لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۵۶

انتقاد قاسمی از «دخالت آمریکا در امور داخلی ایران»


بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران
بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، با محکوم کردن سخنان مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا، در جمع گروهی از ایرانیان آمریکایی، سخنان او را «مصداق بارز دخالت این کشور در امور داخلی ایران» خواند.

بهرام قاسمی روز دوشنبه اول مرداد، ضمن آنکه مواضع وزیر امور خارجه آمریکا را «مزورانه و سخیف» خواند، گفت که سخنان او «در راستای سیاست‌های دیر پای بی‌ثبات‌ساز و مخرب این کشور در منطقه ارزیابی می‌شود که ناقض تعهدات بین‌المللی این کشور است».

آقای پومپئو روز یکشنبه ۳۱ تیر، در جمع ایرانیان آمریکایی، مقام‌های ایرانی را به شبکه «مافیا» تشبیه کرده و گفته بود آمریکا در کنار مردم ایران برای رسیدن به خواسته‌هایشان است.

وزیر امور خارجه آمریکا همچنین بر «فشارهای اقتصادی حداکثری» و به صفر رساندن صادرات نفت ایران تأکید کرد و مقام‌های جمهوری سلامی ایران را فاسد نامید.

او همچنین افزود که ایالات متحده با اجرای یک کمپین بین‌المللی در تلاش است تا منابع مالی حکومت ایران را قطع کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران گفت: «هیچ ایرانی آزاده‌ای ... کودتای ۲۸ مرداد که منجر به سرنگونی دولت مردمی و قانونی در سال ٣٢شد، حمایت بی‌دریغ از تروریست‌های جنایتکار و گروه‌های تجزیه‌طلب وابسته، حمایت از صدام در تحمیل جنگ هشت ساله علیه ملت بزرگ ایران، سرنگونی هواپیمای مسافربری ایران بر فراز آب‌های خلیج فارس و ده‌ها اقدام و رفتار ضدایرانی دیگر از سوی دولت‌های آمریکا را فراموش نخواهد کرد».

پس از خروج آمریکا از توافق بین‌المللی برجام در اردیبهشت ماه سال جاری، و بازگشت تحریم‌های ثانویه این کشور، واشینگتن به دنبال قطع صادرات نفت ایران تا آبان ماه سال جاری است.

حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران، روز یکشنبه به دولت آمریکا هشدار داد که «با دم شیر بازی نکند».

در واکنش به این سخنان رئیس‌جمهور ایران، دونالد ترامپ در توئیتی خطاب به حسن روحانی تهدید کرد که دیگر با آمریکا چنین سخن نگوید.

تاکنون مقام‌های جمهوری اسلامی ایران به تهدید آقای ترامپ پاسخ نداده‌اند.

آلمان خواستار خویشتنداری ایران و آمریکا شد

در این میان، آلمان از رهبران ایران و آمریکا خواست تا در جریان تنشی که میان دو کشور شکل گرفته، خویشتن‌دار باشند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، کریستوفر برگر، معاون سخنگوی وزارت خارجه آلمان، روز دوشنبه در برلین گفت که کشورش از مذاکره و گفت‌وگو حمایت می‌کند و از طرفین می‌خواهد که در اظهارنظرهایشان خودداری بیشتری نشان دهند.

کشورهای اروپایی که خواستار حفظ برجام هستند، در تلاشند راهی برای باز نگه داشتن ارتباطات اقتصادی با تهران و فروش نفت ایران بیابند.

برپایه برخی گزارش‌ها، اتحادیه اروپا درصدد است انتقالات مالی را از طریق بانک‌های مرکزی اعضای خود با بانک مرکزی ایران برقرار نگه دارد.

علی رغم این تلاش‌ها، شرکت‌های بزرگ اروپایی از بیم تحریم‌های آمریکا، همکاری با ایران را قطع کرده‌اند.

از سوی دیگر، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، روز دوشنبه از موضع دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور، و مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا در برابر ایران ستایش کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، آقای نتانیاهو در آغاز جلسه کابینه‌اش، مواضع دولتمردان آمریکایی را سخت‌گیرانه توصیف کرد که به گفته او در برابر «تهاجم رژیم ایران» قابل ستایش است.

آقای نتانتیاهو اخیراً رایزنی گسترده‌ای برای لغو برجام و بازگشت تحریم‌های ایران در واشنگتن انجام داده بود. او همچنین از جمله منتقدان مهم حضور ایران در سوریه است.

با استفاده از ایرنا و رادیو فردا/ح.ر/ر.ب
XS
SM
MD
LG