لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۸:۰۴

دونالد ترامپ: آماده‌ام بدون هیچ شرطی با ایرانی‌ها دیدار کنم‎


دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا
دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا

رئیس‌جمهوری آمریکا روز دوشنبه هشتم مرداد بار دیگر برای دیدار با رهبران ایران اعلام آمادگی کرد و گفت که «هیچ شرطی» هم در این زمینه ندارد.

دونالد ترامپ در یک کنفرانس خبری مشترک با جوزپه کونته، نخست‌وزیر ایتالیا، در پاسخ به این پرسش که آیا حاضر است با حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، ملاقات کند این اظهارات را بیان کرد.

وی گفت: «من قطعا آماده‌ام» با رئیس‌جمهوری ایران دیدار کنم، اگر وی مایل به این کار باشد و این ملاقات نیز «بدون هیچ شرطی» خواهد بود.

مقامات جمهوری اسلامی پیش از این بارها پیشنهادها برای مذاکره با آمریکا را رد کرده بودند.

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، روز دوشنبه گزارش‌ها در این زمینه که سفر وزیر خارجه عمان به واشینگتن با هدف میانجی‌گری بین ایران و آمریکا صورت گرفته است، رد کرد و گفت: «با این آمریکا و سیاست‌هایی که در پیش گرفته قطعاً امکان تعامل و گفت‌وگو وجود نخواهد داشت».

رئیس‌جمهوری آمریکا گفت: «من قطعا خواهان ملاقات با ایرانی‌ها هستم اگر آنها بخواهند. نمی‌دانم آیا در حال حاضر آمادگی چنین کاری را دارند. من به توافق با ایران پایان دادم. توافقی مضحک بود. معتقدم که آنها احتمالا به دنبال دیدار هستند و آماده‌ام هر زمانی که بخواهند با آنها ملاقات داشته باشم».

وی افزود که او به انجام ملاقات‌ اعتقاد دارد و به فواید دیدارهای اخیرش با کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی، و ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه ، اشاره کرد.

آقای ترامپ در عین حال هشدار داد که ایران «هرگز اجازه نخواهد یافت» تا به سلاح هسته‌ای دسترسی پیدا کند.

وی روز ۱۸ اردیبهشت امسال ایالات متحده را از توافق اتمی با ایران موسوم به برجام خارج کرد و گفت که تحریم‌های واشینگتن علیه تهران را بازخواهد گرداند.

همان زمان، آیت‌الله علی خامنه‌ای رهبر ایران در واکنشی تند به این اقدام رئیس‌جمهوری آمریکا گفت: «ملت ایران با قدرت ایستاده و آنها [رؤسای‌جمهور] قبلی مُردند و استخوان‌های‌شان هم پوسید و جمهوری اسلامی همچنان هست. این آقا هم خاک خواهد شد و بدنش خوراک مار و مور می‌شود و جمهوری اسلامی همچنان خواهد ایستاد».

بیشتر بخوانید: چرا جمهوری اسلامی قادر به قبول مذاکره به شیوه ترامپ نیست؟

روسای‌جمهوری دو کشور در هفته‌های اخیر جنگ لفظی علیه یکدیگر را تشدید کرده‌اند.

پس از آنکه حسن روحانی، جنگ با ایران را «مادر جنگ‌ها» و صلح با ایران را «مادر صلح‌ها» توصیف کرد، آقای ترامپ به او هشدار داد که «دیگر هرگز آمریکا را تهدید نکن».

در همین حال جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا، گفته بود: «در چند روز گذشته با رئیس‌جمهور [ترامپ] صحبت کردم و او به من گفت که اگر ایران هر گونه اقدام منفی‌ بکند آنچنان بهایی خواهد پرداخت که کشورهای اندکی قبل از این پرداخته‌اند».

خردادماه امسال بیش از صد فعال سیاسی و مدنی در داخل و خارج از ایران در بیانیه‌ای با اشاره به استقبال «جهانی» از دیدار رئیس‌جمهوری آمریکا با رهبر کره شمالی و «وضعیت پرخطر منطقه»، خواستار «مذاکره مستقیم و بدون هیچ پیش‌شرط» بین ایران و آمریکا شده بودند.

چهره‌ها و رسانه‌های نزدیک به اصولگرایان به شدت به این پیشنهاد حمله کرده و امضاء کنندگان نامه را به «خیانت» متهم کردند.

بر اساس گزارش خبرگزاری های خارجی و سایت رادیو فردا/ ک.ر
XS
SM
MD
LG