برای دومین بار در این نشست شرکت کند.

رئیس‌جمهور آمریکا در سخنان روز پنج‌شنبه‌اش همچنین بار دیگر از تراز تجاری منفی با چین انتقاد کرد و گفت «چین و اروپا لوس شده‌اند».

گفته‌های آقای ترامپ در حالی ایراد شده است که هیئتی اقتصادی از چین برای مذاکره با مقام‌های آمریکا در واشینگتن به سر می‌برد.

با استفاده از گزارش‌های آسوشیتدپرس، رویترز و رادیو فردا؛ ج./م.ا.
XS
SM
MD
LG