لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۱۹

کشورهای غربی: شبه‌جزیره کریمه را فراموش یا رها نمی‌کنیم


شبه‌جزیره کریمه، در چپ تصویر
شبه‌جزیره کریمه، در چپ تصویر

با نزدیک شدن به پنج‌سالگی ضمیمه شدن شبه‌جزیره کریمه توسط روسیه، وزیران خارجه ده کشور اروپایی به اضافه کانادا با انتشار نامه‌ای مشترک بر سیاست خود مبنی بر به‌ رسمیت نشناختن این اقدام روسیه تأکید کرده و نوشتند که همچنان تعرض روسیه به اوکراین را «به شدیدترین لحن» محکوم می‌کنند.

در پی گرایش سیاسی اوکراین به غرب و خروج این کشور از حوزه نفوذ روسیه، یکی از اقدامات مسکو الحاق شبه‌جزیره کریمه به خاک خود بود، شبه‌جزیره‌ای که قانوناً متعلق به اوکراین است.

وزیران امور خارجه بریتانیا، دانمارک، سوئد، لهستان، جمهوری چک، رومانی، لتونی، استونی، لیتوانی و اوکراین به اضافه کانادا روز چهارشنبه، هشتم اسفند، با انتشار نامه‌ای در این باره نوشتند که یاری رساندن به اوکراین برای امنیت آن کشور و امنیت کل اروپا حائز اهمیت است.

این یازده دیپلمات ارشد در ادامه نوشتند: «تحریم‌ها و سیاست به‌ رسمیت نشناختن که اتحادیه اروپا، سازمان ناتو و اعضای گروه ۷ در پیش گرفته‌اند نمایانگر تلاش جمعی ما و نشانه امتناع ما از پذیرش تبدیل شدن اشغال غیرقانونی خاک کشورهای مستقل به امری عادی در قرن بیست‌ و یکم است.»

به نوشته این ۱۱ وزیر، «اوکراین امروز کاملاً با اوکراین پیش از ۲۰۱۴ متفاوت است و هرگز بیش از این به اروپا و ارزش‌های اروپایی نزدیک نبوده‌ است. در مقابل، کریمه تحت اشغال روسیه به سمت عقب حرکت می‌کند و ساکنان آنجا روزبه‌روز منزوی‌تر می‌شوند.»

متن این نامه ادامه می‌دهد که وضعیت حقوق بشر و شرایط اقتصادی و اجتماعی نیز در کریمه «همچنان رو به وخامت است».

این نامه تأکید می‌کند که هیئت نظارت بر حقوق بشر سازمان ملل متحد و دیگر سازمان‌های بین‌المللی از نقض فاحش حقوق بشر در کریمه علیه اقلیت قومی تاتار، اقلیت اوکراینی، و اقلیت‌های مذهبی ارتدوکس غیر روس و فعالان جامعه مدنی خبر می‌دهند.

در پایان این نامه نیز آمده‌ است که «سیاست تحریم‌های هماهنگ بین‌المللی پیامی واضح برای روسیه است که بی‌توجهی به قوانین بین‌المللی پیامد دارد. ما کریمه را نه فراموش و نه رها می‌کنیم.»

در همین روز، مایک پومپئو، وزیر خارجه ایالات متحده، نیز گفت که اشغال کریمه از سوی روسیه که پنج سال پیش رخ داد «باعث تشدید ستیزه‌جویی روسیه» شده است.

او تأکید کرد که کشورش تحریم‌ها علیه روسیه را «تا بازگشت کنترل کریمه به اوکراین» ادامه خواهد داد.

روسیه با تحریم‌های بین‌المللی به‌ خاطر الحاق شبه‌جزیره کریمه اوکراین به خاک خود و اتهام‌ها در رابطه با حمایت از شبه‌نظامیان جدایی‌طلب در شرق اوکراین روبه‌رو است. تنش‌ها و درگیری‌های اوکراین از سال ۲۰۱۴ تاکنون به کشته شدن بیش از ۱۰ هزار نفر انجامیده‌ است.

منابع: روزنامه گاردین و خبرگزاری فرانسه/ پ. پ./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG