لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۴۱

خبرهای کوتاه

سوء قصد به رئیس دادگستری کهگیلویه و بویراحمد

محمد کاظم نظری معاون سیاسی و امنیتی استاندار کهگیلویه و بویراحمد از تیراندازی به سمت رئیس کل دادگستری این استان خبر داد.

وی به ایسنا گفت: «حدود ساعت ۱۵ امروز چهارشنبه، ۱۹ دی ماه فردی به سمت خودرو حجت الاسلام و المسلمین مزارعی رئیس کل دادگستری استان که در حال رفتن به سمت منزل بودند، تیراندازی کرد و متواری شد.»

معاون استاندار افزود کسی در این تیراندازی آسیب ندیده است.

مهم‌ترین خبرهای ایران و جهان

روسیه تمدید نظارت بر تحریم‌های سازمان ملل علیه کره شمالی را وتو کرد

کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی در حال تماشای یک آزمایش موشکی
کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی در حال تماشای یک آزمایش موشکی

روسیه روز پنج‌شنبه مانع تمدید فعالیت نظارتی گروهی از کارشناسان سازمان ملل شد که ناظر اجرای تحریم‌های بین‌المللی علیه کره شمالی هستند.

این اقدام مسکو که با استفاده از حق وتو انجام شد، تنها چند هفته پس از آن صورت می‌گیرد که سازمان ملل اعلام کرده بود در حال تحقیق دربارهٔ گزارش‌هایی پیرامون انتقال سلاح بین روسیه و کره شمالی است.

هفته گذشته، پیونگ یانگ بنا به گزارش رسانه‌های دولتی این کشور، یک موتور سوخت جامد برای «موشک هایپرسونیک میان‌برد از نوع جدید» را آزمایش کرد.

به نوشته خبرگزاری فرانسه، پرتاب‌های اخیر موشک‌های کروز این گمانه را ایجاد کرده که کره شمالی در حال آزمایش این سلاح‌ها قبل از ارسال آنها به مسکو برای استفاده در جنگ اوکراین است.

وتوی مسکو در شورای امنیت، تحریم‌ها علیه کره شمالی را حذف نمی‌کند، اما به کار هیئتی که بر اجرای تحریم‌ها و نقض‌های متعدد آنها نظارت داشت، پایان می‌دهد. مأموریت این هیئت آخر ماه آوریل، یک ماه دیگر، به پایان می‌رسد.

روسیه پیش از این هرگز سعی نکرده بود کار این کارشناسان را که ۱۴ سال است هر ساله توسط شورای امنیت سازمان ملل تمدید شده و نشان‌دهنده مخالفت جهانی با گسترش برنامه تسلیحات هسته‌ای کره شمالی است، با مانع روبه‌رو کند.

این اقدام تازه روسیه با موجی از انتقادات روبه‌رو شده است.

از جمله دمیترو کولبا، وزیر امور خارجه اوکراین، در شبکه‌های اجتماعی وتوی روسیه را در بحبوحه اتهامات همدستی پیونگ یانگ با مسکو در جنگ علیه کی‌یف، در حکم «اعتراف به گناه» دانست.

ایالات متحده نیز وتوی روسیه را «تلاشی خودخواهانه برای دفن گزارش هیئت سازمان ملل در مورد تبانی خودش» با کره شمالی نامید.

متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با اشاره به کره شمالی اعلام کرد: «اقدامات امروز روسیه به شکل تلخی، صلح و امنیت بین‌المللی را تضعیف کرد، آن هم فقط برای پیشبرد معامله فسادآمیزی که مسکو با کره شمالی انجام داده است.»

کره شمالی از سال ۲۰۰۶ به دلیل برنامه هسته‌ای خود تحت تحریم‌های فزاینده سازمان ملل قرار داشته است و برای این تحریم‌ها تاریخ انقضایی نیز تعیین نشده است.

از سال ۲۰۱۹، روسیه و چین سعی کرده‌اند شورای امنیت را متقاعد کنند که از شدت این تحریم‌ها بکاهد.

اما روز پنج‌شنبه، ۹ فروردین، چین به جای پیوستن به روسیه در وتو، تنها رأی ممتنع داد. تمامی دیگر اعضای شورای امنیت به تمدید کار هیئت سازمان ملل رأی مثبت دادند.

«اجلاس گرمای شدید» از رهبران جهان خواست برای مقابله با خطرات گرمایش زمین اقدام کنند

سائوپائولو، برزیل، نوامبر ۲۰۲۳
سائوپائولو، برزیل، نوامبر ۲۰۲۳

اولین «اجلاس جهانی گرمای شدید» روز پنج‌شنبه، ۹ فروردین، به میزبانی فدراسیون بین‌المللی صلیب سرخ و هلال احمر و آژانس توسعه جهانی ایالات متحده آغاز شد. برگزارکنندگان اجلاس هشدار دادند که تحت تاثیر بحران اقلیمی احتمال وقوع مرگ ‌و ‌میر بر اثر گرمای فاجعه‌بار افزایش یافته است.

در این اجلاس چندین طرح نوآورانه از جمله درختکاری گسترده و توسعه مصالح بازتابنده نور برای پوشش بام ساختمان‌ها که دمای داخلی را کاهش می‌دهد، مورد بررسی و توجه ویژه قرار خواهد گرفت.

با توجه به گرمای شدید سال گذشته که دمای متوسط کره زمین به رکورد جدیدی رسید و حدود نیمی از جمعیت جهان را تحت تاثیر قرار داد، برگزارکنندگان اجلاس امیدوارند که دولت‌های جهان به مرگ ‌و‌ میر ناشی از گرما که «قاتل ساکت» نامیده می‌شود توجه بیشتری کنند.

فدراسیون بین‌المللی صلیب سرخ و هلال احمر و آژانس توسعه جهانی ایالات متحده که از جمله بزرگ‌ترین سازمان‌های امداد‌رسان جهان هستند با برگزاری این اجلاس مجازی قصد دارند دولت‌ها، نهادهای محلی، سازمان‌های بشردوستانه، شرکت‌های خصوصی و همین طور مراکز آموزشی و بهداشتی را به تنظیم طرح‌هایی برای اقدامات عملی تشویق کنند.

یکی دیگر از ایده‌های آنها نامگذاری امواج گرمای شدید مثل توفندها با هدف جلب توجه بیشتر به این پدیده جوی است.

مسئول بخش راهبردی فدراسیون بین‌المللی صلیب سرخ و هلال احمر گفت: «امواج هوای گرم که به اندازه توفند و سیلاب خیره‌کننده نیست هر سال قربانی می گیرد ولی پیامدهای ویرانگر آن پنهان می ماند. تحت تاثیر تغییرات اقلیمی احتمال وقوع مرگ ‌و‌ میر گسترده بر اثر گرمای شدید افزایش یافته است.»

بر اساس یافته‌های پژوهشی که اخیرا در مجله علمی «لَنست» منتشر شد اگر دمای کره زمین به دو درجه سانتی‌گراد بالاتر از دوران ماقبل صنعتی برسد تعداد مبتلایان به بیماری‌های مرتبط با گرمای شدید تا اواسط قرن حاضر چهار برابر خواهد شد.

یک پژوهش علمی دیگر پیش‌بینی کرده که چین در مسیری قرار گرفته است که در آینده بین ۲۰ تا ۸۰ هزار نفر از جمعیت آن هر سال بر اثر گرمای شدید جان خود را از دست خواهند داد.

یکی دیگر از اهداف این اجلاس بهبود در جمع‌آوری و طبقه‌بندی آمارهای مرگ ‌و ‌میر و بیماری بر اثر گرمای شدید است.

نهادهای بهداشتی تخمین می‌زنند که تابستان گذشته حدود پنج هزار نفر در فرانسه و حدود سه هزار نفر در آلمان و بریتانیا بر اثر گرمای شدید جان خود را از دست داده‌اند. ولی در کشورهای پرجمعیت و توسعه‌نیافته به دلیل کاستی‌های خدمات بهداشت عمومی و عدم سرمایه گذاری لازم آمار واقعی مرگ و میر بر اثر گرما جمع‌آوری نمی شود.

برای نمونه، در هند تعداد مرگ بر اثر گرما در سال گذشته ۱۷۹ نفر، در پاکستان ۲۲ نفر و در مالزی و تایلند هر یک دو نفر اعلام شده است.

بر اساس آمارهای سازمان بهداشت جهانی تعداد مرگ بر اثر امواج هوای گرم در فاصله سال‌های ۱۹۹۸ تا ۲۰۱۷ حدود ۱۶۶ هزار نفر بوده و حدود نیمی از آنها در اروپا ثبت شده است. در حالی که جمعیت اروپا حدود ده درصد جمعیت جهان، آب و هوای آن ملایم تر از بسیاری از نقاط دیگر و خدمات بهداشت عمومی آن در جهان یکی از بهترین هاست.

تقریبا تردیدی نیست که ساکنان کشورهای فقیر از نظر تعداد مرگ ‌و ‌میر و از دست دادن امکانات لازم برای زندگی و سلامت عمومی بیش از سایر نقاط جهان از گرمای شدید آسیب می بینند.

یکی از اهداف این اجلاس جلب توجه به مشکلات آنها و آمادگی برای مقابله با احتمال تشدید و تناوب بیشترامواج هوای گرم است.

تقاضای دو سال و نیم حبس برای رئیس سابق فدراسیون فوتبال اسپانیا به دلیل بوسه ناخواسته

لوئیس روبیالس
لوئیس روبیالس

دادستانی اسپانیا برای لوئیس روبیالس، رئیس سابق فدراسیون فوتبال این کشور، به خاطر بوسیدن یکی از اعضای تیم ملی فوتبال زنان اسپانیا در مراسم پیروزی این تیم در جام جهانی ۲.۵ سال حبس درخواست کرد.

دادستانی به دلیل در آغوش گرفتن و بوسیدن لب‌های جنیفر هرموسو، مهاجم تیم ملی فوتبال زنان اسپانیا، پس از دریافت مدال قهرمانی جهان در تابستان گذشته به اتهام تعرض جنسی و وادار کردن یک زن به کاری ناخواسته علیه روبیالس اعلام جرم کرده است.

این بوسه که در پوشش زنده مراسم اعطای مدال قهرمانی جام جهانی فوتبال زنان در سراسر جهان پخش شد لحظه تاریخی پیروزی تیم ملی زنان اسپانیا را تحت‌الشعاع قرار داد و کار نامتعارف و ناپسند آقای روبیالس به اعتراض گسترده دامن زد.

لوئیس روبیالس و حامیان او در فدراسیون فوتبال اسپانیا ادعا کردند که این بوسه «دو طرفه» بوده و در لحظه شور و هیجان ناشی از قهرمانی اسپانیا خود به خود روی داده است.

اما جنیفر هرموسو این ادعا را رد کرد و گفت که پس از جنجالی شدن این ماجرا از سوی عوامل آقای روبیالس در فدراسیون تحت فشار قرار گرفته که یا سکوت کند یا تعبیر آنها از ماجرا را نقل کند.

دادستانی اسپانیا روز چهارشنبه، هشتم فروردین، علاوه بر مجازات زندان، خواستار دو سال نظارت بر آزادی مشروط آقای روبیالس، ممنوعیت هرگونه تماس او با جنیفر هرموسو و نزدیک نشدن او به ۲۰۰ متری این بازیکن به مدت چهار سال و پرداخت غرامت ۵۴ هزار یورویی به او شده است.

علاوه بر این، دادستانی خورخه ویلدا که در زمان وقوع ماجرا سرمربی تیم ملی فوتبال زنان اسپانیا بود، آلبرت لوکه، مدیر این تیم و روبن ریورا، رئیس بخش بازاریابی فدراسیون فوتبال را به تحت فشار قرار دادن جنیفر هرموسو برای توجیه این بوسه ناخواسته متهم کرده و برای هر یک از این سه نفر پرداخت غرامتی ۵۴ هزار یورویی به خانم هرموسو درخواست کرده است.

لوئیس روبیالس و سه متهم دیگر در جلسه تفهیم اتهام این پرونده همه اتهامات خود را رد کرده و وکلای آن‌ها تاکنون در مورد اعلام جرم دادستانی اظهارنظر نکرده‌اند.

تمامی بخش‌های جامعه اسپانیا، از جمله اکثر احزاب سیاسی منهای حزب راست افراطی «وکس» رفتار لوئیس روبیالس و دفاع سرسختانه او از این رفتار را محکوم کرده‌اند. در روزها و هفته‌های پس از این ماجرا تجمع‌ها و راهپیمایی‌هایی در محکوم کردن آن چه «مردسالاری نهادینه» در جامعه اسپانیا توصیف می‌شد برگزار شد.

مقاومت آقای روبیالس در برابر فشار افکار عمومی برای کناره گیری باعث اعتراض یکپارچه بازیکنان تیم ملی زنان اسپانیا و حتی تحریم اردوی آمادگی این تیم قبل از مسابقات لیگ ملت‌های اروپا شد. در ادامه این اعتراض‌ها در نهایت فیفا آقای روبیالس را تعلیق کرد و او ناچار به استعفا شد.

کارشناسان در اسپانیا معتقدند که این موضوع باید نقطه آغاز یک پاکسازی گسترده در ساختار ورزش زنان باشد.

تیم ملی فوتبال زنان نیز توانست بر این ماجرای پرحاشیه غلبه کند و چند ماه بعد در لیگ ملت‌های اروپا به قهرمانی رسید و حضور خود در مسابقات المپیک را تضمین کرد.

سامسونگ همکاری با کارت پرداخت روسی «میر» را متوقف کرد

شرکت کره‌ای سامسونگ اعلام کرد که از تاریخ ۱۵ فروردین جاری پشتیبانی از کارت میر (Mir) روسیه در سرویس پرداخت موبایلی خود را متوقف خواهد کرد.

این تصمیم سامسونگ ضربه بزرگی برای «میر» به عنوان رقیب روسی کارت‌های اعتباری مَسترکارد و ویزا در روسیه محسوب می‌شود.

پس از خروج دو سرویس بزرگ پرداختی غربی، یعنی مسترکارد و ویزا، از روسیه در سال ۲۰۲۲ در واکنش به تهاجم این کشور به اوکراین، «میر» به یکی از معدود سیستم‌های کارتی در دسترس روس‌ها تبدیل شده است.

سامسونگ در بیانیه‌ای در وب‌سایت خود اعلام کرد: «از تاریخ سوم آوریل ۲۰۲۴ [۱۵ فروردین]، افزودن کارت‌های میر در «سامسونگ پِی» و گزینه استفاده از این کارت‌ها دیگر در دسترس نخواهد بود.»

این شرکت دلیل این تصمیم را اعلام نکرد و سامسونگ هنوز به درخواست خبرگزاری فرانسه برای اظهار نظر در این مورد پاسخ نداده است.

سامسونگ پس از این که اپل و گوگل در سال ۲۰۲۲ ارتباط خود را با میر قطع کردند، سومین غول فناوری است که پشتیبانی از این سیستم پرداخت را کنار می‌گذارد.

این اقدام یک ماه پس از آن صورت می‌گیرد که وزارت خزانه‌داری ایالات متحده تحریم‌هایی را علیه سیستم ملی پرداخت با کارت روسیه، نهادی متعلق به بانک مرکزی که میر را نیز اداره می‌کند، اعلام کرد.

در پایان سال گذشته میلادی، جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا فرمانی را امضا کرد که به موجب آن محدودیت‌های ثانویه علیه هر نهادی که تحریم‌های علیه روسیه را نقض کند، اعمال می‌شود.

خارج از روسیه، کارت «میر» توسط تعداد انگشت‌شماری از کشورهای شوروی سابق و چند کشور در آمریکای جنوبی و آسیا پذیرفته می‌شود، اگرچه کرملین می‌گوید این تعداد در حال افزایش است.

برخی از بانک‌ها در ترکیه در سال ۲۰۲۲ به دلیل تحریم‌های غرب پشتیبانی از این کارت را متوقف کردند که مشکلاتی را برای روس‌های مقیم این مقصد گردشگری محبوب ایجاد کرد.

با استفاده از خبرگزاری فرانسه و بخش روسی رادیو اروپای آزاد/ پ. پ./ ف. دو.

احتمال افزایش آمار قربانیان حمله مرگبار به سالن کنسرت در نزدیکی مسکو

مردم در نزدیکی سالن کنسرت کروکوس به یاد قربانیان گل گذاشته‌اند
مردم در نزدیکی سالن کنسرت کروکوس به یاد قربانیان گل گذاشته‌اند

شش روز پس از حمله مرگبار به حاضران در تالار کنسرت کروکوس در حومه مسکو، بازرسان این پرونده گفتند گزارش‌هایی در مورد وجود احتمالی یکصد فرد ناپدیدشده در این حمله دریافت کرده‌اند.

بدین ترتیب ممکن است شمار قربانیان این رویداد که تا حال ۱۴۳ تن اعلام شده، افزایش یابد.

بازرسان پیشتر گفته بودند از جمعه شب گزارش‌هایی در مورد بیش از ۱۴۰ مفقودی نیز دریافت کرده‌اند. اما معلوم نیست چند نفر از این ناپدیدشدگان در میان کشته‌های تأیید شده باشند.

وزارت امور اضطراری روسیه روز چهارشنبه فهرست جدیدی شامل ۱۴۳ کشته را منتشر کرد و افزود تعداد به‌روز شده مجروحان حمله مرگبار نیز ۱۸۲ نفر است.

ارزیابی شده که بسیاری از قربانیان بر اثر استنشاق دود ناشی از آتش زدن ساختمان جان خود را از دست داده‌اند.

مهاجمان پس از تیراندازی کور به هر سو در ورودی سالن کنسرت و خود سالن و پیش از ترک محل، سالن را به آتش کشیدند. سقف تالار بر روی ده‌ها تماشاچی که خود را لابه‌لای ردیف صندلی‌های سالن پنهان کرده بودند تا از گلوله‌های مهاجمان در امان بمانند، فرو ریخت. آواربرداری در محل هنوز ادامه دارد.

نهادهای امنیتی روسیه یک روز بعد از حمله چهار شهروند تاجیکستان را به ظن عضویت در داعش به عنوان عاملان اصلی این رویداد که مرگبارترین حمله تروریستی در خاک روسیه در دو دهه اخیر بود، بازداشت کرده و به پای میز محاکمه کشانده‌اند.

دمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، روز پنج‌شنبه، ۹ فروردین، در پاسخ به پرسشی در مورد شمار احتمالی مفقودین در این حمله گفت این امر را به بازرسان پرونده واگذار می‌کند.

با وجود پذیرش مسئولیت حمله از سوی شاخه خراسان گروه داعش، ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه مسکو، روز چهارشنبه گفت پذیرش این امر «بسیار سخت» است که چنین حمله‌ای در توان داعش بوده است.

روسیه همچنین روز پنج‌شنبه ۱۱ کانال تلگرامی را با عنوان «محتوای تروریستی» در ارتباط با حمله به تالار کنسرت مسدود کرد. رسانه‌ها در روسیه پیشتر نوشته بودند که شهروندان تاجیکی از طریق پیام‌رسان تلگرام جذب داعش شده بودند.

سخنگوی کرملین احتمال ممنوع کردن کلی پیام‌رسان تلگرام را در حال حاضر رد کرد.

یک عضو شورای شهر تهران هم به گروه مخالفانِ ساخت مسجد در پارک قیطریه پیوست

عکسی که رسانه‌ها از محوطه حصاربندی‌شده‌ای در پارک قیطریه منتشر کرده‌اند که قرار است در آن مسجد ساخته شود
عکسی که رسانه‌ها از محوطه حصاربندی‌شده‌ای در پارک قیطریه منتشر کرده‌اند که قرار است در آن مسجد ساخته شود

اظهارات شهردار تهران مبنی بر ساخت مسجد در پارک‌ها و ادعای او درباره پارک قیطریه واکنش‌ برخی شخصیت‌ها و مقامات شهری را در پی داشته است.

چند هفته پس از انتشار خبرهایی مبنی بر قطع درختان پارک قیطریه به‌ منظور ساخت مسجد، علیرضا زاکانی، شهردار تهران، روز سه‌شنبه، هفتم فروردین، در پاسخ به پرسش خبرنگاران ضمن تأیید ساخت مسجد در این پارک ادعا کرد که بر اساس مشاهدات او قرار است تنها «ده تا ۱۵ نهال» در این پارک «جابه‌جا شود».

شهردار تهران همچنین تأیید کرد که «حتما در پارک‌ها مسجد می‌سازیم» و در ادامه مدعی شد که «درختی هم قطع نمی‌شود.»

سایت «هم‌میهن آنلاین» روز ۲۲ اسفند سال گذشته در یادداشتی از «حصارکشی در بخشی از حدود دوهزار متر مربع از پارک قیطریه» خبر داده و درباره ساخت «پاساژ و مرکز تجاری به بهانه مسجد» هشدار داده بود.

در ادامه واکنش‌های منفی به این طرح، ناصر امانی، عضو شورای شهر تهران، روز چهارشنبه، هشتم فروردین، در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس از این اقدام با عنوان «خودزنی» نام برده و نوشت: «نه تنها تعظیم شعائر اسلامی نیست، بلکه موجب تخریب شعائر و بدبینی بخش وسیعی از شهروندان خواهد شد.»

آقای امانی ویدئویی از سخنرانی خود در شورای شهر تهران را نیز به همراه این متن منتشر کرده است که در آن می‌گوید: «ساخت‌وساز در بوستان‌ها در موارد ضروری خلاف قانون و تغییر کاربری آن‌ها بدون مصوبه مراجع قانونی ممنوع است.»

این عضو شورای شهر بر خلاف ادعای شهردار تهران می‌گوید که در محوطه حصارکشی‌شده در پارک قیطریه ۱۵ تا ۱۸ درخت کهنسالِ ارزشمند با قطر چند ده سانتی‌متر هست که امکان «جابه‌جایی‌شان» نیست.

آقای امانی همچنین با اشاره به این که در فاصله ۳۰۰ تا ۵۰۰ متری بوستان قیطریه دو مسجد بزرگ قرار دارد، ساخت یک مسجد دیگر در این منطقه را غیر ضروری توصیف کرد.

محمد مهاجری، از چهره‌های اصولگرا، هم روز پنج‌شنبه در کانال تلگرام خود در یادداشتی از تصمیم به ساخت مسجد در پارک قیطریه با عنوان «بازی سیاسی و لجاجت» نام برده است.

قطع درختان با حمایت نهادهای حکومتی در ایران تاکنون بارها خبرساز شده است.

در همین زمینه خبرگزاری‌ها در ایران در هفته جاری از قطع چهارهزار اصله درخت تنومند در جنگل‌های هیرکانی مازندران برای ساخت پارکینگ خودرو برای یک طرح گردشگری خبر داده‌ بودند.

کیمیا علیزاده به تیم ملی تکواندو بلغارستان پیوست

کیمیا علیزاده، تنها مدال‌آور زن ایرانی در تاریخ المپیک‌ها
کیمیا علیزاده، تنها مدال‌آور زن ایرانی در تاریخ المپیک‌ها

کیمیا علیزاده تنها مدال‌آور زن ایرانی در تاریخ المپیک‌ها، به عضویت تیم ملی تکواندو بلغارستان درآمد.

اسلاوی بینف، رئیس فدراسیون تکواندو بلغارستان، از خانم علیزاده با عنوان «یک مدال طلای بالقوه» نام برده است.

او گفته: «با دولت در ارتباط هستیم تا به سرعت اسناد را مهیا کند و انتظار حداکثر حمایت دولت را طی چند روز آینده داریم.»

به گفته آقای بینف آخرین فرصت برای تعیین عضویت خانم علیزاده در تیم بلغارستان یا تیم پناهندگان ۱۵ آوریل (۲۷ فروردین) است.

کیمیا علیراده شش رکورد تاریخی برای تکواندو و ورزش زنان ایران بر جا گذاشته است. پناهندگی او در ابعاد ملی و جهانی، خبرسازترین پناهندگی بین ورزشکاران ایرانی طی چهار دهه اخیر به شمار می‌رود.

او پیشتر در حساب کاربری خود در اینستاگرام گفته بود: «نه تاریخ‌سازم، نه پرچمدار کاروان ایران. یکی از میلیون‌ها زن سرکوب‌شده در ایرانم که سال‌ها است هر طور خواستند بازی‌ام دادند. هر کجا خواستند بردند. هر چه گفتند پوشیدم. هر جمله‌ای دستور دادند تکرار کردم. مدال‌هایم را پای حجاب اجباری گذاشتند و به مدیریت و درایت خودشان نسبت دادند.»

بر اساس گزارش حضور کیمیا علیزاده در بلغارستان مورد توجه تلویزیون این کشور نیز قرار گرفته است.

او درباره پیوستن خود به تیم این کشور گفته است: «می‌توانم قول بدهم در هر مسابقه صددرصد خودم را ارائه می‌کنم. گذشته‌ها گذشته اما آینده در راه است. هیجان‌زده‌ام و تمام تلاشم را برای بلغارستان می‌کنم.»

رئیس فدراسیون تکواندو بلغارستان گفته است که کیمیا علیزاده «می‌توانست گذرنامه‌شان را در همان فرودگاه اخذ کند. تمایل بسیاری از آلمان، بلژیک و سایر کشورها وجود داشت اما ما او را در اختیار گرفته‌ایم.»

آمار کشته‌شدگان سفرهای نوروزی به ۵۸۵ نفر رسید

عکس مربوط به تصادف یک پراید و وانت در شهرستان دیر در استان بوشهر در نوروز ۱۴۰۳ است
عکس مربوط به تصادف یک پراید و وانت در شهرستان دیر در استان بوشهر در نوروز ۱۴۰۳ است

رئیس پلیس راهور روز نهم فروردین شمار کشته‌شدگان تصادفات سفرهای نوروزی را ۵۸۵ نفر اعلام کرد و اسامی شش استان‌ «پرحادثه» را نام برد.

به گزارش خبرگزاری مهر احمد شیرانی، رئیس مرکز کنترل ترافیک پلیس راهور، اعلام کرده است که از روز ۲۴ اسفند ۱۴۰۲ تا نهم فروردین ۱۴۰۳، ۵۸۵ نفر در تصادفات جاده‌ای کشته و بیش از ۱۵ هزار و ۵۰۰ نفر مجروح شده‌اند.

آقای شیرانی گفت که کرمان، فارس، سیستان‌وبلوچستان، اصفهان، خراسان رضوی و خوزستان از استان‌های پرحادثه بوده‌اند.

رئیس مرکز کنترل ترافیک پلیس راهور هم‌چنین از کاهش سه‌درصدی حجم کل تردد‌های جاده‌ای در سفرهای نوروزی ۱۴۰۳ خبر داد و گفت که از ۲۴ اسفند ۱۴۰۲، ۳۷۰ میلیون و روزانه به‌طور متوسط ۲۶ میلیون تردد در کشور انجام شده است.

هم‌زمان با اعلام این آمار سرپرست هلال‌احمر سمنان اعلام کرد که در جریان تصادف دو خودروی سواری سوناتا با پژوپارس در جاده جندق به معلمان در این استان در صبح روز پنج‌شنبه ۹ نفر کشته شدند.

آمار جان‌ باختن روزانه حدود ۴۰ نفر در تصادفات جاده‌ای طی نوروز ۱۴۰۳ در حالی است که وزیر راه و شهرسازی ابراهیم رئیسی چهارم فروردین مدعی شده بود که آمار فوتی‌های تصادفات و سوانح جاده‌ای در برخی استان‌ها ۴۵ درصد نسبت به مدت مشابه سال پیش کاهش یافته است.

مهرداد بذرپاش درباره جزئیات ادعای خود توضیح نداده بود.

در همین حال تیمور حسینی، رئیس پلیس راهور فراجا، نهم فروردین از اعمال احتمالی جریمه‌های جدید از دو هفته آینده خبر داد و گفت: «نرخ جریمه در تخلفات حادثه‌ساز پنج برابر افزایش پیدا کرده است و جریمه سرعت غیر مجاز بین ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومان خواهد بود.»

کمال هادیانفر، رئیس سابق پلیس راهور ۱۷ دی پارسال از تصمیم چهار دستگاه حکومتی برای سه‌برابر شدن مبلغ جرایم رانندگی خبر داده و گفته بود که این مبلغ با توجه به میزان «حادثه‌ساز» بودن تخلفات متفاوت است.

یک فرمانده ارتش اسرائیل: شش ماه است که با حزب‌الله در جنگ هستیم

با تشدید درگیری‌ها در مرز جنوب لبنان با شمال اسرائیل، فرمانده شاخه شمالی ارتش اسرائیل با تأکید بر آمادگی برای ورود فوری این کشور به جنگ با حزب‌الله در لبنان، «متعهد شد» که ارتش وضعیت امنیتی این منطقه را تغییر دهد.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، ژنرال اوری گوردین چهارشنبه هشتم فروردین در سخنانی در نشست فرماندهان ارتش در شمال اسرائیل که هرتسی هالوی، رئیس ستاد ارتش نیز در آن شرکت داشت، گفت کشورش از شش ماه پیش با حزب‌الله لبنان «در جنگ است».

او گفت اسرائیل مصمم است وضعیت امنیتی در مرز شمالی خود را تغییر دهد تا ساکنان تخلیه شده در امنیت به خانه خود بازگردند.

این فرمانده اسرائیلی افزود اگر لازم باشد «همین امشب» وارد عملیات (جنگ در لبنان) خواهیم شد و آمادگی برای آن وجود دارد.

ژنرال گوردین هفت نفری را که ارتش اسرائیل در عملیات سه‌شنبه شب در جنوب لبنان از پای درآورد، شبه‌نظامیان وابسته به گروه «جماعت اسلامی» نامید و گفت با از بین رفتن آن‌ها، یک عملیات برنامه‌ریزی شده از سوی این جوخه، «به طور موفقیت‌آمیز خنثی شد».

سخنگوی ارتش اسرائیل گفته بود گروه یادشده فلسطینیان مسلح از سنی‌های افراطی فعال در مناطق صور و صیدا بودند که اسرائیل تحرکات آن‌ها را زیر نظر داشت.

حزب‌الله هفت کشته یادشده را غیرنظامی نامید و در واکنش به آن، مسئولیت شلیک ده‌ها فروند راکت و خمپاره به شمال اسرائیل را در ساعات روز چهارشنبه برعهده گرفت.

در حملات راکتی حزب‌الله، انبار یک کارخانه در کریات شمونا، شمالی‌ترین شهر اسرائیل، که اکثر ساکنان آن از شش ماه پیش تخلیه شده‌اند، آتش گرفت و زهار بشاره، یک شهروند عرب اسرائیلی که انباردار کارگاه چوب‌ بود، کشته شد.

به گزارش شبکه کان، این شهروند عرب نوزدهمین اسرائیلی بود که در حملات شش ماه اخیر در این بخش از شمال اسرائیل کشته شد؛ ده تن از کشته‌های اسرائیلی در این دوره نظامی و ۹ نفر غیرنظامی بودند.

خبرگزاری رویترز به نقل از منابع لبنانی گزارش داده بود که در عملیات هوایی اسرائیل در روز چهارشنبه در جنوب لبنان در واکنش به اقدامات حزب‌الله، هشت تن کشته شدند؛ ۵ نفر در روستای طیر حرفا و سه تن در شهرک ناقوره.

حملات راکتی حزب‌الله به شمال اسرائیل در روز پنجشنبه نهم فروردین نیز ادامه یافته و رسانه‌های اسرائیلی از اصابت چند راکت و خمپاره به برخی از مناطق خبر دادند.

حزب‌الله چهارشنبه شب کشته شدن دو عضو دیگر خود در عملیات اسرائیل را تأیید کرد. بر اساس داده‌هایی که این گروه متحد جمهوری اسلامی ایران منتشر می‌کند، در شش ماه گذشته ۲۵۵ تن از اعضای آن از پای درآمده‌اند.

یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل، که به آمریکا سفر کرده بود، چهارشنبه در واشینگتن با آموس هوکشتاین، نماینده ویژه دولت جو بایدن، دیدار و در خصوص وضعیت در مرزهای شمال اسرائیل و جنوب لبنان گفت‌وگو کرد.

آقای هوکشتاین در سفرهای متعدد ماه‌های اخیر خود به بیروت و اورشلیم برای دستیابی به راهکار سیاسی که موجب دور شدن اعضای حزب‌الله و سایر شبه‌نظامیان فعال در لبنان از نزدیکی مرزهای اسرائیل شود، تلاش کرده است.

انتقاد فرزند مولوی عبدالحمید از فشارهای امنیتی برای ورود «مهمانان» به مسجد مکی

مولوی محمد طیب فرزند مولوی عبدالحمید (سمت چپ) در کنار پدرش
مولوی محمد طیب فرزند مولوی عبدالحمید (سمت چپ) در کنار پدرش

فرزند مولوی عبدالحمید از فشارهای امنیتی برای ورود «مهمانان نوروزی» به داخل مسجد مکی انتقاد کرد.

مولوی محمد طیب در یک استوری که روز پنج‌شنبه نهم فروردین در حساب کاربری خود در اینستاگرام منتشر کرده، خطاب به نهادهای امنیتی نوشته است: «چگونه و با چه حکمی از ما می‌خواهید مهمانان را داخل مسجد مکی نگذاریم.»

او در ادامه این عمل را «خلاف شریعت و آموزه‌های دینی» عنوان کرده است.

در روزهای گذشته گزارش‌های متعددی درباره فشار نهادهای امنیتی به کارکنان مسجد مکی، برای جلوگیری از ورود مسافران نوروزی به این مکان منتشر شده است.

کانال تلگرام «حال‌وش» که به انتشار اخبار بلوچستان استان سیستان و بلوچستان ایران می‌پردازد، هفتم فروردین‌ گزارش داده بود که در پی «حضور پرشمار مسافران نوروزی از سایر نقاط کشور» برای بازدید مسجد مکی و ملاقات با مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت این شهر، «افراد لباس شخصی که با موتورسیکلت هستند، اقدام به سرقت و‌ ضبط تلفن‌های همراه مهمانان کرده‌اند.»

این منبع هم‌چنین گزارش داده بود: «روز یک‌شنبه شیشه‌های حدود ۱۵ خودرو از مسافران نوروزی توسط افراد لباس شخصی شکسته و سه خودرو نیز سرقت شده است.»

از آغاز سال نو شمار زیادی از شهروندان و مسافر نوروزی برای بازدید از مسجد مکی و دیدار به مولوی عبدالحمید به مسجد مکی در زاهدان رفته‌اند. ازجمله خانواده‌های جان‌باختگان جمعه خونین زاهدان و خاش روز سه‌شنبه هفتم فروردین در مسجد مکی با امام جمعه زاهدان دیدار کردند و خواهان مجازات آمران و عاملان کشتار جمعه‌‌های خونین در سیستان‌وبلوچستان شدند.

مولوی عبدالحمید پس از آغاز اعتراضات و کشتار جمعه خونین زاهدان آشکارا به انتقاد از مقامات و سیاست‌های جمهوری اسلامی پرداخته است.

او سال گذشته علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، را مسئول کشته شدن بیش از صد نفر در جمعه خونین زاهدان اعلام کرده و خواستار توقف سرکوب خشونت‌آمیز معترضان شده بود.

خاویر میلی همتای کلمبیایی‌ خود را «تروریست» خواند؛ اخراج دیپلمات‌های آرژانتینی

گوستاوو پترو، رئیس‌جمهور کلمبیا
گوستاوو پترو، رئیس‌جمهور کلمبیا

دولت کلمبیا در پی اظهارات رئیس‌جمهور آرژانتین درباره همتای کلمبیایی خود اعلام کرد تمام دیپلمات‌های آرژانتینی را از این کشور اخراج می‌کند.

این خبر پس از آن اعلام می‌شود که خاویر میلی، رئیس‌جمهور پوپولیست آرژانتین در یک گفت‌و‌گوی تلویزیونی از گوستاوو پترو، رئیس جمهور کلمبیا به عنوان یک «قاتل و تروریست» یاد کرد.

اظهارات میلیِ راستگرا علیه همتای کلمبیایی چپگرای خود در گفت‌و‌گو با شبکه سی‌ان‌ان هنوز به طور کامل پخش نشده و قرار است روز یکشنبه به طور کامل پخش شود.

وزارت خارجه کلمبیا در بیانیه‌ای اعلام کرده که این اظهارات به «شأن و منزلت» آقای پترو که به صورت «دموکراتیک» به عنوان رئیس‌جمهور این کشور انتخاب شده، توهین می‌کند.

دولت کلمبیا اعلام کرده که تصمیم به اخراج همه دیپلمات‌های آرژانتینی را از راه مجاری دیپلماتیک به سفارت آرژانتین در این کشور ابلاغ خواهد کرد.

میلی در گفت‌و‌گو با آندرس اوپنهایمر، خبرنگار سی‌ان‌ان، به رهبران کوبا و ونزوئلا نیز حمله کرد، کوبا را «جزیره زندان» نامید و درباره رئیس‌جمهوری کلمبیا گفت «از کسی که یک تروریست و قاتل کمونیست بود، نمی توان انتظار زیادی داشت.»

او همچنین در واکنش به انتقاد آندرس مانوئل لوپز اوبرادور، رئیس جمهور مکزیک که گفته بود آرژانتین با انتخاب میلی به خود «گُل» زده نیز گفت: «بدگویی‌هایی او از من، خوشحالم می‌کند.»

گوستاوو پترو از اعضای سابق جنبش چریکی ام ۱۹ است که پس از امضای قرارداد صلح با بوگوتا در دهه ۱۹۸۰ به یک حزب سیاسی تبدیل شد.

او در انتخابات سال ۲۰۲۲ با کسب بیش از ۵۰ درصد آرا، نخستین رهبر چپگرا در تاریخ کلمبیا شد.

روابط بین آرژانتین و کلمبیا به طور معمول باثبات بوده و وزارت خارجه کلمبیا نیز دو کشور را دارای روابط «برادرانه تاریخی» توصیف کرده است، اما با روی کار آمدن خاویر میلی و اظهارات او، این روابط مدت‌ها است که دیگر ثبات گذشته را نداشته است.

صدیقه وسمقی خواستار مداخله نهادهای بین‌المللی برای آزادی راحله راحمی‌پور شد

راحله راحمی‌پور، زندانی سیاسی و از اعضای خانواده‌های دادخواه
راحله راحمی‌پور، زندانی سیاسی و از اعضای خانواده‌های دادخواه

صدیقه وسمقی، اسلام‌پژوه و زندانی سیاسی،‌ با هشدار نسبت به شرایط جسمانی راحله راحمی‌پور، زندانی سیاسی در زندان اوین، خواستار مداخله نهادهای بین‌المللی برای آزادی او شد.

راحله راحمی‌پور یکی از اعضای خانواده‌های دادخواه است که برادرش در سال ۱۳۶۳ در زندان‌های جمهوری اسلامی اعدام شد و در سال‌های گذشته دادخواه برادرش و هم‌چنین خواستار کسب اطلاع از نوزاد برادرش بوده که در زندان ناپدید شده است.

او در سال‌های گذشته بارها بازداشت و زندانی شده بود و آخرین بار به اتهام «تبلیغ علیه نظام» و «اجتماع و تبانی» حکم پنج سال زندان برای او تأیید و ۲۷ آبان ۱۴۰۲ برای اجرای این حکم به زندان اوین منتقل شد.

پستی در حساب کاربری خانم وسمقی در روز پنج‌شنبه نهم فروردین منتشر شده که در آن آمده است که خانم راحمی‌پور از «تومور مغزی و بیماری‌های دیگر رنج می‌برد و همواره سردرد دارد».

صدیقه وسمقی حضور این عضو خانواده‌های دادخواه در بند زنان زندان اوین را «یکی از نشانه‌های آشکار ظلم دستگاه قضائی» عنوان کرده و جمهوری اسلامی را «مسئول» هر اتفاقی دانسته است که برای این زندانی سیاسی بیفتد.

او هم‌چنین از «نهادهای حقوق ‌بشری داخلی و بین‌المللی و اشخاص حقیقی موثر» خواستار «تلاش برای آزادی» او شده است.

وسمقی، در ادامه درباره راحمی‌پور افزوده: «وقتی او را می‌بینم که رنجور و بیمار در سنی که باید در خانه استراحت کند و به دلیل رنج‌های فراوانِ تحمیل‌شده از او دلجویی شود، در بند از این سو به آن سو می‌رود و کلافه از سردرد روی تخت دراز می‌کشد، دلم به درد می‌آید.»

صدیقه وسمقی، اسلام‌پژوه و منتقد جمهوری اسلامی، در ماه‌های گذشته تصاویری از خود بدون حجاب اجباری در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرده است

او اخیراً اعلام کرده بود که «حجاب تحمیلی جمهوری اسلامی را حجاب شرعی» نمی‌داند و «حجاب اجباری یک بازی سیاسی بیهوده است که زنان با مقاومت خود به این بازی پایان خواهند داد».

وسمقی ۲۶ اسفند ۱۴۰۲ بازداشت شد و در حال حاضر در زندان اوین به‌سر می‌برد.

ترکیه هرگونه همکاری نظامی و فروش تسلیحات به اسرائیل را رد کرد

وزارت دفاع ترکیه هرگونه رابطه با اسرائیل در حوزه آموزش نظامی، همکاری در صنایع دفاعی و فروش تسلیحات را رد کرد.

انتشار این موضوع در حساب کاربری وزارت دفاع ترکیه در شبکه ایکس پس از آن صورت گرفت که گزارشی مبنی بر فروش تسلیحات به اسرائیل توسط ترکیه در جریان حمله این کشور به غزه منتشر شد.

وزارت دفاع ترکیه نوشته که «امکان ندارد جمهوری ترکیه که همیشه پای آرمان عادلانه فلسطین ایستاده است، دست به فعالیتی بزند که به فلسطینیان آسیب برساند.»

موسسه آمار ترکیه (TUIK) به تازگی در گزارش تجارت خارجی خود، صادرات «مواد منفجره»، «سلاح» و «مهمات» به اسرائیل در ماه ژانویه را منتشر کرده بود.

انتشار این گزارش که با موجی از واکنش‌های تند در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های ترکیه همراه شد، پیش از وزارت دفاع، توسط خود مؤسسه آمار ترکیه رد شده بود.

این مؤسسه با اصلاح گزارش اولیه، اعلام کرده که آنکارا به جای مهمات و لوازم جنگی، «قطعات سلاح کمری» به اسرائیل صادر کرده است.

وزارت بازرگانی ترکیه هم اعلام کرده که صادرات مورد اشاره در گزارش مؤسسه آمار، شامل محصولاتی چون «مایع فندک»، «قطعات یدکی سلاح شکاری» و «تجهیزات ماهیگیری» بوده است.

مرکز مقابله با اطلاعات گمراه‌کننده ریاست جمهوری ترکیه نیز گزارش‌ مؤسسه آمار را «دستکاری‌شده» و «بی‌پایه» خواند.

وزارت دفاع ترکیه نیز در توییت خود نوشته که انتشار این آمار برای «دستکاری افکار عمومی» صورت گرفته و شامل وسائل ورزشی و شکار بوده است.

با وجود این توضیحات انتقادها از سوی شماری از کاربران شبکه‌های اجتماعی در ترکیه و رسانه‌های مخالف دولت از جمله روزنامه‌های قرار، نارداق و وب‌سایت کیسا دالگا ادامه دارد و آنها تجارت ترکیه با اسرائیل در بحبوحه حمله این کشور به غزه را «ننگ» توصیف می‌کنند.

هلال کاپلان روزنامه‌نگار شناخته‌شده طرفدار دولت هم خواستار قطع کامل روابط تجاری آنکارا با اسرائیل شده است.

این انتقادها در شرایطی صورت می‌گیرد که دولت رجب طیب اردوغان همواره به صراحت از اقدامات اسرائیل علیه فلسطینیان انتقاد کرده، اما این کشور روز ۳۱ مارس قرار است انتخابات محلی برگزار کند.

رئیس جمهور ترکیه پس از حمله گروه افراطی حماس به اسرائیل در ۱۵ مهر ۱۴۰۲ که منجر به جنگی شد که تاکنون ادامه دارد، بارها حمایت خود را از این گروه که در فهرست تروریستی اروپا و آمریکا قرار دارد، اعلام کرده است.

جو لیبرمن، سناتور سابق و رئیس گروه «اتحاد علیه ایران هسته‌ای» درگذشت

جو لیبرمن
جو لیبرمن

جو لیبرمن، سناتور سابق ایالات متحده و نامزد معاون ریاست جمهوری حزب دموکرات، چهارشنبه، هشتم فروردین، در سن ۸۲ سالگی در نیویورک درگذشت.

خانواده آقای لیبرمن در بیانیه‌ای که در شبکه سی‌بی‌اس منتشر شده، علت مرگ او را عوارض ناشی از زمین خوردگی اعلام کرده‌اند.

او همچنین رئیس گروه «اتحاد علیه ایران هسته‌ای»، سازمانی غیرانتفاعی بود که سال ۲۰۰۸ برای جلوگیری از تبدیل شدن جمهوری اسلامی به یک قدرت هسته‌ای تشکیل شد.

سناتور لیبرمن: پذیرفتن رئیسی در نیویورک، اشتباهی بزرگ بود
please wait

No media source currently available

0:00 0:04:27 0:00

این سیاستمدار کهنه‌کار یهودی، از حامیان جدی اسرائيل در کنگره به شمار می‌رفت، هموار در قبال برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی به تندی موضع‌گیری می‌کرد و مخالفت مذاکره با رهبران حکومت ایران بود.

آن‌طور که آسوشیتدپرس نوشته، لیبرمن حدود یک چهارم قرن سناتور ایالت کنتیکت بود و نخستین سیاستمدار یهودی بود که در رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری در سال ۲۰۰۰ به ال گور، نامزد حزب دموکرات پیوست.

او با آنکه دموکرات بود در چند موضوع مهم از جمله جنگ در عراق بر خلاف این حزب رای داد و در سال ۲۰۰۶ نیز هنگامی که قصد داشت برای آخرین بار نامزد سناتوری در کنگره شود، به صورت مستقل و بدون وابستگی حزبی در رقابت‌ها شرکت کرد و پیروز شد.

لیبرمن در جریان مبارزات انتخاباتی سال ۲۰۰۸ نیز برخلاف موضع حزب دموکرات، به جای باراک اوباما از جان مک‌کین نامزد حزب جمهوری خواه حمایت کرد.

هیئت مقامات امنیتی روسیه از کره شمالی بازدید کرد

خبرگزاری رسمی کره شمالی روز پنج‌شنبه گزارش داد که هیئتی از اداره اطلاعات خارجی روسیه طی روزهای دوشنبه تا چهارشنبه هفته جاری از پیونگ‌یانگ بازدید کردند و با مقامات این کشور درباره افزایش همکاری‌ها علیه جاسوسی به گفت‌وگو پرداختند.

بر اساس این گزارش، سرگئی ای. ناریشکین، رئیس اداره اطلاعات خارجی روسیه، و ری چانگ دائه، وزیر امنیت کشور کره شمالی در رابطه با شرایط شبه‌جزیره کره و روسیه در عرصه بین‌المللی و منطقه‌ای تبادل اطلاعات کردند.

این خبرگزاری می‌گوید که مقامات امنیتی دو کشور همچنین درباره تقویت بیشتر همکاری‌ها برای مقابله با «جاسوسی و توطئه‌های فزاینده نیروهای متخاصم» گفت‌وگو کردند.

همکاری‌های دو کشور روسیه و کره شمالی در حوزه‌های تسلیحاتی و سیاسی به ویژه در پی جنگ اوکراین افزایش یافته است. ایالات متحده پیونگ‌یانگ را متهم به ارسال موشک‌های بالستیک و گلوله‌های توپ به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین کرده است.

روز چهارشنبه نیز وزارت خزانه‌داری ایالات متحده شرکت آلیس در ولادی وستوک روسیه را به دلیل تامین مالی برنامه تسلیحاتی کره شمالی تحریم کرد.

با استفاده از گزارش خبرگزاری رویترز؛ س.ن/ک.ر

بیشتر

تازه‌های ایران و جهان

XS
SM
MD
LG