لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۰۸

سخنگوی نیروهای مسلح: قطعا به آزمایش‌های موشکی ادامه می‌دهیم


یک روز پس از اظهارات وزیر خارجه آمریکا مبنی بر اقدام ایران در آزمایش موشکی با قابلیت «حمل کلاهک هسته‌ای»، ابوالفضل شکارچی سخنگوی نیروهای مسلح ایران گفت که جمهوری اسلامی به آزمایش‌های موشکی خود «قطعا ادامه» خواهد داد.

مایک پومپئو روز شنبه دهم آذر گفت که تهران به تازگی یک موشک بالستیک با برد متوسط آزمایش کرده است که قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای دارد.

وی در بیانیه‌ای که وزارت خارجه آمریکا در این زمینه منتشر کرده، گفته است آزمایش این نوع موشک که قادر است بخش‌هایی از خاک اروپا و کل خاورمیانه را هدف قرار دهد نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل است.

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران در واکنش به این اظهارات انجام چنین آزمایشی را منکر نشد و گفت که «هیچ قطعنامه‌ای در شورای امنیت برنامه موشکی و یا آزمایش‌های موشکی ایران را ممنوع نکرده است».

سخنگوی ارشد نیروهای مسلح جمهوری اسلامی نیز عنوان کرد که «آزمایش موشک‌ها و توان دفاعی جمهوری اسلامی برای دفاع و در راستای بازدارندگی کشور ما است و این کار ادامه خواهد پیدا کرد.»

ابوالفضل شکارچی با بیان اینکه «ما هم آزمایش و هم توسعه موشکی را ادامه خواهیم داد»، افزوده که جمهوری اسلامی «آزمایش موشکی و توسعه موشکی را در دستور کار خود دارد و از هیچ کشوری در این زمینه اجازه نمی‌گیرد.»

این فرمانده نظامی اضافه کرده که «قطعاً این کار توسعه پیدا خواهد کرد و درباره آن به هیچ وجه مذاکره نخواهیم کرد.»

سخنگوی نیروهای مسلح همچنین به «آمریکا و هم پیمانانشان» هشدار داده که «در صورت هر گونه خطای راهبردی در منطقه آنچنان سیلی محکمی از جمهوری اسلامی خواهند خورد که تا ابد پشیمان می‌‌شوند».

یکی از دلایل ترک توافقنامه برجام از سوی دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا برنامه موشکی ایران بود. این در حالی است که مقام‌های جمهوری اسلامی می‌گویند برنامه توسعه موشکی آنها «دفاعی» و «غیرقابل مذاکره» است.

آزمایش اخیر موشکی ایران با واکنش جرمی هانت، وزیر خارجه بریتانیا نیز مواجه شده و آن را «تحریک‌آمیز» خوانده است.

هانت در پیامی توئیتری نوشته که آزمایش موشک میان‌بردِ بالستیک ایران «ناسازگار با قطعنامه ۲۲۳۱ است» و اقدامی تحریک‌آمیز و تهدیدکننده است.

وی افزوده که «حمایت ما از برجام به هیچ وجه نگرانی‌مان از فعالیت‌های بی‌ثبات کننده موشکی ایران را کم نمی‌کند».

علاوه بر بریتانیا، رهبران آلمان و فرانسه نیز در عین اعلام پایبندی به برجام، از برنامه موشکی ایران ابراز نگرانی کرده‌اند.

چند روز پیش از بیانیه وزارت خارجه آمریکا، خبرگزاری اسپونتیک به نقل از برایان هوک، نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور ایران نوشته بود که براساس برآوردها، ایران در ماه ژانویه ۲۰۱۷ میلادی یعنی حدود ۱۱ماه پیش یک موشک میان‌برد با توان حمل کلاهک هسته‌ای و برد نزدیک به دو هزار کیلومتر را آزمایش کرده است.

قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد که پس از توافق هسته‌ای وین در سال ۹۴ و با هدف تایید آن صادر شد، از ایران خواسته که از توسعه موشک‌های بالستیک که توان حمل کلاهک هسته‌ای داشته باشند، خودداری کند.

منابع: تسنیم، ایرنا و رادیو فردا؛ ب.ب/س.ن
XS
SM
MD
LG