لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۴۵

در آستانه دیدار رهبران آمریکا و چین، ترامپ از وجود «نشانه‌های خوب» خبر داد


دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، در مصاحبه با گرتا ون‌ساسترن از «صدای آمریکا»
دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، در مصاحبه با گرتا ون‌ساسترن از «صدای آمریکا»

در آستانه دیدار رهبران آمریکا و چین که، به باور تحلیل‌گران، می‌تواند بر جنگ تجاری فعلی بین دو اقتصاد برتر جهان تأثیر بگذارد، رئیس جمهوری آمریکا گفت «نشانه‌هایی خوب» دیده می‌شود.

دونالد ترامپ که برای شرکت در نشست سران گروه ۲۰ به بوئنوس آیرس رفته است، روز جمعه، نهم آذر، در مصاحبه با «صدای آمریکا» بدون اشاره به جزئیات گفت باید دید در مذاکرات چه پیش خواهد آمد.

رئیس جمهوری آمریکا همچنین با تکرار موضع پیشین خود که «کشورهای زیادی، از جمله چین، در گذشته سر ایالات متحده کلاه گذاشتند» گفت که او تعرفه‌هایی بر ۲۵۰ میلیارد دلار کالای چینی وضع کرد و آنها «دیگر نمی‌توانند آن چه را با رؤسای جمهور قبلی کردند تکرار کنند».

جنگ تجاری بین آمریکا و چین که از ۲۴ سپتامبر و با وضع تعرفه بر کالاهای چینی آغاز شد و با اقدام متقابل پکن ادامه یافت بازارهای بورس جهانی را زیر تأثیر قرار داد.

دونالد ترامپ در مصاحبه با «صدای آمریکا» با اشاره به وضعیت نامناسب اقتصاد چین و بدهی‌های عظیم آن کشور، تأکید کرد که اقتصاد آمریکا در حال حاضر قوی‌ترین اقتصاد جهان است و در وضعیتی بسیار خوب به سر می‌برد.

رئیس جمهوری آمریکا همچنین با یادآوری پیمان یو.اس.ام.سی.ای که جایگزین نفتا شد و همچنین «رفتار بهتر ژاپن نسبت به گذشته» و «توافق عالی با کره جنوبی» گفت: «به نظرم با روسیه و چین و دیگران هم ما روابط خوبی خواهیم داشت؛ و این مهم است.»

رئیس جمهوری آمریکا قرار است شامگاه شنبه به همراه همتای چینی‌اش، شی جین‌پینگ، در یک ضیافت شام با یکدیگر گفت‌وگو کنند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس نوشته است هرگونه توافق یا مخالفت رهبران دو کشور در این دیدار بلافاصله بر اقتصاد جهانی تأثیر خواهد گذاشت و به صعود یا سقوط ارزش بازارهای سهام خواهد انجامید.

به نظر می‌رسد چین نیز به دنبال دستیابی به توافقی با آمریکا برای پایان دادن به جنگ تجاری است.

روزنامه «چاینا‌ دیلی» که مواضع رسمی دولت چین را منعکس می‌کند روز جمعه با تأکید بر این که چنین توافقی در بوئنوس آیرس قابل دستیابی است، «منطقی» بودن آمریکا را پیش‌شرط آن خواند.

آمریکا و همچنین شماری از شرکت‌های بزرگ بین‌المللی با ارائه مستنداتی چین را به «سرقت فناوری» متهم می‌کنند، اما پکن این اتهام را رد می‌کند.

منابع: صدای آمریکا، آسوشیتدپرس، رویترز و رادیوفردا/ ج/ ف. دو.
XS
SM
MD
LG