لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۰۹

چهار نماینده زن کنگره سخنان «بیگانه هراسانه و متعصبانه» ترامپ را محکوم کردند


از راست: الکساندریا اوکاسیو- کورتز، رشیده طلیب، ایلهان عمر و آیانا پرسلی
از راست: الکساندریا اوکاسیو- کورتز، رشیده طلیب، ایلهان عمر و آیانا پرسلی

دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا با وجود انتقادها، به حملات لفظی به چهار نماینده زن رنگین‌پوست در کنگره ادامه داد و گفت آنها باید آمریکا را «همین الان» ترک کنند.

درمقابل، این چهار نماینده کنگره سخنان آقای ترامپ را به عنوان اظهار نظری «بیگانه‌هراسانه و متعصبانه» محکوم کرده و بار دیگر خواستار آغاز روند «استیضاح» رئیس‌جمهور شدند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس آقای ترامپ در پیام هایی در شبکه توئیتر که بسیاری آنرا نژادپرستانه توصیف کردند گفته بود این نمایندگان «باید به کشورهای خود برگردند که حکومت‌های فاجعه باری دارند و از نالایق‌ترین و فاسدترین حکومت‌ها هستند.»

اشاره آقای ترامپ به الکساندریا اوکاسیو- کورتز نماینده نیویورک، آیانا پرسلی نماینده ماساچوست، رشیده طلیب نماینده میشیگان و ایلهان عمر نماینده مینه‌سوتا است. هر چهار نماینده کنگره شهروند آمریکا هستند و سه نفر از آنها در آمریکا متولد شده‌اند.

شماری از تحلیلگران و ناظران معتقدند که آقای ترامپ با استفاده از شعارهای تحریک آمیز در مورد مسئله نژاد و مهاجرت تلاش می‌کند حمایت طرفدارانش برای انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ را جلب کند.

خود آقای ترامپ از سوی دیگر انتقادها را بی‌اهمیت جلوه داد و روز دوشنبه در کاخ سفید گفت: «مرا نگران نمی کند چون بسیاری از مردم با من موافق هستند. در ضمن بسیاری از مردم خوششان می‌آید.»

در کنگره آمریکا، دمکرات‌ها به شکلی یکپارچه اظهارنظرهای آقای ترامپ را محکوم کردند و تعدادی از جمهوری خواهان نیز نارضایتی خود را ابراز کردند.

اين چهار نماينده زن نیز در يک کنفرانس خبری مشترک سخنان آقای ترامپ را محکوم کردند.

الکساندريا اوکاسيو- کورتز نماينده نيويورک گفته است: «او نمی داند چگونه از سياست‌های خود دفاع کند و به همين خاطر به ما حمله شخصی می‌کند.»

نانسی پلوسی، رئیس دمکرات مجلس نمایندگان، نیز روز دوشنبه اعلام کرد که این مجلس محکومیت اظهارات اخیر آقای ترامپ را به رای خواهد گذاشت.

چاک شومر، رییس فراکسیون دمکرات‌ها در مجلس سنا نیز گفت حزب او تلاش خواهد کرد در این مجلس نیز محکوم کردن اظهارات آقای ترامپ را به رای بگذارد.

در واکنش به این تصمیمات، آقای ترامپ روز سه شنبه توئیت جدیدی در مورد این چهار عضو زن کنگره منتشر کرد و گفت: «چرا مجلس نمایندگان برای محکوم کردن حرف‌های کثیف و آمیخته به نفرت آنها رای‌گیری نمی کند؟ چون آنها چپ رادیکال هستند و دمکرات‌ها از مقابله با آنها هراس دارند. غم انگیز است».

خبرگزای آسوشیتدپرس می‌گوید یکی از اهداف حملات آقای ترامپ می تواند تشدید شکاف بین نمایندگان دمکرات کنگره باشد که در مورد نحوه مقابله با سیاست‌های او اختلاف نظر دارند.

با وجودیکه تحت تاثیر حملات آقای ترامپ حزب دمکرات در دفاع از نمایندگان خود متحد شده ولی متحدان آقای ترامپ می‌گویند او در برجسته کردن نقش بخش پیشرو به عنوان چهره حزب دمکرات تا حدی موفق بوده است.

اظهار نظرهای بحث برانگیز آقای ترامپ در گذشته نیز پوشش رسانه‌ای گسترده‌ای داشته و انتقادهایی را برانگیخته است.

XS
SM
MD
LG