لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۰۵

عربستان: کمبود نفتی احساس نمی‌شود؛ کمبود باشد جبران می‌کنیم


خالد الفالح
خالد الفالح

وزیر نفت عربستان می‌گوید سازمان اوپک قادر به پاسخگویی به تقاضای جهانی نفت است، اما در حال حاضر ظاهرا نشانی از کمبود نفت در بازارهای جهانی دیده نمی‌شود.

خالد الفالح روز شنبه، ۲۸ اردیبهشت، در آستانه نشست کمیته نظارتی اوپک به خبرگزاری رویترز گفت که خصوصا آهنگ رشد تولید و میزان ذخایر استراتژیک نفت آمریکا در سطح بالایی است.

وی همچنین درباره توافق کاهش تولید نفت اوپک و کشورهای هم‌پیمان به رهبری روسیه گفت تا پایان ماه آینده، ژوئن، فعلا اوپک تصمیمی در این مورد نخواهد گرفت.

اوپک و کشورهای هم‌پیمان در اواخر سال ۲۰۱۸ متعهد شدند که تولید خود را برای نیمه اول سال جاری ۱.۲ میلیون بشکه در روز کاهش دهند. ایران، لیبی و ونزوئلا از این توافق مستثنی هستند.

تولید نفت ایران و ونزوئلا به‌ دلیل تحریم‌های آمریکا به شدت افت کرده و تحقیقات رویترز نشان می‌دهد کشورهای عضو توافق کاهش تولید نفت نیز ماه گذشته ۶۸ درصد بیشتر از آن چه متعهد شده بودند، کاهش تولید داشته‌اند.

در همین زمینه خبرگزاری بلومبرگ نیز گزارشی منتشر کرده که نشان می‌دهد عربستان در ماه آوریل، یک ماه پیش، ۲.۷ برابر آن چه متعهد شده بود تولید خود را کاهش داده و میزان پایبندی برخی دیگر از اعضای متعهد اوپک مانند آنگولا، کویت، امارات و الجزایر نیز بسیار بالاتر از میزان تعهد آنها بوده است.

در میان کشورهای غیراوپک اگرچه روسیه تنها به ۸۰ درصد از تعهد خود عمل کرده، اما میزان افت تولید آذربایجان، قزاقستان، سودان و مکزیک چندین برابر میزان تعهد کاهش تولید آنها بوده است.

بر اساس ارزیابی بلومبرگ نیز، در مجموع، اوپک و کشورهای هم‌پیمان بالای ۵۰ درصد بیشتر از آن چه متعهد شده بودند، کاهش تولید داشته‌اند.

آمریکا از روز ۱۲ اردیبهشت‌ماه معافیت نفتی برای مشتریان نفتی ایران را متوقف کرد و برخلاف انتظارها، قیمت نفت چندان تغییری نکرد و در محدوده ۷۰ دلار در حال نوسان است.

ایران قبل از تحریم‌های آمریکا روزانه ۲.۵ میلیون بشکه صادرات نفت و میعانات گازی داشت که از نوامبر پارسال تا پایان ماه گذشته که آمریکا به هشت کشور برای خرید نفت ایران معافیت داده بود، این رقم به حدود یک میلیون بشکه رسید.

در این میان خبرگزاری رویترز از قول منابع صنعتی، ردیابی نفتکش‌ها و شرکت‌های مشاوره انرژی گزارش داده که بارگیری نفت ایران برخلاف انتظار متوقف نشده است و در ماه جاری میلادی روزانه حدود ۵۰۰ هزار بشکه نفت ایران راهی آسیا شده است.

هنوز معلوم نیست این محموله‌ها مشتری دارند یا برای ذخیره در انبارهای چین ارسال شده است.

ایران تا پایان ماه آوریل حدود ۲۰ میلیون بشکه نفت خود را در انبارهای «دالیان» چین ذخیره کرده بود. گزارش‌ها حاکی است که پالایشگاه‌های اصلی مشتری نفت ایران در چین شامل «سینوپک» و «سی‌ان‌چی‌سی»، همچنین کل پالایشگاه‌های هند، کره جنوبی و ژاپن کلا خرید نفت ایران در ماه جاری را متوقف کرده‌اند. ترکیه نیز واردات نفت ایران را متوقف کرده و در میان نفتکش‌هایی که ایران را ترک کرده‌اند، هیچ یک راهی ترکیه نشده‌اند.

معمولا یک هفته طول می‌کشد نفتکش‌های ایران به هند برسند. این زمان برای رسیدن به بنادر چین حدود سه هفته است و هنوز با قطعیت نمی‌توان گفت آیا هند و چین در ماه‌های آینده نیز زیر بار تحریم‌های نفتی آمریکا خواهند رفت یا نه.

ایران می‌گوید توقف کامل فروش نفت ایران «توهم آمریکاست و هرگز عملی نخواهد شد».

یک منبع ایرانی نیز به رویترز گفته است احتمالا ۵۰۰ تا ۷۰۰ هزار بشکه صادرات نفت ایران ادامه یابد.

به نوشته رویترز، تانکرهای ایرانی سیستم ارسال سیگنال خود را خاموش کرده‌اند و ردیابی آنها بسیار مشکل است، اما ظاهرا مقصد این محموله‌ها هند و چین هستند. محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران طی چند روز گذشته سفرهایی به هند، ژاپن و چین داشت.

آقای فالح می‌گوید اوپک انعطاف‌پذیر است و وظیفه ذاتی این سازمان تنظیم نیازهای بازار است: «اگر کمبودی وجود داشته باشد، بی تردید اوپک تامین خواهد کرد، اما ظاهرا آمارها نشان می‌دهد که نیاز فوری به افزایش تولید نفت نیست».

قرار است روز یک‌شنبه، ۲۹ اردیبهشت، کمیته نظارتی اوپک و کشورهای هم‌پیمان طی نشستی به بررسی وضعیت بازار بپردازند.

منابع: خبرگزاری‌های رویترز، بلومبرگ، رادیوفردا/ ف. ق./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG