لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۰۲

۲۰۰ نماینده اصلاح‌طلب و اصولگرای مجلس: انتصاب رئیسی «امید و شعف را به جامعه گسیل داشت»


۲۰۰ نماینده مجلس شورای اسلامی از طیف فراکسیون امید (اصلاح‌طلب)، اصولگرا و مستقلین در نامه ای به رهبر جمهوری اسلامی، از انتصاب ابراهیم رئیسی به مقام رئیس قوه قضائیه استقبال کردند.

این نمایندگان در نامه خود که خبرگزاری ایسنا آن را بازتاب داده است، از ریاست ابراهیم رئیسی به عنوان «انتصابی شایسته» یاد کرده و گفته‌اند که این اقدام آیت‌الله علی خامنه‌ای، «امید و شعف را به جامعه گسیل داشت».

نمایندگان یاد شده از ابراهیم رئیسی به عنوان شخصیتی «وزین، مردم‌دار، انقلابی و ساده‌زیست» نام برده و گفته‌اند که «شناخت کامل و حسن سابقه» وی در قوه قضائیه «کمک شایان توجهی در پیشبرد امور خواهد داشت».

مجلس شورای اسلامی ایران دارای فراکسیون های مختلفی است ولی به طور مشخص اصلاح‌طلبان در قالب فراکسیون امید با «۱۱۰ نماینده» و اصولگرایان و طرفداران علی لاریجانی با «۱۲۰ نماینده» در اکثریت هستند. مجلس ایران بیش از ۲۹۰ نماینده دارد.

ابراهیم رئیسی که روز ۱۶ اسفند از سوی رهبر جمهوری اسلامی به ریاست قوه قضائیه منصوب شد، مشمول تحریم‌های اتحادیه اروپاست و در سال ۱۳۶۷ عضو هیاتی چهار نفره بود که درباره اعدام زندانیان سیاسی تصمیم می‌گرفت.

گروه‌های حقوق بشری تخمین می‌زنند که به موجب فرمان آیت‌الله روح‌الله خمینی، بنیانگذار جمهوری اسلامی، به این هیات چهار نفره در تابستان ۶۷ بیش از پنج هزار نفر در زندان به دلیل عقاید سیاسی‌شان اعدام شدند.

پیشتر نیز حسن روحانی، رئیس‌جمهور‌ی ایران، در پیامی خطاب به ابراهیم رئیسی انتصاب او را به ریاست قوه قضاییه تبریک گفت و آن را نشانه «اعتماد رهبر» و «مدیریت شایسته» رئیسی در مسئولیت‌های پیشین‌اش در آن قوه عنوان کرد.

این تبریک در حالی بود که روحانی و رئیسی در رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۹۶ رقیب یکدیگر بودند و انتقادهایی تند علیه یکدیگر به زبان آوردند.

از جمله حسن روحانی در یکی از همایش‌های انتخاباتی‌اش در همدان گفته بود: مردم در پای صندوق‌های رأی اعلام خواهند کرد به آنها که در طول ۳۸ سال «فقط اعدام و زندان بلد بودند» رأی نخواهند داد.

XS
SM
MD
LG