لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۰۸

وزارت خارجه تحریم پتروشیمی را «نشانه پوچی ادعای ترامپ برای مذاکره» دانست


سخنگوی وزارت خارجه ایران روز شنبه تحریم صنعت پتروشیمی را «شدیدا محکوم کرد» و آن را نشانه «پوچ بودن ادعای رئیس جمهور آمریکا» برای مذاکره دانست.

به گزارش خبرگزاری رسمی ایرنا، عباس موسوی روز شنبه، ۱۸ خرداد، همچنین این اقدام را نشانه «مصداق تروریسم اقتصادی»، «در ادامه خصومت‌های مستمر کاخ سفید علیه ملت ایران» و «مغایر با اصول و قواعد اساسی روابط و حقوق بین‌الملل و نیز تعهدات بین‌المللی» آمریکا خواند.

وی تاکید کرد که همه کشورها «مسئولیت دارند تا در برابر نقض آشکار اصول بنیادین حقوق بین‌الملل واکنش» نشان دهند.

آقای موسوی بار دیگر سیاست فشار حداکثری آمریکا را «سیاست شکست‌خورده» خواند و افزود که دولت این کشور «به هیچ یک از اهداف تعیین شده برای این سیاست نخواهد رسید».

وزارت خزانه‌داری آمریکا روز جمعه، ۱۷ خرداد، بخش‌هایی از صنعت پتروشیمی ایران را به اتهام حمایت از سپاه پاسداران تحریم کرد.

آمریکا شرکت پتروشیمی ایران و همچنین ۳۳ شرکت اقماری این شرکت را به فهرست تحریم‌های خود اضافه کرده است. بر اساس بیانیه وزارت خزانه‌داری آمریکا، همچنین نوع تحریم هفت شرکت که پیش از این تحریم شده بودند، تغییر کرده است.

ساعاتی پس از این اقدام جان بولتون، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، به مقامات جمهوری اسلامی هشدار داد که به «حاکمیت ۴۰ ساله ترور» پایان دهند.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، همزمان با گسترش تحریم‌ها علیه ایران، خواستار مذاکره با رهبران جمهوری اسلامی شده، اما ایران تاکنون این پیشنهاد را رد کرده است.

در همین حال آقای موسوی روز شنبه با اشاره به گسترش تحریم‌های ایالات متحده علیه پتروشیمی ایران گفت: «تنها یک هفته صبر نیاز بود تا پوچ بودن ادعای رئیس‌ جمهور آمریکا برای مذاکره با ایران ثابت شود.»

سخنگوی وزارت خارجه ایران همچنین سخنان برخی مقامات آمریکایی برای مذاکره با جمهوری اسلامی را «فریبکارانه، غیرواقعی و صرفا برای جلب توجه افکار عمومی» دانست.

در روزهای اخیر گمانه‌زنی‌هایی درباره میانجی‌گری نخست وزیر ژاپن بین ایران و آمریکا مطرح شده است.

شینزو آبه، نخست‌ وزیر ژاپن، روزهای ۲۲ تا ۲۴ خرداد (ده روز دیگر) به تهران می‌رود و در جریان سفرش با علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی و حسن روحانی، رئیس‌ جمهوری ایران، دیدار خواهد کرد.

آمریکا که در ماه‌های اخیر کارزار «فشار حداکثری» علیه ایران را تشدید کرده می‌گوید، می‌خواهد صادرات نفت ایران رابه صفر برساند تا حکومت جمهوری اسلامی از مزایای مالی فروش نفت بهره‌مند نباشد.

مقام‌های آمریکا می‌گویند، به دنبال تغییر حکومت ایران نیستند، اما جمهوری اسلامی باید «رفتار خود را تغییر دهد» و دست از توسعه موشک‌های بالیستیک بکشد، از گروه‌های شبه‌نظامی منطقه از جمله در عراق و یمن حمایت نکند و به سوی ساخت سلاح هسته‌ای نرود.

منابع: خبرگزاری ایرنا و رادیوفردا/ ا. م./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG