لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۲۴

ایران آزمایش موشک با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای را تکذیب نکرد


یک روز پس از آن‌که وزیر خارجه آمریکا گفت ایران اخیراً یک موشک میان‌برد بالیستیک با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای آزمایش کرده، سخنگوی وزارت خارجه ایران در واکنش خود به این اظهارات انجام چنین آزمایشی را منکر نشد.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، روز یکشنبه ۱۱ آذر، در واکنش به بیانیه وزیر خارجه آمریکا درباره آزمایش این موشک گفت که «هیچ قطعنامه‌ای در شورای امنیت برنامه موشکی و یا آزمایش‌های موشکی ایران را ممنوع نکرده است».

او همچنین بار دیگر این گفته مقامات جمهوری اسلامی را تکرار کرد که برنامه موشکی ایران «ماهیت دفاعی دارد و بر اساس نیازهای کشور طراحی می‌شود».

آقای قاسمی آزمایش این موشک از سوی ایران را تکذیب نکرده اما جزئیاتی درباره ویژگی‌ها و زمان آزمایش آن بیان نکرد.

مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، روز شنبه ۱۰ آذرماه،​ در بیانیه‌ای گفت که ایران به تازگی یک موشک بالیستیک با برد متوسط آزمایش کرده است که قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای دارد.

براساس این بیانیه، آزمایش این نوع موشک که قادر است بخش‌هایی از خاک اروپا و کل خاورمیانه را هدف قرار دهد «نقض» قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل است.

وزیر خارجه آمریکا نیز جزئیاتی درباره زمان و مکان آزمایش موشکی ایران بیان نکرده است.

چند روز پیش از این بیانیه خبرگزاری اسپونتیک به نقل از برایان هوک، نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور ایران، اعلام کرده بود که براساس برآوردها، ایران در ماه ژانویه ۲۰۱۷ میلادی یعنی حدود ۱۱ماه پیش یک موشک میان‌برد با توان حمل کلاهک هسته‌ای را آزمایش کرده است.

براساس این گزارش، برد این موشک حدود دو هزار کیلومتر است.

قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد که پس از توافق هسته‌ای وین در سال ۹۴ و با هدف تایید آن صادر شد، از ایران خواسته که از توسعه موشک‌های بالیستیک که توان حمل کلاهک هسته‌ای داشته باشند، خودداری کند.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، پس از خروج از برجام اعلام کرده خواهان توافق گسترده‌تری با ایران است که موضوعات برنامه موشکی، هسته‌ای و نقش تهران در منطقه را در بر بگیرد.

جمهوری اسلامی خروج آمریکا از برجام را به معنای «نقض» قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد دانسته است. آمریکا نیز در مقابل فعالیت‌های موشکی ایران را «نقض» این قطعنامه می‌داند.

در همین حال سخنگوی وزارت خارجه ایران روز یک‌شنبه خطاب به وزیر خارجه آمریکا گفت: «جالب و البته مضحک آنجاست به قطعنامه‌ای استناد می‌کنید که با خروج یک‌جانبه و غیر قانونی‌تان از برجام نه تنها خود آن را نقض کرده‌اید بلکه دیگران را هم به نقض آن تشویق و یا حتی اگر آن را اجرا کنند تهدید به تنبیه شدن و تحریم می‌کنید».

کشورهای اروپایی در عین اعلام پایبندی به برجام در عین حال از برنامه موشکی ایران ابراز نگرانی کرده‌اند.

در همین راستا، جرمی هانت، وزیر خارجه بریتانیا، روز یک‌شنبه از آزمایش موشکی اخیر ایران به‌شدت ابراز نگرانی کرد و آن را «تحریک‌آمیز» خواند.

جرمی هانت در پیامی توئیتری نوشت که آزمایش موشک میان‌بردِ بالیستیک ایران «ناسازگار با قطعنامه ۲۲۳۱ است» و اقدامی تحریک‌آمیز و تهدیدکننده است.

جرمی هانت همچنین گفت: «حمایت ما از برجام به هیچ وجه نگرانی‌مان از فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده موشکی ایران را کم نمی‌کند».

پیش از این حسن روحانی، رئیس جمهور و علی مطهری، نایب رئیس مجلس ایران، سپاه پاسداران را متهم کرده‌اند که با آزمایش‌های موشکی قصد برهم زدن توافق اتمی وین را داشته است.

با استفاده ازخبرگزاری‌های ایرنا، اسپونتیک ، توئیتر وزیر خارجه بریتانیا و رادیو فردا / ا.م / پ.پ​
XS
SM
MD
LG