لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۳۰

وزیر دفاع عربستان سعودی احتمال جنگ با ایران را رد کرد


محمدبن سلمان، جانشین ولیعهد و وزیر دفاع عربستان
محمدبن سلمان، جانشین ولیعهد و وزیر دفاع عربستان

جانشین ولیعهد و وزیر دفاع عربستان در گفت‌وگو با یک هفته‌نامه بریتانیایی احتمال بروز جنگ میان تهران و ریاض را رد کرد و گفت اجازه نخواهیم داد که منطقه دچار فاجعه بزرگی شود.

محمد بن سلمان در گفت‌وگو با مجله «اکونومیست» که پنج‌شنبه شب ۱۷ دی روی سایت آن منتشر شد، در پاسخ به این سوال که چقدر احتمال می‌دهد میان ایران و عربستان جنگی رخ دهد، گفت: «این چیزی است که ما به هیچ وجه احتمال آن را نمی‌دهیم، و هر کس که چنین تصوری داشته باشد عقلش کار نمی‌کند».

به گفته جانشین ولیعهد عربستان، «بروز جنگ بین ایران و عربستان سرآغاز فاجعه‌ای بزرگ در منطقه است... مطمئنا اجازه چنین کاری را نخواهیم داد».

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، وی در این مصاحبه در عین حال از اعدام شیخ نمر النمر، روحانی ناراضی شیعه عربستانی، دفاع کرد که موجی از خشم در میان مقام‌های ایرانی و شیعیان منطقه خاورمیانه بوجود آورده است.

محمد بن سلمان گفت: «دادگاه اساسا هیچ فرقی بین اینکه فلان شخص سنی است یا شیعه، قائل نشده است. دادگاه، جرم را بررسی کرده و روند دادرسی، صدور حکم محاکمه، و اجرای آن را دنبال می‌کند».

اکونومیست می‌گوید که این مصاحبه را روز دوشنبه با وزیر دفاع عربستان انجام داده است. ریاض یکشنبه‌شب در اعتراض به حمله گروهی به سفارتش در تهران و کنسولگری‌اش در مشهد روابط خود را با ایران قطع کرد.

برخی دیگر از کشورهای عربی شامل بحرین، سومالی، سودان، کومور و جیبوتی نیز در حمایت از عربستان سعودی مناسبات دیپلماتیک‌شان را با ایران قطع کرده‌اند.

قطر، کویت و امارات نیز سفیران خود را از ایران فراخوانده‌اند.

XS
SM
MD
LG