لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۴۶

صادق لاریجانی: اظهارات پمپئو درباره دارایی‌های من غیراخلاقی بود


صادق لاریجانی، رئیس قوه قضائیه ایران
صادق لاریجانی، رئیس قوه قضائیه ایران

رئیس قوه قضائیه ایران اظهارات مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، درباره دارایی‌های خود و برخی از مراجع تقلید شیعه را «غیراخلاقی» خواند.

صادق لاریجانی روز دوشنبه هشتم مرداد گفت که این سخنان «نه تنها بر خلاف موازین قانونی و اخلاقی است، بلکه با غمض نظر از این جهات در شأن یک سیاستمدار هم نیست».

وی اضافه کرد: «بسیاری از مسئولان کشورها، اگر دیانت هم ندارند اما لااقل شئون مسندی را که در آن قرار دارند، رعایت می‌کنند. مسئولان دولت آمریکا، از رعایت همین مقدار هم فرو مانده‌اند و این بسیار عجیب است».

آقای پمپئو روز ۳۱ تیرماه در جمع ایرانی- آمریکایی‌ها حکومت ایران را به «مافیا» تشبیه کرده و از جمله گفته بود: «مثلا صادق لاریجانی، رئیس قوه قضائیه ایران، را نگاه کنید. او حداقل ۳۰۰ میلیون دلار از اختلاس پول‌های بیت‌المال در حساب‌های شخصی‌اش ثروت دارد. دولت ترامپ در ماه ژانویه لاریجانی را به خاطر نقض حقوق بشر تحریم کرد، زیرا ما از برخورد با رژیم در بالاترین سطوحش ترسی نداریم».

وی افزوده بود: «من را دیوانه بخوانید، شما اولین نفر نخواهید بود، اما من کمی مشکوکم که یک گردن کلفت پولدار که تحت تحریم‌های بین‌المللی است، فرد مناسبی برای بالاترین سمت قضایی ایران باشد».

سخنان محمود صادقی درباره موضوع حساب‌های «شخصی» رئیس قوه قضائیه در سال ۹۵ به اعلام جرم دادستانی علیه این نماینده مجلس و تلاش ماموران برای بازداشت او منجر شد.

وزیر خارجه آمریکا همچنین گفته بود که آیت‌الله مکارم شیرازی به دلیل«تجارت نامشروع شکر، که بیش از ۱۰۰ میلیون دلار برای او سود» داشته، به «سلطان شکر» معروف است و «به حکومت ایران فشار آورده تا سوبسید تولیدکنندگان داخلی شکر را کاهش دهد».

وی تاکید کرده بود که محمد امامی کاشانی یکی از امامان جمعه تهران «تعدادی از معادن سودآور را به بنیاد خودش منتقل» کرده و «ثروت میلیون دلاری دارد».

اتهامات درباره فساد مالی ناصر مکارم شیرازی، محمد امامی کاشانی و برخی از روحانیون شاخص دیگر از جمله محمد یزدی پیش از این نیز از سوی عباس پالیزدار، دبير کميته تحقيق و تفحص مجلس هفتم از قوه قضائیه، در یک سخنرانی در دانشگاه همدان مطرح شده بود.

آقای پمپئو همچنین میزان دارایی‌های «ستاد اجرایی فرمان امام» که زیر نظر آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، است را ۹۵ میلیارد دلار اعلام کرده بود.

وزیر خارجه آمریکا گفته بود که صادق محصولی از فرماندهان سابق سپاه پاسداران و وزیر کشور دولت محمود احمدی‌نژاد به دلیل دریافت «قراردادهای ساختمانی و نفتی پرسود از شرکت‌های وابسته به سپاه پاسداران» به «مردی با میلیاردها دلار» ثروت تبدیل شده است.

در سال‌های اخیر گزارش‌های متعددی درباره فساد مالی افراد نزدیک به رهبر جمهوری اسلامی و نهادهای زیر نظر او منتشر شده است ولی معلوم نیست آیا به اتهام‌های وارده علیه آنها رسیدگی شده است یا نه.

بر اساس گزارش‌ خبرگزاری‌های ایرنا، ایسنا و رادیو فردا/ ا.م/ک.ر
XS
SM
MD
LG