لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۳۵

با شکست مذاکرات صلح نبرد در حدیده یمن از سر گرفته شد


نیروهای هوادار دولت یمن (عکس از آرشیو)
نیروهای هوادار دولت یمن (عکس از آرشیو)

یک روز پس از شکست مذاکرات بین طرف‌های درگیر در جنگ یمن با میانجیگری سازمان ملل متحد منابع نظامی و ساکنان حدیده می گویند ائتلاف نظامی به رهبری عربستان سعودی نقاطی در اطراف مهمترین بندر یمن را هدف حملات هوایی قرار داد.

یک مقام ارشد یمنی در ائتلاف به خبرگزاری رویترز گفت پس از آنکه اقدام اخیر برای مذاکره روز شنبه در ژنو به دلیل عدم حضور نمایندگان حوثی‌ها به شکست انجامید ائتلاف حملات نظامی برای بیرون راندن شورشیان حوثی از بندر حدیده را از سرگرفت.

از سرگیری حملات به حدیده که تنها راه انتقال کمک‌های بشردوستانه برای میلیونها یمنی است مارتین گریفیث، فرستاده ویژه سازمان ملل متحد را که بر تداوم اقدامات دیپلماتیک تاکید کرده تحت فشار بیشتری قرار خواهد داد.

منابع نظامی یمنی در ائتلاف گفتند نبردها در حومه حدیده روز دوشنبه آغاز شد ولی از روز چهارشنبه تشدید شده است. به گفته ساکنان حدیده هواپیماهای ائتلاف روز چهارشنبه به نقاطی در اطراف دروازه شرقی شهر حمله کردند که به راههای ارتباطی بین حدیده با صنعا و استان تعز ختم می شود.

به گفته ساکنان هدف نیروهای مورد حمایت ائتلاف کنترل جاده اصلی بین حدیده و صنعا و قطع راههای تدارکاتی به پایتخت حوثی‌ها است.

یک مقام ارشد یمنی در ائتلاف گفت:«این از سرگیری حملات برای تصرف حدیده است. همه فکر می کردند حدیده غیرممکن است ولی ما ثابت خواهیم کرد که آنها اشتباه می کنند.»

خبرگزاری ایرانی تسنیم روز چهارشنبه از قول ژنرال شرف لقمان سخنگوی نظامیان یمنی متحد حوثی‌ها گزارش داد که آنها به نیروهای مورد حمایت ائتلاف در سواحل غربی حمله کرده اند.

خبرگزاری رویترز می افزاید ائتلاف نظامی به رهبری عربستان سعودی و امارات متحده عربی در ماه ژوئن امسال حملات گسترده‌ای برای تصرف حدیده را آغاز کردند که بزرگترین نبرد در جنگ سه ساله یمن بود. این عملیات به خاطر مذاکرات صلح متوقف شد.

وزیر خارجه امارات متحده عربی در پیامی در شبکه توئیتر نوشت:«عدم شرکت حوثی‌ها در مذاکرات ژنو دلیل ديگری است که ثابت می کند آزادسازی شهر حدیده می تواند آنها را سرعقل آورده تا به شکل سازنده‌ای در روند سیاسی مشارکت کنند.»

مایک پومپئو وزیر خارجه آمریکا روز چهارشنبه در بیانیه‌ای گفت به کنگره تضمین داده که عربستان سعودی و امارات متحده عربی تلاش می کنند از تلفات غیرنظامیان در یمن پرهیز کنند. به این ترتیب زمینه برای تداوم کمک‌های آمریکا به عربستان سعودی فراهم خواهد شد.

سازمان ملل متحد به شدت نگران است که حمله به حدیده، بندر اصلی برای واردات کالا به یمن، ممکن است باعث بروز قحطی کامل شود. در حال حاضر یبش از ۸ میلیون نفر از مردم کشور با خطر گرسنگی روبرو هستند.

به گفته سخنگوی مارتین گریفیث روز چهارشنبه او برای دیدار با رهبران حوثی‌ها عازم عمان خواهد شد. او روز شنبه در ژنو در یک کنفرانس خبری گفت:«ما به مسقط خواهیم رفت تا راههای دیگری برای حضور هر دو طرف در مذاکرات بعدی پیدا کنیم.»

عبدالملک الحوثی، رهبر حوثی‌ها ائتلاف نظامی به رهبری عربستان سعودی را متهم کرد که از سفر نمایندگان این گروه برای شرکت در مذاکرات صلح جلوگیری کرده است.

در مقابل وزیر خارجه دولت یمن حوثی را متهم کرد که قصد دارند در مذاکرات خرابکاری کنند.

به گفته سازمان ملل متحد در طول جنگ یمن بیش از ۱۰ هزار نفر کشته و بیش از ۲ میلیون نفر نیز آواره شده اند.

با استفاده از گزارش رویترز، ش.ر
XS
SM
MD
LG