لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۰۶

علی مطهری: سپاه با آزمایش‌های موشکی مانع اجرای برجام شد


علی مطهری می‌گوید: بخشی از جمهوری اسلامی «از ابتدا مایل به اجرای برجام نبود و بالاخره به هدفش هم رسید».
علی مطهری می‌گوید: بخشی از جمهوری اسلامی «از ابتدا مایل به اجرای برجام نبود و بالاخره به هدفش هم رسید».

علی مطهری در واکنش به گفته‌های برخی از اصولگرایان درباره طرح «عدم کفایت سیاسی رئیس‌جمهوری»، سپاه پاسداران و «دلواپسان» را مسبب اوضاع کنونی کشور دانست که به گفته او، با آزمایش‌های موشکی مانع اجرای برجام شدند.

پس از تلاطم‌های اخیر در بازار سکه و ارز ایران برخی از نمایندگان اصولگرای مجلس از جمله حسینعلی حاجی دلیگانی از ارائه طرح «عدم کفایت سیاسی رئیس‌جمهوری» سخن گفته‌اند.

با این حال به گزارش خبرگزاری ایسنا، علی مطهری نایب رئیس مجلس روز سه‌شنبه ۹ مرداد گفت: «مسئول وضعیت جاری کشور آنهایی هستند که با هوا کردن موشک تلاش کردند برجام اجرا نشود که البته به هدف‌شان هم رسیدند».

وی تاکید کرد که بخشی از نظام جمهوری اسلامی «از ابتدا مایل به اجرای برجام نبود و بالاخره به هدفش هم رسید».

به گفته آقای مطهری، اگر «کل نظام» جمهوری اسلامی در اجرای برجام «مصمم بود» بسیاری از شرکت‌های اروپایی و آمریکایی در ایران سرمایه‌گذاری می‌کردند و دونالد ترامپ «به آسانی نمی‌توانست از برجام خارج شود».

بخشی از اظهارات نایب رئیس مجلس می‌تواند اشاره‌ای باشد به مخالفت‌های آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، با برجام.

آیت‌الله خامنه‌ای در ماه‌های منتهی به توافق اتمی در سال ۱۳۹۴ در چند سخنرانی تاکید کرده بود که به دولت آمریکا اعتماد ندارد و اصلا به مذاکره با دولت این کشور «خوش‌بین نیستم».

وی در ماه‌های بعد نیز در سخنرانی‌های مختلف به صورت علنی و تلویحی با این توافق مخالفت کرده بود.

انتقادهای پیشین از مخالفت‌های سپاه با برجام

علی مطهری روز ۲۵ دی ۹۵ نیز از به گفته او، «تلاش برای اجرا نشدن برجام از طریق موشک‌پرانی» و «تحریک دشمن برای وضع تحریم‌های اقتصادی» انتقاد کرده بود.

دو روز بعد اما سخنگوی سپاه پاسداران این سخنان را «موهن»، «نسنجیده» و «پژواک صدای دشمنان» خواند.

پس از آقای مطهری، حسن روحانی نیز در دومین مناظره انتخابات ریاست جمهوری سپاه پاسداران را متهم کرد که با نشان دادن انبارهای موشک‌ها و نوشتن شعار روی موشک‌ها، قصد برهم زدن توافق اتمی وین را داشت.

منظور رئیس‌جمهوری ایران از این سخنان، نشان دادن سیلوهای موشکی سپاه پاسداران در تلویزیون ایران در سال ۹۴ و همچنین نوشتن شعار «اسرائیل باید از صفحه روزگار محو شود» به زبان عبری بر روی یکی از موشک‌های آزمایش شده بود.

مسعود جزایری، سخنگوی کل نیروهای مسلح ایران، در واکنش به این سخنان از نامزدهای انتخابات خواست که «از ورود مناقشه‌آمیز به مسائل نظامی» و، به گفته او، «دادن آدرس‌های نادرست به مردم اجتناب ورزند».

پس از انتخابات ریاست‌جمهوری نیز امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران، از راه‌اندازی سومین کارخانه زیرزمینی تولید موشک سپاه خبر داد و وعده داد که ایران «قدرت موشکی» خود را افزایش خواهد داد.

در جریان مذاکرات اتمی و پس از اجرای برجام، سپاه بارها دست به آزمایش موشکی زد و حتی روی یکی از موشک‌های خود به زبان عبری نوشت که «اسرائیل باید از بین برود».

قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت که پس از حصول توافق هسته‌ای وین و با هدف تأیید آن صادر شد، از ایران خواسته است که از توسعه موشک‌های بالستیک که قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای داشته باشند، خودداری کند.

با این حال مقامات جمهوری اسلامی می‌گویند که موشک‌های ایران با هدف حمل کلاهک هسته‌ای طراحی نشده است.

توقف برنامه موشکی ایران یکی از ۱۲ شرط آمریکا برای دستیابی به توافق جدید اتمی با ایران است، شرط‌هایی که پیش از این جمهوری اسلامی آنها را رد کرده و موضع جدید آمریکا درباره آنها پس از پیشنهاد دونالد ترامپ برای دیدار بدون شرط با حسن روحانی مشخص نیست.

بر اساس گزارش‌ خبرگزاری‌ ایسنا، سایت عصر ایران و رادیو فردا/ ا.م/ک.ر
XS
SM
MD
LG