لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۸

ایران از اظهارات پومپئو در گردهمایی ایرانیان «رسماً» شکایت کرد


بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران
بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران

جمهوری اسلامی اظهارات اخیر مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا که آن را «مداخله‌جویانه و ادعاهای بی‌اساس» توصیف کرده، و از این اظهارات به صورت رسمی به دفتر حافظ منافع ایالات متحده در تهران اعتراض کرد.

پومپئو روز یکشنبه ۳۱ تیر، در جمع ایرانیان آمریکایی، مقام‌های ایرانی را به شبکه «مافیا» تشبیه کرده و گفته بود آمریکا در کنار مردم ایران برای رسیدن به خواسته‌هایشان قرار دارد.

وزیر امور خارجه آمریکا همچنین بر «فشارهای اقتصادی حداکثری» و به صفر رساندن صادرات نفت ایران تأکید کرد و مقام‌های جمهوری اسلامی ایران را «فاسد» نامید.

او همچنین افزود که ایالات متحده با اجرای یک کمپین بین‌المللی در تلاش است تا منابع مالی حکومت ایران را قطع کند.

عنوان سخنرانی شب یک‌شنبه آقای پومپئو «حمایت از صدای مردم ایران» بود. این سخنرانی در کتابخانه ریگان در سیمی‌ولی واقع در ایالت کالیفرنیا برگزار شد.

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، خبر داد که جمهوری اسلامی طی یادداشتی که به دفتر حافظ منافع آمریکا در تهران در سفارت سوئیس داده شده رسماً از این سخنرانی شکایت کرده است.

جمهوری اسلامی همچنین اظهارات پومپئو را «نقض منشور ملل متحد و تعهدات دوجانبه دولت آمریکا به ویژه بیانیه الجزایر دانسته» و خواستار «پاسخگویی» واشینگتن در این زمینه شده‌است.

بهرام قاسمی پیش از این نیز روز دوشنبه با محکوم کردن سخنان مایک پومپئو در جمع گروهی از ایرانیان آمریکایی، سخنان او را «مصداق بارز دخالت این کشور در امور داخلی ایران» خوانده بود.

وی ضمن آنکه مواضع وزیر امور خارجه آمریکا را «مزورانه و سخیف» خواند، گفت که سخنان او «در راستای سیاست‌های دیرپای بی‌ثبات‌ساز و مخرب این کشور در منطقه ارزیابی می‌شود که ناقض تعهدات بین‌المللی این کشور است».

پس از خروج آمریکا از توافق بین‌المللی برجام در اردیبهشت ماه سال جاری، و بازگشت تحریم‌های ثانویه این کشور، واشینگتن به دنبال قطع صادرات نفت ایران تا آبان ماه سال جاری است.

حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران، به تازگی به دولت آمریکا هشدار داد که «با دم شیر بازی نکند».

در واکنش به این سخنان رئیس‌جمهور ایران، دونالد ترامپ در توئیتی خطاب به حسن روحانی تهدید کرد که دیگر با آمریکا چنین سخن نگوید.

مایک پنس، معاون رئیس‌جمهوری آمریکا هم یکم مرداد، در یک سخنرانی تازه گفت که آمریکا دیگر «خشونت و ترور» از سوی ایران را تحمل نمی‌کند.

به گفته وی، «در حالی که مردم ایران در خیابان‌ها مقاومت می‌کنند، در برابر دیکتاتورهایشان در تهران ایستادگی می‌کنند، رئیس‌جمهور ما به ایران هشدار داد. او توافق هسته‌ای با ایران را لغو کرد و همان‌طور که دیشب هم بار دیگر تصریح کرد، ما دیگر اشاعه خشونت و ترور توسط ایران در سطح جهان را تحمل نخواهیم کرد و دیگر تهدیدها علیه ایالات متحده آمریکا را برنمی‌تابیم.»

در همین حال فرماندهان نظامی ارشد جمهوری اسلامی از جمله محمدعلی جعفری، فرمانده سپاه پاسداران و محمدحسین باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران نیز به مقام‌های آمریکایی در زمینه تهدید ایران و «مداخله» در امور کشور هشدار داده‌اند.

آنها در راستای اظهارات حسن روحانی مبنی بر اینکه ایران هم می‌تواند مانع صادرات نفت دیگر کشورهای جهان شود، تهدید به بستن تنگه هرمز کرده‌اند.

تنگه هرمز یکی از راهبردی‌ترین مسیرهای کشتیرانی در جهان است و حدود یک‌پنجم نفت مورد نیاز جهان، یعنی نزدیک به ۱۸٫۵ میلیون بشکه نفت در روز، از آن عبور می‌کند.

با وجود تهدید مستقیم و غیرمستقیم مقام‌های رسمی جمهوری اسلامی به بستن تنگه هرمز، وزیر امور خارجه آمریکا در این زمینه گفته ایران «باید بداند که آمریکا متعهد به باز نگه داشتن راه‌های دریایی و ادامه جریان نفت برای همه جهان است».

منابع: ایسنا و رادیو فردا؛ ب.ب / پ.پ
XS
SM
MD
LG