لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۳۳

کشاورزان معترض در اصفهان: «دشمن ما همینجاست، الکی می‌گن آمریکاست»


کشاورزان اصفهانی پیش از این نیز شعار داده بودند: سوریه را رها کنید، فکری به حال ما کنید
کشاورزان اصفهانی پیش از این نیز شعار داده بودند: سوریه را رها کنید، فکری به حال ما کنید

بنا بر گزارش‌های منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی، اعتراض و راهپیمایی کشاورزان استان اصفهان علیه «سوءمدیریت منابع آبی» روز جمعه ۲۴ فروردین نیز ادامه یافت.

از گزارش‌های محلی و ویدئوهای منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی چنین برمی‌آید که تمرکز تجمعات روز جمعه در فلکه خوراسگان اصفهان و برخی مناطق اطراف آن بوده‌ است.

در این ویدئوها به‌ویژه شعار «دشمن ما همینجاست، الکی میگن آمریکاست» شنیده و حضور گسترده زنان در راهپیمایی دیده می‌شود.

گزارش‌ها هم‌چنین حاکی از حضور نیروهای ضد شورش با اتوبوس‌های مجهز به آب‌پاش و تفنگ‌های گاز اشک‌آور در مسیر راهپیمایی کشاورزان است.

راهپیمایی روز جمعه کشاورزان استان اصفهان. ۲۴ فروردین ۱۳۹۷
please wait

No media source currently available

0:00 0:00:28 0:00

در فیلم‌های شبکه‌های اجتماعی سخنرانی فرمانده نیروی انتظامی در جمع کشاورزان معترض نیز دیده می‌شود که اظهارات او با مخالفت حاضران روبه‌رو است. وی در سخنرانی خود مدعی است که در جمهوری اسلامی به دستور رهبر جمهوری اسلامی تاکنون با همه اختلاس‌گران مقابله شده‌است.

وی هم‌چنین می‌گوید که دولتمردان دیگر دنیا، به گفته او میتران و نتانیاهو، اختلاس‌گر هستند اما در جمهوری اسلامی با همه اختلاس‌گرها «برخورد شده‌است»؛ علاوه بر اینکه گزارش‌های نهادهای معتبر بین‌المللی در مورد میزان فساد مالی در ایران با گفته‌های این فرمانده پلیس مغایرت دارد، فرانسوا میتران، رئیس جمهوری اسبق فرانسه، نیز حدود ۲۲ سال پیش در ژانویه ۱۹۹۶ درگذشت.

​این پنجمین بار پس از تعطیلات نوروزی است که کشاورزان اصفهانی در اعتراض به عدم پرداخت حق‌آبه‌شان از زاینده‌رود راهپیمایی می‌کنند.

همزمان با اعتراض‌های روز جمعه کشاورزان، امام جمعه اصفهان در خطبه‌هایش گفت: «دیگر به آنها حق نمی‌دهم».

به گزارش خبرگزاری ایرنا، یوسف طباطبایی‌نژاد در واکنش به اعتراض‌ها گفت: «تجمعات پی در پی و شعارهای افراد نشان می‌دهد که آنان مغرض و به دنبال فتنه و آشوب هستند.» امام جمعه اصفهان همچنین معترضان را متهم کرد که «قصد آب را ندارند و می‌خواهند شیطنت کنند؛ به همه خانواده‌ها مبلغی داده شده و آب نیز وجود ندارد و نباید توقع وجود داشته باشد.»

در خبری دیگر محسن مهرعلیزاده، استاندار اصفهان، روز جمعه در اجتماع کشاورزان شهرستان مبارکه گفت که در صورت به‌کارگیری روش‌های جدید آبیاری در کشاورزی «می‌توان مشکلات کشاورزان را برطرف کرد.»

استاندار اصفهان با بیان این‌که از سال ۸۹ تاکنون باید تونل سوم تکمیل می‌شد که تاکنون این اتفاق نیفتاده است، گفت: «برای اجرای طرح تونل سوم کوهرنگ ۵۰۰ میلیارد تومان نیاز است که اعتباری معادل ۲٫۵ برابر این رقم برای چهار سال آینده تخصیص یافته‌است.»

مناطق شرق اصفهان متشکل از شهرها و مناطقی از جمله زیار، جرقویه، ورزنه، اژیه، هرند، برآن و خوراسگان ۳۰۰ هزار تن جمعیت دارند که اغلب به کشاورزی اشتغال دارند، اما خشکسالی، آنان را به شدت در معرض مشکلات شغلی و معیشتی قرار داده است.

بر اساس این گزارش‌،‌ سهم کلی حق‌آبه کشاورزان شرق اصفهان از زاینده‌رود حدود ۴۰۰ میلیون مترمکعب است، اما این میزان در سال‌های اخیر اختصاص نیافته است و با وجود جریان یافتن زاینده‌رود در مقطعی از سال گذشته، تنها حدود ۴۰ درصد از ۱۰۰ هزار هکتار زمین‌های کشاورزی شرق اصفهان، زیر کشت رفت.

کاظم محمدی، نماینده کشاورزان شهرستان اصفهان، پیش از این گفته بود: «مسئولان استان دلیل کم‌آبی برای کشاورزی در شرق اصفهان را خشکسالی‌های چند سال اخیر عنوان می‌کنند، اما کشاورزان معتقدند برداشت‌های غیرمجاز در مناطق بالادست رودخانه زاینده‌رود و در استان چهارمحال و بختیاری، توسعه صنعت در استان‌های اصفهان و یزد و توسعه فضای سبز، دست به دست هم داده تا کشاورزی در شرق اصفهان رو به نابودی برود».

روز ۲۵ آبان سال ۹۰ روزنامه «تهران امروز» از قول محمدتقی رهبر، نماینده اصفهان در مجلس شورای اسلامی، نوشت که محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهوری اسلامی ایران در سفر خود به استان چهارمحال و بختیاری «با نوشته‌هایی که دست مردم بود و فشار برخی از نمایندگان، در شهرکرد گفت هر قدر و هر جور که نیاز هست برای صنعت و کشاورزی از آب زاینده‌رود برداشت کنید، اولویت با شما و بعد استان‌های دیگر».

علیرضا روحانی، سخنگوی ائتلاف حامیان میراث اصفهان، شهریورماه ۸۸ در مصاحبه‌ای با رادیو فردا در این ارتباط گفت: «در سفر استانی آقای احمدی‌نژاد که در دوره ریاست جمهوری پیشین ایشان اتفاق افتاد مصوبه‌هایی تصویب و اجرا شد که به علت همین مصوبه‌ها امروز شاهد این هستیم که چیزی نزدیک به ۳۵۰ پمپ فشار قوی هشت اینچی در بالادست رودخانه در استان چهار محال و بختیاری در حال کشیدن آب رودخانه‌است. این در حالی است که مردم پایین‌دست رودخانه از داشتن آب محرومند».

وی افزود که «سازمان جهاد کشاورزی استان چهار محال هم برای احداث چیزی نزدیک به ده هزار هکتار باغ مجوز صادر کرده‌است در حالی که بنا به نظر کارشناسان به هیچ وجه احداث باغ در ارتفاعات جنبه اقتصادی ندارد».

بر اساس گزارش‌های ایرنا، دانشجو آنلاین، شبکه‌های اجتماعی / پ.پ / ج
XS
SM
MD
LG