لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۵۳

پومپئو: ایران برای بالا بردن قیمت نفت به نفتکش‌ها در خلیج فارس حمله کرد


مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا
مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا

مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا پنجشنبه ۹ خرداد جمهوری اسلامی ایران را به دست داشتن در حمله علیه نفتکش‌ها در خلیج فارس متهم کرد و گفت، تهران این اقدام را برای افزایش بهای نفت در بازار جهانی انجام داد.

به گزارش رویترز، آقای پومپئو دقایقی قبل از آغاز سفر خود به اروپا و در پاسخ به پرسشی در خصوص نقش ایران در حمله به نفتکش‌ها در بندر اماراتی، اظهار داشت: این تلاش ایرانی‌ها برای بالا بردن قیمت نفت خام در سراسر دنیا بود.

وزیر امور خارجه آمریکا می‌گوید شواهد و مدارک دخالت ایران در حمله به نفتکش‌ها در خلیج فارس را که جان بولتون، مشاور امنیت کاخ سفید، درباره آنها صحبت کرد، دیده است.

جان بولتون پیشتر در همین روز گفته بود که اوایل هفته آینده شواهد دست داشتن ایران در «عملیات خرابکارانه» علیه چهار نفتکش متعلق به عربستان سعودی، امارات و نروژ در آب‌های امارات را تسلیم شورای امنیت سازمان ملل می‌کند.

سران و مقا‌م‌های بلندپایه کشورهای عضو «شورای همکاری خلیج فارس» در نشستی به درخواست عربستان سعودی شامگاه پنجشنبه در خصوص حمله به نفتکش‌ها و همچنین حملات پهپادی شبه‌نظامیان حوثی‌ در یمن به دو ایستگاه پمپاژ خط لوله نفتی عربستان مذاکره کردند.

ایران هرگونه دخالت در این حملات را رد می‌کند.

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران، هدف از این «حملات مشکوک» را «تنش‌زایی»در منطقه ذکر کرده و عباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، نیز اتهام دست داشتن جمهوری اسلامی در چنین حملاتی را «مضحک»خوانده است.

برایان هوک، دستیار وزیر خارجه آمریکا در امور ایران، هم در همین روز با اشاره به هشدار صریح واشینگتن درباره «پاسخ نظامی» به هر حمله‌ای علیه منافع آمریکا گفت ظاهرا تهران این پیام را درک کرده است.

آقای هوک اظهار داشت: «ما روشن کردیم که اگر منافع آمریکا از سوی ایران مورد حمله قرار بگیرد، با پاسخ نظامی روبه‌رو خواهد شد».

با استفاده از رویترز و رادیو فردا؛ خ
XS
SM
MD
LG