لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۷:۴۶

مشاور نظامی خامنه‌ای: در روز نخست حمله عربستان به ایران، ریاض را با هزار موشک می‌زنیم


رحیم صفوی می‌گوید که حزب‌الله لبنان «با ۸۰ هزار موشک تبدیل به یک تهدید دائمی» برای اسرائیل شده است.
رحیم صفوی می‌گوید که حزب‌الله لبنان «با ۸۰ هزار موشک تبدیل به یک تهدید دائمی» برای اسرائیل شده است.

دستیار و مشاور عالی نظامی رهبر جمهوری اسلامی تهدید کرد که در صورت اقدام نظامی عربستان سعودی علیه ایران، «در روز نخست هزار موشک قصرهای پادشاهی این کشور را در ریاض ویران خواهد کرد».

یحیی رحیم صفوی روز یکشنبه سوم تیرماه در یک سخنرانی در شیراز مدعی شد که «ایران قدرت نخست منطقه است» و به گفته او، «هیچ موضوعی بدون حضور ایران حل نخواهد شد».

وی در پاسخ به سئوالی درباره حمله عربستان سعودی به ایران تهدید کرد که «اگر بخواهند دست از پا خطا کنند در همان روز نخست هزار موشک به سمت آنان و قصرهایشان در شهر ریاض شلیک خواهد شد».

آقای رحیم صفوی همچنین گفت که حزب‌الله لبنان «با ۸۰ هزار موشک تبدیل به یک تهدید دائمی» برای اسرائیل شده است.

پیش از این نیز مقامات ایران و عربستان یکدیگر را به حمله نظامی تهدید کرده‌ بودند.

آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، هشتم مهرماه ۹۴ در واکنشی تند به حادثه منا در عربستان، تهدید کرده بود که اگر قرار باشد ایران عکس‌العملی نشان دهد، این عکس‌العمل خشن و سخت خواهد بود.‌

در مقابل محمد بن سلمان، وزیر دفاع و ولیعهد کنونی عربستان، ۱۲ اردیبهشت پارسال، در گفت‌وگو با شبکه «ام‌بی‌سی» گفته بود که ایران در صدد تسلط بر کشورهای مسلمان است و به همین دلیل امکان مذاکره با تهران وجود ندارد.

او تاکید کرده بود که ریاض منتظر آمدن جنگ به داخل عربستان نخواهد ماند و در مقابل برای کشاندن نبرد به ایران تلاش می‌کند.

وزیر دفاع ایران نیز روز ۱۷ اردیبهشت ۹۶ تهدید کرد که اگر عربستان سعودی دست به اقدامی در این راستا بزند «جایی را غیر از مکه و مدینه سالم نمی‌گذاریم».

روابط تهران و ریاض به دنبال جنگ داخلی در یمن و سوریه طی سال‌های اخیر تیره‌تر شده است. پس از حمله نیروهای تندرو به سفارت و کنسولگری عربستان در تهران و مشهد و به آتش کشیده شدن آنها در دی‌ماه سال ۹۴ مناسبات دو کشور قطع شد.

این اتفاق پس از آن رخ داد که عربستان یک روحانی برجسته شیعه به نام شیخ نمر النمر را اعدام کرد.

پیش از آن نیز کشته شدن تعدادی از حجاج ایرانی در حادثه منا باعث تند شدن حملات مقامات جمهوری اسلامی به عربستان سعودی شده بود.

بر اساس گزارش خبرگزاری‌های فارس،رویترز و رادیو فردا/ ا.م/ ک.ر

در همین زمینه

XS
SM
MD
LG