لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۴۲

کره شمالی دو موشک کوتاه برد دیگر ظرف کمتر از یک هفته شلیک کرد


کیم جونگ اون (نفر دوم از راست)، رهبر کره شمالی، بر آزمایش اخیر پرتابگرهای چندگانه نظارت داشت.
کیم جونگ اون (نفر دوم از راست)، رهبر کره شمالی، بر آزمایش اخیر پرتابگرهای چندگانه نظارت داشت.

کره جنوبی اعلام کرد که همسایه شمالی این کشور روز پنج‌شنبه ۱۹ اردیبهشت دو فروند موشک کوتاه‌برد دیگر شلیک کرد، رخدادی که تنها پنج روز پس از آزمایش پرتابگرهای چندگانه تحت نظارت کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی، صورت گرفته است.

رئیس‌جمهوری کره جنوبی گفت که به نظر می‌رسد این آزمایش‌ها واکنشی به نشست اسفند ماه رهبر کره شمالی و دونالد ترامپ در هانوی ویتنام باشد که بی‌نتیجه ماند.

مون جائه‌این در مصاحبه‌ای با تلویزیون دولتی کره جنوبی اظهار داشت: «کره شمالی به نظر ناخرسند است از این که نتوانسته به توافقی در هانوی دست یابد».

به گفته ارتش کره جنوبی، این دو موشک از منطقه کوسانگ، واقع در شمال غربی کره شمالی به سمت شرق شلیک شده‌اند. مسافت‌هایی را نیز که طی کرده‌اند ۴۲۰ کیلومتر و ۲۷۰ کیلومتر بوده و در نهایت به دریا افتاده‌اند.

تحلیل‌گران نظامی می‌گویند هنوز برای تشخیص اینکه موشک‌ها دقیقا از چه نوعی بوده‌اند، بسیار زود است.

در این حال ارتش کره جنوبی تاکید کرد که تمهیدات امنیتی و نظارتی خود را افزایش داده و مشغول همکاری با ایالات متحده است تا اطلاعات بیشتری درباره موشک‌ها به دست بیاورد.

مون جائه‌این در ادامه مصاحبه خود گفت حتی اگر این موشک‌ها با برد کوتاه باشند، باز شلیک آنها می‌تواند به معنای نقض قطعنامه‌های سازمان ملل باشد که پیونگ‌یانگ را از تولید موشک‌های بالستیک منع می‌کند.

کره شمالی روز ۱۴ فروردین نیز اقدام به شلیک موشک‌های دیگری کرده بود که به گفته رسانه‌های این کشور، هدف از آن آزمایش پرتابگرهای چندگانه بوده است.

پیونگ‌یانگ از ادامه تحریم‌های گسترده جامعه بین‌المللی ناراضی است در حالی که واشینگتن می‌گوید تحریم‌ها تنها زمانی منتفی خواهند شد که زرادخانه هسته‌ای کره شمالی برچیده شده‌ شود.

منابع: خبرگزاری رویترز و سایت رادیو فردا/ س.ن/ ک.ر
XS
SM
MD
LG