لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۱۸

روحانی: حرف‌های حاکمان آمریکا نیازی به پاسخگویی ندارد


حسن روحانی
حسن روحانی

حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، روز چهارشنبه سوم مردادماه بدون نام بردن از رئیس جمهوری ایالات متحده گفته است، «حرف‌ها» و «تهدیدات بی اساس برخی حاکمان آمریکا» نیاز به پاسخگویی ندارد.

به گزارش ایسنا، حسن روحانی در جلسه هیأت دولت، اظهار داشت: « برخی حاکمان آمریکا حرف‌های زیادی می‌زنند که بی‌پایه و اساس است و تهدیدات پوچ از طرف برخی از این حاکمان، نیازی به پاسخ دادن و دهن به دهن شدن با آنها ندارد و انسجام و انتخاب مسیر وحدت و ایستادگی، محکم‌ترین پاسخ به سخنان سخیف آنها خواهد بود.»

حسن روحانی این اظهارات را چند روز پس از هشدار تهدید آمیز دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا مطرح کرده است.

دونالد ترامپ بامداد دوشنبه در واکنش به هشدار حسن روحانی به آمریکا مبنی بر این که «با دم شیر بازی نکند»،گفته بود،«به رئیس‌جمهوری ایران روحانی: دیگر هرگز ایالات متحده را تهدید نکن یا مستوجب عواقبی خواهی شد که در طول تاریخ تاکنون کم‌تر کسی با آن روبه‌رو شده‌است».

با این حال دونالد ترامپ روز سه شنبه مذاکره برای توافقی واقعی در موضوع غیر اتمی کردن ایران را همچنان ممکن دانسته و گفت: «خواهیم دید چه می‌شود، اما ما آماده‌ایم که به یک توافق واقعی برسیم. نه آنچه در دولت قبلی شکل گرفت و یک فاجعه بود.»

در همین زمینه، بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران روز چهارشنبه در واکنش گفت: «دولت آمریکا تصور مذاکره یک سویه و از سر زیاده جویی و در سایه تهدید با ایران سرفراز را برای همیشه فراموش کند.»

نشست در کاخ سفید درباره ایران

در همین حال، دو منبع مطلع به رویترز گفته اند، جان بولتون، مشاور امنیت ملی رئیس جمهوری آمریکا، هفته جاری نشستی در خصوص ایران در کاخ سفید برگزار خواهد کرد.

از سوی دیگر مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا روز چهارشنبه در جلسه سنای این کشور گفته است، فشارهای آمریکا طی پنج ماه گذشته بر رفتار ایران تاثیر گذاشته است.

وزیر خارجه آمریکا گفته است، دولت ترامپ قصد دارد در ارتباط با ایران فقط روی مسئله هسته‌ای تمرکز نداشته باشد٬ بلکه برنامه موشکی ایران و رفتارهای زیان‌آورش در دنیا را نیز مد نظر قرار دهد.

وی تاکید کرد که آمریکا در رویکرد خود در قبال ایران تنها نیست بلکه جزئی از یک ائتلاف است. وی اضافه کرد٬ اسرائیل٬ عربستان سعودی٬ امارات٬ بحرین و برخی از کشورهای کوچک اروپایی نیز با آمریکا در خصوص ایران همراه هستند.

با استفاده از رویترز، ایرنا و رادیو فردا؛ خ.ک
XS
SM
MD
LG