لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۳۳

روحانی: فشارهای آمریکا در تاریخ بی‌سابقه است؛ از شرایط بسیار خوبی برخورداریم


حسن روحانی روز چهارشنبه با نخست وزیر ژاپن دیدار خواهد داشت
حسن روحانی روز چهارشنبه با نخست وزیر ژاپن دیدار خواهد داشت

حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، روز چهارشنبه در سخنانی در جلسه هیئت دولت ضمن اذعان به این که فشارهای اخیر ایالات متحده بر کشور «بی‌سابقه» بوده چنین ادعا کرد که هم‌اکنون «از شرایط بسیار خوبی برخورداریم».

آقای روحانی صبح چهارشنبه در حالی سخن می‌گفت که قرار است تا ساعاتی دیگر با نخست وزیر ژاپن در تهران دیدار و گفت‌وگو داشته باشد.

شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن، پیش از سفر خود به تهران با دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا تلفنی گفت‌وگو کرد. آقای آبه تا ساعتی دیگر به تهران وارد می‌شود.

در پی بالا گرفتن تنش میان تهران و واشینگتن چند کشور پیشنهاد میانجی‌گری میان این دو را مطرح کردند که از این میان به نظر می‌رسد دولت ژاپن بیش از دیگران با دو طرف گفت‌وگو و رایزنی داشته است.

حسن روحانی روز چهارشنبه، به گزارش خبرگزاری رسمی ایرنا، با این استدلال که فشار آمریکا علیه ایران «به اوج رسیده» چنین ادعا کرد که این فشارها «عملاً ظرفیت آن رو به پایان است و از این به بعد این تحریم‌ها و فشارها، ظرفیت خود را از دست داده و تخلیه خواهد شد».

اشاره رئیس جمهور ایران به نظر می‌رسد به سیاست «فشار حداکثری» از طرف دولت دونالد ترامپ باشد که در پی خروج آمریکا از برجام آغاز شد و تحریم‌های پی‌در‌پی را به دنبال داشت.

این تحریم‌ها تا به آنجا کار را بر تهران سخت کرده است که روز شنبه وزیر نفت ایران با اعلام این که تحریم‌های جدید ایالات متحده نسبت به دوره قبل «تفاوت بسیار و تعیین‌کننده‌ای دارد» تاکید کرد که آمریکایی‌ها در شش سال اخیر در زمینه وضع «تحریم‌های هوشمند» به «بلوغ شیطانی رسیده‌اند».

آقای روحانی در ادامه سخنانش اقدامات اخیر آمریکا را «از نمونه‌های بارز تروریسم اقتصادی» دانست و گفت: «این در تاریخ به عنوان جلادانی که علیه ملت ایران تلاش می‌کنند، ثبت می‌شود.»

او ادامه داد: «امروز مردم ایران نسبت به شش ماه و یک سال گذشته آرامش بیشتری دارند و نسبت به آینده کشور خود امیدوارتر هستند.»

منابع: خبرگزاری ایرنا، رادیوفردا/ ف. دو.
XS
SM
MD
LG