لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۲۹

ایران در ۱۰ ماه گذشته بیش از یک درجه افزایش دما داشت


صادق ضیائیان، رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی، با اشاره به اینکه ایران در ۱۰ ماه گذشته نسبت به شاخص‌های بلندمدت، بیش از یک درجه افزایش دما داشته، اعلام کرد که در این مدت ۱۱۱ بار در نقاط مختلف کشور دمای هوا به بالای پنجاه درجه رسید.

آقای ضیائیان در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا که روز شنبه ۶ مرداد منتشر شد گفته است از اول مهرماه سال گذشته تا پایان تیر امسال دمای کشور ۱.۳ درجه نسبت به بلندمدت، افزایش یافته و تمامی استان‌های ایران این افزایش دما را تجربه کرده‌اند.

بنابر همین گزارش، در طول ۱۰ ماه گذشته بیشترین افزایش دما برای استان‌های آذربایجان غربی (۲.۲ درجه) و زنجان (۲ درجه) بوده و استان تهران نیز ۱.۵ درجه افزایش دما نسبت به بلندمدت داشته است.

داد‌ه‌نما: افزایش دمای هوا در ایران
داد‌ه‌نما: افزایش دمای هوا در ایران

بیشترین نوسان دمایی بلندمدت نیز متعلق به دو استان گلستان و البرز بوده است که در ماه تیر به ترتیب ۳.۷ درجه و ۳.۶ درجه افزایش دما داشته‌اند.

همچنین در ماه گذشته اهواز با ثبت دمای ۵۳ درجه به عنوان گرم‌ترین شهر ایران معرفی شد.

این مقام سازمان هواشناسی مهم‌ترین عامل روند افزایش دما در ایران را تغییر اقلیم و گرمایش جهانی دانسته و در کنار آن به عواملی چون «تمایل فشارهای جنب حاره‌ای به عرض‌های بالاتر جو» اشاره کرده است.

رئیس مرکز ملی خشکسالی همچنین با اشاره به اینکه در ۱۰ ماه گذشته کل کشور ۱۶۴.۷ میلی‌متر بارش دریافت کرد، گفت: میانگین بارش بلندمدت در این بازه زمانی ۲۲۵ میلی‌متر است و در حال حاضر حدود ۲۷ درصد کمبود بارش داریم.

خشکسالی انباشت‌شده

از سوی دیگر رئیس سازمان هواشناسی ایران نیز با اعلام «خشکسالی انباشت‌شده در ایران» نسبت به احتمال کاهش امنیت غذایی و افزایش انواع بیماری‌ها به خاطر تغییرات اقلیمی هشدار داد.

داود پرهیزکار، رئیس سازمان هواشناسی ایران، به خبرگزاری ایلنا گفت: از سال ۸۴ تاکنون دهک‌های نمایه خشکسالی کشور منفی بوده و طی این مدت کشور با «خشکسالی انباشت‌شده» مواجه شده است.

بنابر همین گزارش، تعداد ساعات آفتابی در ایران به طور میانگین ۱۱ ساعت در سال افزایش یافته و میانگین سرعت باد در بسیاری از نقاط کشور نیز علاوه بر نوسانات شدید، روندی کاهشی داشته است.

آقای پرهیزکار این رویدادهای زیست‌محیطی را از جمله پیامدهای گرمایش زمین در ایران دانسته و نسبت به وقوع پیامدهایی دیگری، از جمله بارش‌های سنگین و ناگهانی با وجود کاهش کلی میانگین بارش، افزایش توفان، کاهش عملکرد محصولات زراعی و باغی، کاهش امنیت غذایی و انواع بیماری‌های انسان، دام و گیاه، هشدار داده است.

سازمان غذا و کشاورزی ملل متحد، فائو، حدود دو هفته پیش در گزارشی اعلام کرد که خشکسالی‌های خاورمیانه وخیم‌تر خواهد شد.

از سوی دیگر به گفته رضا اردکانیان، وزیر نیرو، سال ۹۷ سخت‌ترین سال از نظر تأمین آب در ایران طی نیم قرن اخیر است و امسال ۳۳۴ شهر ایران با جمعیت ۳۵ میلیون نفر در وضعیت تنش آبی قرار دارند.

با استفاده از ایسنا، ایلنا و رادیو فردا/ ج.
XS
SM
MD
LG