لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۵۴

پومپئو: جمهوری اسلامی آن چیزی نیست که مردم ایران می‌خواهند


مایک پومپئو می‌گوید، که ایران در حال حاضر با چالش بزرگی اقتصادی مواجه است.
مایک پومپئو می‌گوید، که ایران در حال حاضر با چالش بزرگی اقتصادی مواجه است.

وزیر خارجه ایالات متحده روز چهارشنبه٬ سوم مرداد گفت که مردم ایران به تدریج متوجه شده‌اند که حکومت «دزدسالار» جمهوری اسلامی آن حکومتی نیست که می‌خواهند و همین آن‌ها را به سمت یک تصمیم‌گیری اساسی سوق خواهد داد.

مایک پومپئو٬ وزیر خارجه آمریکا که برای تشریح سیاست خارجی دولت آمریکا در جلسه کمیته روابط خارجی حاضر شده بود٬ گفت که ایران در حال حاضر با چالش بزرگی اقتصادی مواجه است که ناشی از حمایت پرهزینه‌اش از حزب‌الله لبنان٬ شیعیان عراق و دولت سوریه و همچنین فعالیت‌هایش در یمن است.

وی افزود همین باعث شده که مردم ایران متوجه شوند که این حکومت و توسعه‌طلبی‌هایش آن چیزی نیست که آن‌ها می‌خواهند.

آقای پومپئو ادامه داد که مجموعه وضعیت اقتصادی در ایران و «دزدسالاری» حکومت جمهوری اسلامی مردم ایران را به سمت یک تصمیم‌گیری اساسی سوق خواهد داد.

وزیر خارجه ایالات متحده روز یکشنبه٬ ۳۱ تیرماه نیز در جمع گروهی از آمریکاییان ایرانی‌تبار حکومت ایران را به «مافیا»‌ تشبیه کرده و گفته بود جمهوری اسلامی در راه «صدور انقلاب»٬ رونق اقتصادی٬ آزادی‌ها و منافع شهروندان ایرانی را هزینه کرده است.

وزیر خارجه آمریکا روز چهارشنبه همچنین بار دیگر از توافق هسته‌ای٬ برجام٬ انتقاد و تکرار کرد که به باور دونالد ترامپ٬ رئيس جمهور ایالات متحده٬ این توافق یکی بدترین توافق‌های تاریخ بود.

آقای پومپئو اظهار کرد که اعلامیه‌ای که دولت باراک اوباما در خصوص برجام منتشر کرد٬ حاوی اطلاعات نادرستی در مورد تسلیحات ایران بود. وی دولت قبلی را متهم کرد که از نادرستی این اظهارات آگاه بود.

آمریکا ۱۸ اردیبهشت ماه از برجام خارج شد. در پی آن وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که دور جدید تحریم‌های شدید علیه ایران از ۱۳ مرداد، و بخش بعدی آن از ۱۳ آبان اجرا می‌شود.

خروج آمریکا از برجام با اعتراض ایران و دیگر طرفین توافق همراه بود٬ اما مایک پومپئو تاکید دارد که آمریکا در این مسیر تنها نیست.

آقای پومپئو در جلسه سنا با تاکید بر این که ایالات متحده جزئی از یک ائتلاف است٬ گفت که اسرائیل٬ عربستان سعودی٬ امارات٬ بحرین و برخی از کشورهای کوچک اروپایی نیز با آمریکا در خصوص ایران همراه هستند.

مایک پومپئو افزود که دولت ترامپ قصد دارد در ارتباط با ایران فقط روی مسئله هسته‌ای تمرکز نداشته باشد٬ بلکه برنامه موشکی ایران و رفتارهای زیان‌آورش در دنیا را نیز مد نظر قرار دهد.

دونالد ترامپ دوم مردادماه مذاکره برای توافقی واقعی در موضوع غیر اتمی کردن ایران را همچنان ممکن دانسته و گفته بود: «خواهیم دید چه می‌شود، اما ما آماده‌ایم که به یک توافق واقعی برسیم. نه آنچه در دولت قبلی شکل گرفت و یک فاجعه بود.»

با استفاده از شبکه تلویزیونی دولتی C-SPAN و رادیو فردا/ د.آ
XS
SM
MD
LG