لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۰۵

حمله هوایی به اتوبوس مدرسه در یمن در پی موشک‌پرانی حوثی‌ها


سران قبایلی یمن روز پنج‌شنبه، ۱۸ مرداد، از حمله هوایی نیروی ائتلاف عربستان در شمال یمن و اصابت یکی از موشک‌های این حمله به یک اتوبوس مدرسه خبر می‌دهند. این حمله در بازار دَهیان در شمال استان صعده یمن روی داد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، گزارش‌ها حکایت از کشته شدن دست‌کم ۲۰ نفر، از جمله کودکان، در این حمله و زخمی شدن ۳۵ نفر دارند.

خبرگزاری آلمان اما از قول یکی از مسئولان بهداشتی حوثی‌ها شمار کشته‌ها را دست‌کم ۳۹ نفر ذکر می‌کند که بیشترشان کودک هستند.

کمیته بین‌المللی صلیب سرخ نیز در توئیتر خود خبر می‌دهد که بیمارستان‌های تحت نظارت این نهاد در این منطقه از یمن ده‌ها کشته و زخمی دریافت کرده‌اند.

این کمیته تأکید می‌کند که بر پایه قوانین بین‌المللی، طرف‌های درگیر موظفند از غیرنظامیان حفاظت کنند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، ائتلاف به رهبری عربستان بعد از ظهر پنج‌شنبه با انتشار بیانیه‌ای حمله هوایی توسط نیروهای این ائتلاف در شمال یمن در این روز را تأیید کرد و گفت که هدف این حمله سکوهای پرتاب موشک بوده است.

این بیانیه افزوده که این حمله «یک اقدام قانونی نظامی» به تلافی حمله موشکی چهارشنبه حوثی‌ها به شهر جازان (جیزان) است.

اشاره این بیانیه به پرتاب موشک از سوی حوثی‌ها به داخل خاک عربستان سعودی است که روز چهارشنبه انجام شد و یک نفر کشته و ۱۱ تن زخمی برجای گذاشت.

خبرگزاری رسمی سعودی پیشتر گزارش داده بود که نیروهای عربستان یک موشک حوثی‌ها را در هوا رهگیری کرده‌اند.

بنا بر گزارش‌ها، ترکش‌های این موشک باعث مرگ یک ساکن یمنی شهر جازان و مجروحیت ۱۱ نفر دیگر شده‌ است.

خبرگزاری رویترز می‌گوید که پیشتر یک رسانه وابسته به حوثی‌ها از موشک‌پرانی به سوی شهر صنعتی جازان در خاک عربستان سعودی خبر داده بود.

حوثی‌ها که مورد حمایت ایران هستند و کنترل پایتخت و بخش بزرگی از غرب یمن را در دست دارند در ماه‌های اخیر ده‌ها موشک به خاک عربستان پرتاب کرده‌اند، اما بیشتر آنها توسط پدافند هوایی عربستان دفع شده‌اند.

در پی ورود ائتلاف عربی به نبردهای یمن، برای بازگرداندن قدرت به عبد ربه منصور هادی، رئیس‌جمهوری قانونی آن کشور، تاکنون دست‌کم ده هزار نفر کشته شده‌اند. سازمان ملل وضعیت در یمن را فاجعه انسانی» توصیف می‌کند.

با استفاده از آسوشیتدپرس، رویترز، خبرگزاری‌های آلمان و فرانسه /پ. پ/ف. دو
XS
SM
MD
LG