لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۴۳

کره شمالی: موشک‌اندازهای چندگانه تحت نظارت کیم جونگ‌اون آزمایش شدند


رهبر کره شمالی در این عکس در جریان سفر اخیر به روسیه دیده می‌شود
رهبر کره شمالی در این عکس در جریان سفر اخیر به روسیه دیده می‌شود

کره شمالی ضمن تائید خبر انجام آزمایش‌های موشکی می‌گوید کیم جونگ‌اون، رهبر آن کشور، خود بر انجام آزمایش‌ها نظارت کرده‌است.

آزمایش‌های تازه در حالی انجام شده‌است که رهبران کره شمالی و آمریکا هنوز به یک برنامه مشخص برای پاکسازی شبه‌جزیره کره از جنگ‌افزار هسته‌ای دست نیافته‌اند.

صبح شنبه، ۱۴ فروردین، کره جنوبی اظهار کرده بود که همسایه شمالی دست به انجام آزمایش موشک کوتاه‌برد زده و مقام‌های سئول و واشینگتن در حال بررسی جزئیات آن هستند.

بامداد روز یک‌شنبه خبرگزاری رسمی کره شمالی انجام آزمایش‌ موشکی توسط موشک‌اندازهای چندگانه را تائید کرد و گفت این کشور یک «رزمایش تهاجمی» انجام داده‌است.

به گفته خبرگزاری رسمی کره شمالی این «رزمایش تهاجمی» توسط «یگان‌های دفاعی» در مناطقی از کشور از جمله دریای شرق کره انجام شده‌است. کره‌ای‌ها به دریایی که بین این شبه‌جزیره و ژاپن قرار دارد، دریای شرقی و ژاپنی‌ها به آن دریای ژاپن می‌گویند.

پیونگ‌یانگ می‌گوید هدف از آزمایش‌ها «برآورد و بازرسی توانایی عملیاتی و دقت موشک‌انداز‌های کالیبر بزرگ و جنگ‌افزارهای هدایت‌شونده تاکتیکی» بود.

خبرگزاری کره شمالی افزوده است که کیم جونگ‌اون، رهبر آن کشور بر جریان «رزمایش‌» و آزمایش‌ها نظارت کرده‌است.

شماری از تحلیل‌گران می‌گویند این آزمایش‌ها با هدف «فشار وارد کردن» بر واشینگتن انجام شده‌است تا در مذاکرات با پیونگ‌یانگ و دستیابی به نتیجه، انعطاف بیشتری نشان دهد.

پیونگ‌یانگ نارضایتی خود را از ادامه تحریم‌های گسترده یا مسائلی مانند ادامه وضعیت آتش‌بس بین دو کره -به‌جای امضای توافق صلح- پنهان نکرده‌است. واشینگتن از سوی دیگر تاکید کرده تحریم‌ها بین‌المللی باید زمانی برچیده شوند که زرادخانه هسته‌ای کره شمالی برچیده شده‌است.

در واکنش به آزمایش‌های تازه، سارا سندرز، سخنگوی کاخ سفید گفته دولت متبوعش از گزارش‌ها اطلاع دارد: «ما هچنان به نظارت و رصد وقایع آن‌طور که لازم است، ادامه می‌دهیم».

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، در حساب کاربری خود در توئیتر نوشته‌است رهبر کره شمالی «می‌داند که من با او هستم و او قصد ندارد قول‌هایی که به من داده‌است را زیر پا بگذارد. توافق دست‌یافتنی‌ست».

دولت کره جنوبی از همسایه شمالی خواسته از دست‌زدن به اقداماتی که «بر تنش‌های نظامی در شبه‌جزیره کره می‌افزاید» خودداری کند.

خبرگزاری اسوشیتدپرس نیز به نقل از یک مقام وزارت دفاع ژاپن می‌گوید توکیو در حال حاضر «خطر فوری» از جانب آزمایش‌ها احساس نمی‌کند و موشک‌های آزمایش‌شده وارد حریم هوایی و دریایی آن کشور نشده‌اند.

کره شمالی همچنان از زمانی که پیشنهاد انجام مذاکرات با آمریکا را مطرح کرده و گفت‌وگوها بین رهبران دو کشور آغاز شده، از انجام آزمایش موشک‌های بالیستیک قاره‌پیما یا دوربرد و نیز آزمایش‌های هسته‌ای خودداری کرده‌است.

با این حال هنوز این کشور در برچیدن زرادخانه هسته‌ای خود گام بلندی برنداشته‌است و بالقوه صاحب توانایی‌ها و ظرفیت‌های نظامی‌ست که طی سال‌های اخیر به آن دست یافته؛ که از جمله آن‌ها پیشرفت‌های قابل‌توجه در ساخت موشک‌های بالیستیک دوربرد و کلاهک‌های هسته‌ای است.

اسوشیتدپرس، یون‌هاپ، سی‌ان‌بی‌سی، رویترز|ت
XS
SM
MD
LG