لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۱۶

عراقچی: امیدواریم سفر نخست وزیر ژاپن به ایران به کاهش تنش‌ها در منطقه منجر شود


عباس عراقچی گفته، شنیزو آبه در با علی خامنه‌ای، رهبر و دیگر مقامات ایران دیدار خواهد کرد. (عکس از آرشیو)
عباس عراقچی گفته، شنیزو آبه در با علی خامنه‌ای، رهبر و دیگر مقامات ایران دیدار خواهد کرد. (عکس از آرشیو)

عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه ایران سه شنبه ۱۴ خرداد ابراز امیدواری کرده است که سفر شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن به تهران به «کاهش تنش» در منطقه منجر شود.

شینزو آبه قرار است برای ملاقات با مقام‌های بلندپایه جمهوری اسلامی در روزهای ۲۲ تا ۲۴ خرداد به تهران سفر کند.

به گزارش ایرنا، عباس عراقچی در مصاحبه با شبکه تلویزیونی ان‌اچ‌کی ژاپن با اشاره به این که «ژاپن احتمالا قادر به تفهیم شرایط کنونی به آمریکایی‌ها خواهد بود»؛ اظهار داشت:« امیدواریم سفر آبه به تهران به کاهش تنش‌ها در منطقه منجر شود.»

طبق این گزارش، شبکه «ان اچ کی»با اشاره به بخشی از سخنان عباس عراقچی که گفته بود «ایران پیش تر تمایلی به ورود کشور سوم به میانجیگری میان ایران و آمریکا نداشت»، خاطر نشان کرد که «سخنان آقای عراقچی درباره سفر شینزو آبه به تهران نشانه‌ای از استقبال تهران از میانجیگری توکیو دارد.»

عباس عراقچی همچنین گفته است، شنیزو آبه در جریان سفر خود با علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی و دیگر مقامات ایران دیدار خواهد کرد.

پیشتر روزنامه ژاپنی «ماینیچی شیمبون» نوشته است که هدف از این سفر میانجی‌گری میان آمریکا و ایران است و آقای آبه در این سفر هدف ترغیب به مذاکره با آمریکا و کاهش تنش‌ها را دنبال می‌کند.

طبق این گزارش، برنامه دیدار شینزو آبه با علی خامنه‌ای، اولین گفت‌وگوها از این نوع بین یک نخست‌وزیر ژاپنی و رهبر جمهوری اسلامی خواهد بود.

در حالی اظهارات عباس عراقچی در خصوص نقش احتمالی نخست وزیر ژاپن در کاهش تنش در منطقه منتشر شده است که در همین روز علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی سخنان دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا درباره رهبران حکومت ایران را «رندانه» و با هدف «تطمیع» تهران دانست و هشدار داد که «آمریکایی‌ها نزدیک نشوند».

علی خامنه‌ای گفت: «دشمن گاهی تهدید می‌کند و گاهی تطمیع. مثل همین «مرد رندی» اخیر این رئیس جمهور محترم آمریکا. که اخیرا ایشان اظهار کرده که ایران با همین رهبران کنونی هم میتواند به پیشرفت های بزرگی برسد. این به معنی این است که رهبران کنونی ایران. ما نمی‌خواهیم شما را براندازی کنیم. این به اصطلاح یک زرنگ بازی سیاسی است.»

اشاره علی خامنه‌ای به اظهارات دونالد ترامپ است که گفته بود که سیاست آمریکا در قبال ایران «تغییر رژیم» نیست و «ایران شانس این را دارد که با همین رهبری کشوری بزرگ باشد».

آمریکا سال گذشته با خروج از توافق هسته‌ای با ایران، موسوم به برجام، دوازده شرط برای دستیابی به توافق دوباره با ایران تعیین کرد که از جمله شامل محدودیت‌هایی برای برنامه‌های موشکی و سیاست‌های منطقه‌ای جمهوری اسلامی می‌شود. ایران این شروط را رد کرده است.

با این حال در پی تشدید تنش‌ها بین آمریکا و ایران در هفته‌های اخیر، بار دیگر بحث مذاکره احتمالی میان دو کشور بالا گرفته است. حسن روحانی پیش از این گفته بود که اگرچه «طرفدار مذاکره و دیپلماسی» است، اما اعتقاد دارد که در این شرایط نباید درخواست مذاکره را قبول کرد.

در همین زمینه، مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا روز گذشته در خصوص خواست واشینگتن در مذاکره با تهران گفته بود: «ما از آنها می‌خواهیم تا از برنامه ساخت سلاح‌ هسته‌ای دست بکشند و برای همیشه مهر توقف بر آن بزنند. ما خواهان آن هستیم که آنها ساخت برنامه موشکی‌شان به شیوه‌هایی که تهدیدی برای نقاطی چون سوئیس است را متوقف کنند».

پایان دادن به کارزار «ترور» در سرتاسر جهان که به گفته وزیر خارجه آمریکا، باعث «بی‌خانمان شدن میلیون‌ها نفر و کشته شدن صدها هزار نفر شده است»، از دیگر تقاضاهای واشینگتن از تهران است.

با استفاده از ایرنا و رادیو فردا؛ خ
XS
SM
MD
LG