لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۰

اعلام آمادگی امارات برای قبول مسئولیت‌های امنیتی در خاورميانه


انور محمد قرقاش وزير خارجه امارات متحده عربی
انور محمد قرقاش وزير خارجه امارات متحده عربی

وزير خارجه امارات متحده عربی گفت با توجه به اينکه اين کشور ديگر نمی‌تواند به متحدان غربی خود مثل آمريکا و بريتانيا تکيه کند آماده است برای مقابله با دشمنان خود به سراسر خاورميانه نيروی نظامی اعزام کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، امارات متحده عربی با ارسال پول و نيروی نظامی برای تقويت ارتش‌های محلی و تاسيس پايگاه‌های نظامی در سراسر خاورميانه و آفريقا خلاء ناشی از سياست‌های دولت باراک اوباما در سطح منطقه را پر می‌کند.

انور محمد قرقاش وزير خارجه امارات متحده عربی در سخنرانی در لندن گفت: «در سيستم بين المللی کنونی ديگر اين امکان وجود ندارد که با نوشتن چک ديگران به منطقه بيايند و امنيت شما را تضمين کنند. بايد بخشی از اين مسئوليت را پذيرفت.»

امارات متحده عربی بيش از سه سال است در جنگ يمن با شورشيان حوثی مورد حمايت ايران حضور دارد و در ليبی و کشورهای ديگر نيز از گروه‌هایی که با اسلام‌گرايان می‌جنگند حمايت می‌کند.

اين کشور دوشادوش متحد نزديکش عربستان سعودی در سطح منطقه با رقيب اصلی خود ايران درگير کشمکشی است که ابعاد فرقه‌ای به خود گرفته است. هر يک، طرف مقابل را به ايجاد بی‌ثباتی در منطقه متهم می‌کنند.

آقای قرقاش گفت در مورد اختلاف نظر کشورهای غربی در نحوه برخورد با حکومت ايران نگران است.

او در بخشی از سخنرانی خود در پژوهشکده پاليسی اکسچنج افزود: «ما واقعا اميدواريم تلاش‌های فعلی آمريکا باعث تغيير رفتار حکومت ايران شود و در مورد آنچه که به نظر می‌رسد اختلاف آمريکا و اروپا در برخورد با ايران است نگرانيم.»

خبرگزاری رويترز می‌افزايد از نظر دولت امارات متحده عربی برای مقابله با اقدامات زيانبار و برنامه‌های موشکی ايران سياست‌های قاطعانه دولت آمريکا به نسبت تلاش اروپا برای حفظ برجام موثرتر خواهد بود.

دولت آمريکا در ماه مه امسال از توافق هسته ای جامعه بين‌المللی با ايران که حدود سه سال قبل به تصويب رسيد خارج شد.

انور محمد قرقاش در عين حال گفت پس از ضبط ميليون‌ها دلار پول از يک هواپيمای غيرنظامی امارات متحده عربی در شهر موگاديشو اين کشور در حال فراهم کردن زمينه مذاکره با دولت سومالی است. سواحل سومالی که در آن سوی سواحل يمن قرار دارد به مسيرهای کشتيرانی بين المللی بسيار نزديک است.

او افزود: «در حال حاضر اقداماتی برای ميانجيگری بين ما و سومالی در جريان است. ما مايليم فعاليت‌های خود را ادامه دهيم ولی با صراحت اعلام کرده‌ايم که در مورد انتقال اين پول که بيش از نه ميليون دلار است با ما رفتار نادرستی شده و به اين خاطر خواستار عذرخواهی هستيم.»

منبع: خبرگزاری رویترز؛ ش.ر/س.ن
XS
SM
MD
LG