لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۱:۵۷

محمدحسین باقری آمریکا را متهم کرد که در صدد حمله به ایران بوده است


با وجودی که مقام‌های دولت ترامپ چندین بار گفته‌اند در پی «تغییر رژیم ایران» و «مداخله نظامی علیه ایران» نیستند، یک مقام ارشد نظامی جمهوری اسلامی ادعا کرد که در این باره «اطلاعات متقن» دارد.

سرلشکر محمدحسین باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران، روز یکشنبه ۳۱ تیر در یک سخنرانی مدعی شد که دولت آمریکا در یک سال و نیم گذشته قصد داشته به ایران «تهاجم نظامی» کند.

به گزارش ایسنا، آقای باقری بدون ارائه شواهد و اسنادی در این باره گفت: هرچند دولت فعلی آمریکا در ظاهر حرفی از تهدید نظامی نمی‌زند، اما «اطلاعات متقنی وجود دارد که در همین یک‌ونیم سال اخیر تلاش بر این داشتند که ارتش آمریکا را وادار به تهاجماتی کنند».

محمدحسین باقری همچنین بدون اشاره به جزئیات و ارائه شواهد گفت که مقام‌های نظامی آمریکا این موضوع را دوبار بیان کرده‌اند.

مقام‌های دولت آمریکا ضمن اینکه بارها گفته‌اند تنها «در پی تغییر رفتار حکومت ایران» هستند، به جمهوری اسلامی درباره فعالیت‌های اتمی‌اش و همچنین اقداماتش در منطقه هشدار داده‌اند.

از جمله مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، حدود یک ماه پیش به ایران هشدار داد که در پی سلاح هسته‌ای نباشد زیرا در غیر این صورت با «خشم همه جهان» مواجه خواهد شد. آقای پومپئو همچنین ابراز امیدواری کرده بود که هیچ گاه ضرورتی برای اقدام نظامی آمریکا علیه ایران پیش نیاید.

پیش از خروج آمریکا از برجام شماری از تحلیل‌گران می‌گفتند که دولت ترامپ در صورت اقدام به چنین کاری در برابر یکی از این دو موقعیت قرار خواهد گرفت: یا برای جلوگیری از دستیابی جمهوری اسلامی به سلاح اتمی به ایران حمله کند یا با ایران اتمی کنار بیاید.

با این حال ساعتی پس از آن که رئیس جمهوری آمریکا رسماً کناره‌گیری از توافق اتمی با جمهوری اسلامی و وضع تحریم‌های تازه را اعلام کرد، جان بولتون،مشاور امنیت ملی او تأکید کرد که این اقدام «پیش‌درآمد مواجهه نظامی با ایران نیست».

در سال های گذشته گزارش هایی درباره قصد دولت اسرائیل برای حمله به ایران پیش از توافق اتمی وین منتشر شده است.

در هفته های گذشته تهدیدهای مقامات جمهوری اسلامی درباره واکنش به حمله احتمالی آمریکا به ایران افزایش یافته است.

درهمین حال حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، روز یک شنبه، گفت: «دشمنان باید خوب بفهمند که جنگ با ایران مادر جنگ‌ها و صلح با ایران مادر صلح‌ها است و ما هیچ‌وقت از تهدید نترسیده و در برابر تهدید، تهدید خواهیم کرد».

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران در سخنان روز یکشنبه‌اش همچنین مشکلات اقتصادی را به «دشمن» نسبت داد و گفت که ایجاد این مشکلات در «پیشانی فشار دشمن قرار گرفته است» هرچند به گفته او «انواع و اقسام تهدیدات دیگر» نیز می‌تواند وجود داشته باشد.

در همین حال محمدعلی جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران، آمریکا، اسرائیل، عربستان سعودی، سازمان مجاهدین خلق و سلطنت‌طلبان را متهم کرد که برای «توسعه ناامنی در کشور» هزینه می‌کنند و « برنامه‌های زیادی در تیرماه و مردادماه داشتند».

مقامات جمهوری اسلامی سازماندهی اعتراض‌های سراسری دی‌ماه گذشته را نیز به این کشورها و گروه ها نسبت داده بودند. ادعایی که از سوی آمریکا، اسرائیل و عربستان سعودی رد شد.

در ماه های اخیر رئیس و همچنین سخنگوی قوه قضائیه ضمن هشدار به آمریکا و اسرائیل درباره «سوء‌استفاده» از تجمع‌های اعتراضی صنفی و اقتصادی، تهدید کرده‌اند که با اعتراض‌هایی که «امنیت کشور را به هم بریزد» برخورد خواهد شد.

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری ایسنا، تسنیم و رادیو فردا؛ ا.م / ج
XS
SM
MD
LG