لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۲۳

پومپئو می‌گوید از خواست ترامپ برای دیدار با رهبران ایران حمایت می‌کند


مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا ساعاتی پس از اظهارات دونالد ترامپ در خصوص آمادگی برای دیدار بدون پیش شرط با رهبران ایران گفته است، از رویکرد رئیس جمهوری آمریکا در این زمینه حمایت می کند.

رئیس‌جمهوری آمریکا روز دوشنبه هشتم مرداد بار دیگراعلام کرد که آماده است با رهبران ایران دیدار کند و «هیچ پیش شرطی» هم در این زمینه ندارد. هنوز مقام‌های ارشد جمهوری اسلامی واکنشی به سخنان آقای ترامپ نشان نداده‌اند.

مایک پومپئو در گفت وگو با با شبکه تلویزیونی«سی ان بی سی» گفت: ما پیش از این هم گفته‌ایم. رئیس جمهوری خواهان دیدار با افراد است تا مسائل را حل کند.

وزیر امور خارجه آمریکا تصریح کرد: اگر ایرانی‌ها از خود این تعهد را نشان دهند که تغییرات اساسی در نحوه برخورد با مردم خود ایجاد می‌کنند، رفتار مخرب خود را در منطقه کاهش دهند، بپذیرند ارزش دارد وارد توافقی بشوند که واقعا از گسترش تسلیحات هسته ای جلوگیری می‌کند، آنگاه رئیس جمهوری گفته، آماده است که با آنها بنشیند و گفت وگو کند.

وی همچنین گفته است:ما به دنبال آن نیستیم که ریال سقوط کند، یا چیز دیگری. ما خواهان تغییر در رفتار آن رژیم هستیم؛ شما نمی توانید به ریاض موشک پرتاب کنید، نمی توانید افراد را در عراق، سوریه و حزب الله لبنان مسلح کنید. ... این رفتار از ایران قابل قبول نیست. اینها تغییراتی هستند که ما بدنبال آن هستیم. و امیدواریم که رژیم ایران نیز موافق باشد و رفتارش را تغییر دهد.

پیش از این نیز وزیر امور خارجه آمریکا در اواخر اردیبهشت برای دستیابی به یک توافق هسته‌ای جدید با ایران ۱۲ شرط تعیین کرد.

شرط اول مایک پومپئو این بود که ایران باید تمامی ابعاد و مختصات برنامه نظامی – هسته‌ای سابق خود را به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کند و به طور دائم و قابل راستی‌آزمایی، هرگونه کار روی این برنامه را تعطیل کرده و کنار بگذارد.

یکی دیگر از این شروط وزیر خارجه آمریکا این بود که ایران باید به حمایت از گروه‌های تروریستی در خاورمیانه از جمله حزب‌الله لبنان، حماس و گروه جهاد اسلامی فلسطینی پایان دهد.

آقای پومپئو با این حال تصریح کرده بود که این شروط «توقعات زیادی نیستند

وی این شروط را پس از خروج آمریکا از توافق اتمی شش قدرت جهانی با ایران موسوم به برجام مطرح کرد.

دونالد ترامپ روز ۱۸ اردیبهشت امسال تصمیم خود برای خروج آمریکا از برجام را اعلام کرد و گفت که تحریم‌های واشینگتن علیه تهران را باز می‌گرداند.

با این حال طی هفته‌های اخیر جنگ لفظی بین روسای جمهوری دو کشور وارد مرحله تازه ای شد.

واکنش مشاور روحانی به اظهارات ترامپ

در همین حال، حمید ابوطالبی، مشاور رئیس جمهوری ایران به اظهارات دونالد ترامپ واکنش نشان داده و در توییتر خود نوشته است: «سال گذشته در مجمع عمومی UN پس از تهدید ملت بزرگ ایران، موضوع ملاقات دو رییس جمهور مطرح شد؛ اکنون هم پس از خروج از برجام، ملاقات بدون پیش شرط عنوان می شود! کسانی که به گفتگو به عنوان روش حل اختلافات در جوامع متمدن باور دارند، باید به ابزار آن هم ملتزم باشد.»

این در حالی است که شماری از فعالان سیاسی و مدنی در داخل و خارج از ایران در بیانیه‌ای خواستار «مذاکره مستقیم و بدون هیچ پیش‌شرط» بین ایران و آمریکا شدند.

با استفاده از گزارش «سی ان بی سی» و رادیو فردا؛ خ.ک
XS
SM
MD
LG