لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۸

تجمع دوباره مردم آبادان در اعتراض به کمبود و شوری آب


بر اساس گزارش‌ها، شوری آب آبادان به‌حدی است که دستگاه‌های تصفیه آب خانگی توان تصفیه آن را ندارند
بر اساس گزارش‌ها، شوری آب آبادان به‌حدی است که دستگاه‌های تصفیه آب خانگی توان تصفیه آن را ندارند

گروهی از مردم شهر آبادان روز شنبه ۲ تیر برای چندمین بار در روزهای اخیر با تجمع در مقابل فرمانداری این شهر به مشکل شوری و کمبود آب اعتراض کردند.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، تجمع کنندگان با حمل پلاکاردهایی که بر روی آنها نوشته شده بود «آب شیرین حق مسلم ماست»، شعارهایی نیز علیه عملکرد فرماندار و مسئولین آب و فاضلاب آبادان سر دادند.

براساس این گزارش، تجمع کنندگان به شوری آب و قطع شدن آب در چند ساعت از روز معترض هستند و برخی نیز می‌گویند که باید هر روز و هر شب برای تهیه آب آشامیدنی در صف‌های طولانی انتظار بکشند.

همچنین به گزارش خبرگزاری تسنیم، شوری آب آبادان به‌حدی است که دستگاه‌های تصفیه آب خانگی توان تصفیه آن را ندارند.

روز ۳۰ خرداد نیز صدها تن از ساکنان آبادان در اعتراض به شوری آب و سهمیه‌بندی آب آشامیدنی در این شهر، مقابل اداره آب و فاضلاب این شهر تجمع کرده بودند.

یک روز پیش از آن اداره آب و فاضلاب آبادان خبر داده بود که به دلیل «شوری آب رودخانه بهمنشیر در حد آب دریا، متوقف شدن برداشت آب از این رودخانه و نیز افت فشار، آب در این شهر سهمیه‌بندی می‌شود.

این اداره همچنین گفته بود که آب آبادان «تا پایان تیرماه» سهمیه‌بندی خواهد بود.

استاندار خوزستان و دیگر مقامات این استان وعده داده‌اند که با بهره‌برداری کامل از خط دوم آبرستانی غدیر، مشکل آب در آبادان و خرمشهر تا پایان تیر ماه حل خواهد شد.

طرح آب‌رسانی غدیر سال ۸۹ برای «برخی شهرهای اولویت‌دار نظیر آبادان، خرمشهر، مسجدسلیمان، اندیمشک، دزفول و شوشتر و ۱۲۰۰ روستا در استان خوزستان»‌ آغاز شد.

شوری آب در آبادان همچنین منجر به تعطیلی ۴۸ ساعته بخشی از واحدهای مجتمع پتروشیمی این شهر شد.

در همین حال محسن کعب عمیر، مسئول روابط عمومی مجتمع پتروشیمی آبادان، روز شنبه گفت که برای جلوگیری از وارد آمدن آسیب‌های فنی به تجهیزات، بخشی از واحدهای این مجتمع به مدت ۴۸ ساعت از مدار خارج شد.

شوری و گل آلود بودن آب شهرهای آبادان و خرمشهر در ۱۰ سال اخیر بارها اعتراض ساکنان این دو شهر را به دنبال داشته است.

به جز این شهرها در سال های اخیر بسیاری از مناطق ایران با بحران کم‌آبی دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

در همین حال رضا اردکانیان، وزیر نیرو، امسال را سخت‌ترین سال از نظر تامین آب در کشور طی نیم قرن اخیر دانسته و هشدار داده که ۳۳۴ شهر با جمعیت ۳۵ میلیون نفر امسال در وضعیت تنش آبی قرار دارند.

براساس گزارش‌های خبرگزاری های ایسنا، تسنیم، شبکه‌های مجازی و رادیو فردا؛ ا.م/س.ن

XS
SM
MD
LG