لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۴۲

نخست‌وزیر اسرائیل: روزی به ایران سفر خواهم کرد


بنیامین نتانیاهو استقبال از پیام ویدئویی‌اش را نشان «دوستی پایدار» بین مردم ایران و اسرائیل دانست.
بنیامین نتانیاهو استقبال از پیام ویدئویی‌اش را نشان «دوستی پایدار» بین مردم ایران و اسرائیل دانست.

یک هفته بعد از انتشار پیام ویدئویی نخست‌وزیر اسرائیل در ارائه کمک اینترنتی به مردم و کشاورزان ایران برای غلبه بر معضل کمبود آب، وی در پیام «قدردانی» خود از استقبال ایرانیان از این کمک، ارزیابی کرد که روزی خواهد آمد که خود او نیز به ایران سفر کند.

بنیامین نتانیاهو روز سه‌شنبه ۲۹ خرداد، در صفحه توئیتری خود به زبان فارسی، خطاب به ایرانیان نوشت: «یک روز، شما از چنگال استبداد آزاد خواهید شد؛ در این روز، من به تهران خواهم آمد تا با مردم شجاع و با استعداد ایران دیدار کنم».

نخست‌وزیر اسرائیل هفته گذشته در پیامی با تاکید بر اینکه کشورش در عرصه رویارویی با کمبود آب تجربیات، ابتکارات و فناوری‌های منحصر به فرد دارد، یک سایت و کانال تلگرامی را برای به اشتراک گذاشتن این تجربیات با مردم ایران اعلام کرد.

آقای نتانیاهو حال در پیام تازه خود با سپاسگزاری از «همه ایرانیان شجاعی که در روزهای اخیر آشکارا از اسرائیل تشکر می‌کنند»، نوشت: «میلیون‌ها نفر» ویدئوی او را در ارتباط با آب تماشا کرده و «حدود ۱۰۰ هزار نفر نیز عضو کانال تلگرامی» دولت او شده‌اند.

آقای نتانیاهو استقبال از این پیام و کمک را نشان «دوستی پایدار» بین مردم ایران و اسرائیل دانست و افزود: این «رژیم ایران است که تلاش می‌کند بین ما بذر نفرت بپراکند».

وی خطاب به «هر مادر، پدر، دانشجو و فعال ایرانی» این «قول» را داد که کشورش «هرگز از وعده دوستی و صلح میان دو ملت نومید» نخواهد شد.

وی دوباره تاکید کرد که «با حفاظت از منابع آب، می‌توان زندگی شمار زیادی از مردم ایران را نجات داد».

دیوید کیس، سخنگوی دفتر نخست‌وزیری اسرائیل، روز دوشنبه ۲۸ خرداد به روزنامه اسرائیلی «جروزالم پست» گفته بود که پیام هفته گذشته نخست‌وزیر در ارائه کمک به مردم و کشاورزان ایران برای غلبه بر بحران آب، بازتاب گسترده‌ای در همه سطوح ایران داشته و نتانیاهو را در تداوم این شیوه سخن گفتن مستقیم با مردم ایران تشویق کرده است.

به گفته آقای کیس، پیام آب نخست‌وزیر، «به رگ خواب ایران زد»؛ طیف گسترده‌ای از واکنش‌های ایرانیان به این پیام ابراز شد؛ رسانه‌های دولتی و نیمه دولتی ایران نیز این پیام را بازتاب داده و سخنان او به یکی از بحث‌های داغ در شبکه‌های اجتماعی ایرانیان مبدل شد.

سخنگوی دفتر نخست‌وزیری اسرائیل یادآور شد که سران حکومت ایران نخست‌وزیر اسرائیل را نکوهش کردند و برخی از ایرانیان نیز گفتند که او بهتر است ابتدا به مردم غزه کمک کند اما از سوی دیگر، بسیاری از ایرانیان از اسرائیل و نخست‌وزیر این کشور قدردانی کردند.

عیسی کلانتری، رئیس سازمان محیط زیست و وزیر اسبق کشاورزی ایران، که بنیامین نتانیاهو در پیام هفته گذشته خود، از جمله به گزارش‌هایی از او در خصوص عواقب سخت بحران کم‌آبی ایران استناد کرد، خطاب به نخست‌وزیر اسرائیل گفت، «او اول برود کثافت کاری‌های خودش را جمع کند».

با وجود این، آقای کلانتری، دو روز بعد، گفت که «سرانه آب در ایران از شرایط بحرانی نیز عبور کرده است»، و بی‌توجهی مستمر به امور محیط زیست در چند دهه اخیر را یکی از دلایل بروز این وضعیت بحرانی ایران دانست.

کمبود شدید آب در ایران، برای مصارف کشاورزی و عمومی، ایرانیان را در بسیاری از شهرها و روستاها نگران کرده است.

توصیه به «حمله سایبری به حوزه انرژی ایران»

با وجود کارزار نخست‌وزیر اسرائیل در «یاری به ایرانیان برای غلبه بر معضل کم‌آبی»، یک مقام بلندپایه پیشین اطلاعات نظامی اسرائیل گفته که کشورش در هر رویارویی تازه با ایران «پیش از هر چیز باید حوزه‌های انرژی آن را که زیربنای اقتصادش است، مورد حمله سایبری قرار دهد».

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، اِهود شِنیورسون، فرمانده پیشین واحد اطلاعاتی موسوم به ۸۲۰۰ در سازمان اطلاعات نظامی ارتش اسرائیل، روز یکشنبه ۲۷ خرداد در یک سخنرانی در دانشگاه تل آویو، گفت: حملات سایبری از نوع ضربه زدن به حوزه انرژی دشمن، از خنثی کردن تجهیزات نظامی دشمن، موثرتر است زیرا هر چند مهار توان نظامی دشمن داشتن دست بالا را امکان‌پذیر می‌کند اما ضربه به حوزه انرژیِ دشمن، اثرات راهبردی وسیع‌تری دارد.

فرمانده پیشین واحد اطلاعاتی ۸۲۰۰ در همین حال گفت که به «دلایل اخلاقی»، حملات سایبری علیه حوزه‌های آب، غذا و بهداشتی، در دستور کار نبوده است.

XS
SM
MD
LG