لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۵۶

سازمان ملل: ۲.۲ میلیارد نفر در جهان به آب سالم دسترسی ندارند


۱۴۴ میلیون نفر هنوز آب‌های رهاشده در سطح و غیرقابل اعتماد از نظر بهداشتی و پزشکی را می‌نوشند
۱۴۴ میلیون نفر هنوز آب‌های رهاشده در سطح و غیرقابل اعتماد از نظر بهداشتی و پزشکی را می‌نوشند

سازمان ملل متحد می‌گوید بیش از دو میلیارد نفر از ساکنان جهان، همچنان به آب سالم و بی‌خطر دسترسی ندارند.

گزارش یونیسف و سازمان بهداشت جهانی البته حاکی‌ست که در هزاره جاری پیشرفت‌های مهمی نیز حاصل شده و حال ۱.۸ میلیارد نفر در فاصله ۳۰ دقیقه‌ پیاده‌روی از محل سکونت خود می‌توانند به آب آشامیدنی دسترسی پیدا کنند.

با این حال همچنان جمعیت انبوهی از ساکنان زمین دسترسی به آب سالم ندارند؛ از جمله صدها میلیون نفر که در فاصله ۳۰ دقیقه از محل زندگی خود هیچ‌گونه منبع حفاظت‌شده آب آشامیدنی ندارند.

همچنین ۱۴۴ میلیون نفر هنوز آب‌های رهاشده در سطح و غیرقابل اعتماد از نظر بهداشتی و پزشکی را می‌نوشند.

به گفته نهادهای وابسته به ملل متحد، جلوی شیوع بسیاری از بیمار‌ی‌ها، مانند تیفوئید، هپاتیت آ و یا وبا را می‌توان با حفاظت از منابع آب آشامیدنی و توالت‌ها و سرویس‌های بهداشتی مناسب گرفت.

به گزارش سازمان بهداشت جهانی ۴.۲ میلیارد نفر از جمعیت زمین، یعنی بیشتر از نصف کل ساکنان، به سرویس‌های بهداشتی که زائدات را به‌طور ایمن دفع می‌کنند، و مثلا به آب‌‌های نوشیدنی سرایت نمی‌دهند، دسترسی ندارند.

پیش از این نیز صندوق کودکان سازمان ملل، یونیسف، هشدار داده بود که با ادامه روند کنونی، تا سال ۲۰۴۰ میلادی یک‌چهارم کودکان جهان با کمبود آب مواجه شده و بسیاری جان خود را به خاطر این کمبود از دست خواهند داد.

ایران از جمله کشورهایی‌ست که سال‌هاست با مشکل دسترسی به آب روبه‌رو است. مشکلاتی که دلایل مختلفی برای آن مطرح شده، از شرایط اقلیمی، خشکسالی و گرمایش زمین تا مدیریت نادرست و یا حتی سوءمدیریت.

دو سال پیش رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس ایران گفته بود بحران آب در کشور «وارد مقوله امنیتی» شده است.

هر ساله در ۲۲ مارس (دوم فروردین) مراسمی به‌نام «روز جهانی آب» برگزار می‌شود.

XS
SM
MD
LG