لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۱

اذعان زنگنه به «بلوغ» آمریکایی‌ها در وضع تحریم‌های «هوشمند»


گفته وزیر نفت ایران را می‌توان به کارآمدی سیاست فشار حداکثری از طرف آمریکا تعبیر کرد
گفته وزیر نفت ایران را می‌توان به کارآمدی سیاست فشار حداکثری از طرف آمریکا تعبیر کرد

وزیر نفت ایران روز شنبه با اعلام این که تحریم‌های جدید ایالات متحده علیه ایران نسبت به دوره قبل «تفاوت بسیار و تعیین‌کننده‌ای دارد» تاکید کرد که آمریکایی‌ها در شش سال اخیر در زمینه وضع «تحریم‌های هوشمند» به «بلوغ شیطانی رسیده‌اند».

بیژن زنگنه، وزیر نفت، همچنین خبر داد که رئیس مجلس ایران در سفر سال گذشته خود به چین حامل نامه‌ای از طرف آیت‌الله خامنه‌ای به رئیس جمهور این کشور بوده است.

آقای زنگنه در مصاحبه با وب‌سایت خانه ملت، وابسته به مجلس، که روز شنبه، ۱۸ خردادماه، منتشر شد گفت که مقامات آمریکا در حدود شش سال اخیر در زمینه «تحریم‌های هوشمند» به «بلوغی شیطانی رسیده‌اند».

وی اضافه کرد: «یعنی به نقطه‌ای رسیده‌اند که می‌خواهند جلوی تمامی راه‌های ما برای مقابله با تحریم‌ها را بگیرند، البته ما نیز مرتب راه‌های جدیدی پیدا می‌کنیم.»

وی یادآوری کرد که در تحریم‌های جدید آمریکا میعانات گازی نیز به فهرست تحریم‌ها اضافه شده و تحریم‌های کشتیرانی و بانکی نیز شدیدتر از دوره قبل است.

به گفته آقای زنگنه، چین از ماه گذشته میلادی هیچ نفتی از ایران نخریده و یونان و ایتالیا نیز تلفن مقامات وزارت نفت ایران را «جواب نمی‌دهند تا مشخص شود که وضعیت معافیت‌شان چگونه است».

وزیر نفت در این مصاحبه همچنین گفت: «وقتی همه راه‌های فروش متعارف بسته بشود، فروش‌های غیرمتعارف نیز سخت‌تر می شود.»

آمریکا که در ماه‌های اخیر کارزار «فشار حداکثری» علیه ایران را تشدید کرده می‌گوید قصد آن دارد صادرات نفت ایران رابه صفر برساند تا حکومت جمهوری اسلامی از مزایای مالی فروش نفت بهره‌مند نباشد.

در همین زمینه وزارت خزانه‌داری آمریکا روز جمعه، ۱۷ خرداد، بخش‌هایی از صنعت پتروشیمی ایران را نیز به اتهام حمایت از سپاه پاسداران تحریم کرد.

تصمیم‌گیری شورای هفت‌نفره درباره فروش نفت در دوره تحریم

آقای زنگنه در این مصاحبه گفت که درباره فروش نفت «با شیوه جدید» در دوره تحریم‌ها «هفت نفر زیر تصمیمات را امضا می‌کنند که یکی از آن امضاها» متعلق به وزارت نفت است.

وی اعلام نکرد که چه نهادهای دیگری درباره فروش نفت ایران در دوره تحریم‌ها تصمیم‌گیری می‌کنند.

در دولت محمود احمدی‌نژاد نیز «ستاد تدابیر ویژه اقتصادی» با مصوبه شورای عالی امنیت ملی و تایید آیت‌الله علی خامنه‌ای برای «دوران تحریم» ایجاد شده بود تا تصمیمات «ویژه» بگیرد، ستادی که به گفته مقامات دولت تمام مصوبات آن «به‌کلی سری» است.

بر اساس گزارش‌ها، وزرای نفت، اطلاعات، اقتصاد و رئیس بانک مرکزی از جمله اعضای این ستاد بودند.

وزیر نفت ایران روز شنبه همچنین خبر داد که علی لاریجانی، رئیس مجلس ایران، در سفر به چین حامل نامه رهبر جمهوری اسلامی بود.

آقای زنگنه به جزئیات این نامه اشاره نکرد.

علی لاریجانی، رئیس مجلس ایران، در اسفندماه سال گذشته در سفر به چین با رئیس‌ جمهوری این کشور دیدار کرد. این سفر در آستانه سفر ولیعهد عربستان به چین انجام شد.

منابع: وب‌سایت خانه ملت و رادیوفردا/ ا. م./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG