لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۵۱

گفت‌وگوی نتانیاهو با شینزو آبه در آستانه سفر نخست وزیر ژاپن به ایران


نتانیاهو می‌گوید، در تماس خود بر لزوم ادامه فشار علیه حکومت ایران، برای متوقف ساختن رفتار خصمانه‌اش تاکید کرده است.(عکس از آرشیو)
نتانیاهو می‌گوید، در تماس خود بر لزوم ادامه فشار علیه حکومت ایران، برای متوقف ساختن رفتار خصمانه‌اش تاکید کرده است.(عکس از آرشیو)

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل جمعه ۱۷ خرداد گفته با شینزو آبه ، نخست‌وزیر ژاپن تلفنی گفت‌وگو کرده است. آقای آبه قرار است هفته آینده به تهران سفر کند و با مقام‌های ایران گفت وگو کند.

بنیامین نتانیاهو در توییتر خود نوشته است: «نخست وزیر نتانیاهو با نخست وزیر ژاپن، شینزو آبه تلفنی گفتگو کرد. نخست وزیر آبه اطلاعات مربوطه را در آستانه سفر خود به ایران به آگاهی نخست وزیر نتانیاهو رساند. نخست وزیر نتانیاهو لزوم ادامه فشار علیه حکومت ایران، برای متوقف ساختن رفتار خصمانه‌اش در منطقه را تصریح کرد.»

نخست وزیر اسرائیل جزییات بیشتری از این تماس تلفنی خود با نخست وزیر ژاپن ارائه نکرده است.

اسرائیل خواستار تشدید فشارها بر ایران برای تغییر رفتار جمهوری اسلامی و همچنین متوقف کردن برنامه هسته ای این کشور است.

شینزو آبه در حالی به تهران سفر می کند که تنش بین ایران و آمریکا طی هفته‌های اخیر تشدید شده است . در روزهای اخیر گمانه زنی‌های در خصوص میانجیگری نخست وزیر ژاپن برای کاهش تنش در منطقه مطرح شده است.

سفر شینزو آبه به تهران، نخستین سفر یک نخست وزیر ژاپن به ایران طی حدود چهار دهه خواهد بود.

در همین زمینه، عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه ایران هم ابراز امیدواری کرده بود که سفر شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن به تهران به «کاهش تنش» در منطقه منجر شود.

پیشتر روزنامه ژاپنی «ماینیچی شیمبون» نوشته بود که هدف از این سفر میانجی‌گری میان آمریکا و ایران است و آقای آبه در این سفر هدف ترغیب به مذاکره با آمریکا و کاهش تنش‌ها را دنبال می‌کند.

طبق این گزارش، برنامه دیدار شینزو آبه با علی خامنه‌ای، اولین گفت‌وگوها از این نوع بین یک نخست‌وزیر ژاپنی و رهبر جمهوری اسلامی خواهد بود.

شینزو آبه قرار است برای ملاقات با مقام‌های بلندپایه جمهوری اسلامی در روزهای ۲۲ تا ۲۴ خرداد به تهران سفر کند.

با استفاده از توییتر و رادیو فردا؛ خ
XS
SM
MD
LG