لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۳۹

آب در آبادان جیره‌بندی شد


اداره آبفای آبادان: تا پایان تیرماه که خط دوم «آب‌رسانی غدیر» کامل می‌شود، ناچار به سهمیه‌بندی آب شرب هستیم.
اداره آبفای آبادان: تا پایان تیرماه که خط دوم «آب‌رسانی غدیر» کامل می‌شود، ناچار به سهمیه‌بندی آب شرب هستیم.

اداره آبفای آبادان با صدور اطلاعیه‌ای از سهمیه‌بندی آب در این شهر مهم استان خوزستان خبر داد و دلایل آن را «شوری آب رودخانه بهمنشیر در حد آب دریا، متوقف شدن برداشت آب از این رودخانه و نیز افت فشار» اعلام کرد.

این اداره گفته که آب آبادان «تا پایان تیرماه» سهمیه‌بندی خواهد بود.

در این اطلاعیه که روز سه‌شنبه ۲۹ خرداد، منتشر شد، آمده است: «شوری آب رودخانه بهمنشیر به حد آب دریا رسیده و به دلیل شوری بسیار، نمی‌توان از آن برداشت کرد که این امر سبب کاهش تولید آب آبادان شده است».

سهمیه بندی آب در آبادان در شرایطی روی داده که به نوشته خبرگزاری ایرنا، اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری ایران، روز ۲۱ خرداد گفته بود: «دولت عزم خود را برای رفع مشکل آب شرب شهرهای آبادان و خرمشهر در کوتاه‌ترین زمان ممکن جزم کرده است».

پس از آن هم غلامرضا شریعتی، استاندار خوزستان، روز ۲۷ خرداد گفت: «باید اهتمام بورزیم و وضعیت آب خرمشهر و آبادان را پیش از رسیدن به مرز بحران اصلاح کنیم».

او افزوده بود: «آب لوله‌کشی مردم این دو شهر، آب نمک است».

این در شرایطی است که به گزارش خبرگزاری ایسنا، جلیل مختار، نماینده آبادان در مجلس روز ۲۴ خرداد در تذکری به حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، گفت: «شوری آب آبادان وخرمشهر، امان مردم را بریده است».

وی با اعلام اینکه مردم آبادان «تحقق وعده‌های حل مشکل آب آبادان را به چشم ندیده‌اند» افزود: «سیاست‌های آبی دولتمردان شما چیزی جز شوری آب شرب و کشاورزی آبادان به دنبال نداشته است».

این نماینده مجلس با اشاره به «انتقال آب از سرشاخه‌های کارون به نقاط دیگر» نوشت: «چطور دولتمردان شما قول انتقال آب کارون را به کشورهای همسایه می‌دهند در حالی که مردم آبادان صدای بلند العطش سر می‌دهند».

به نوشته ایرنا، ساکنان آبادان و خرمشهر در چند هفته گذشته به دلیل شوری بیش از حد آب رودخانه بهمنشیر که تامین کننده اصلی آب آشامیدنی این دو شهر است با مشکلات زیادی روبرو شده‌اند.

این مشکلات در شرایطی به وجود آمده‌اند که وب‌سایت باشگاه خبرنگاران جوان روز ۲۲ خرداد در گزارشی اشاره کرد که طرح آب‌رسانی غدیر برای «برخی شهرهای اولویت‌دار نظیر آبادان، خرمشهر، مسجدسلیمان، اندیمشک، دزفول و شوشتر و ۱۲۰۰ روستا در استان خوزستان»‌ در سال ۸۹ آغاز شد.

بر اساس این گزارش، استاندار خوزستان اواخر پارسال با اعلام اینکه این طرح مشکل اعتباری ندارد، گفته بود: «هرگونه کوتاهی و سستی در رابطه با اجرای این پروژه از سوی مسئولان قابل قبول نیست».

سهمیه‌بندی آب در آبادان در شرایطی رخ می‌دهد که بسیاری از مناطق ایران با بحران کم‌آبی دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ایران اخیرا گفته که در حال حاضر بیش از ۷۰ درصد جمعیت کشور در معرض «بی‌آبی» قرار دارند و سرانه آب در سال جاری خورشیدی٬ از شرایط بحرانی نیز عبور کرده است.

وزیر نیرو ایران نیز اول اردیبهشت‌ماه، امسال را سخت‌ترین سال از نظر تامین آب در کشور طی نیم قرن اخیر دانست و هشدار داد که ۳۳۴ شهر با جمعیت ۳۵ میلیون نفر امسال در وضعیت تنش آبی قرار دارند.

در ادامه مشکلات مربوط به کم‌آبی در ایران، «همشهری آنلاین» روز ۲۸ خرداد نوشت‌: «قطعی و افت شدید فشار آب در روزهای اخیر در برخی مناطق اصفهان موجب گلایه بسیاری از شهروندان و نگرانی از جیره‌بندی آب در تابستان شده است».

با این همه، مسئولان شرکت آبفای اصفهان گفته‌اند که «با وجود کمبود آب، خبری از جیره‌بندی نیست».

همچنین به گزارش خبرگزاری ایلنا،‌ قاسم قائدی، مدیرکل مدیریت بحران استان بوشهر، روز ۲۲ خرداد با اعلام اینکه مشکلات ناشی از خشکسالی و کمبود آب در این استان به «بحرانی جدی» تبدیل شده است گفت که در «بخش جنوبی استان بوشهر، آب سهمیه‌بندی شده است».

بر اساس گزارش خبرگزاری ایرنا، یاشگاه خبرنگاران جوان، سایت همشری آنلاین و رادیو فردا/ ب.ک/ ک.ر
XS
SM
MD
LG