لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۴۸

«نامه‌ای به آیندگان» بر روی گور یک یخچال طبیعی


بخش به‌هم‌پیوسته یخچال‌های شمالگان
بخش به‌هم‌پیوسته یخچال‌های شمالگان

با گرم شدن فزاینده اقلیم کره زمین، ایسلند از مدتی پیش برای اولین بار یکی از یخچال‌های طبیعی خود را از دست داده و دولت ایسلند قصد دارد در روزهای آینده در محل این یخچال سابق یک لوح یادبود قرار دهد.

«اٌکیوکول» اولین یخچال طبیعی در ایسلند و هم‌چنین در میان حدود ۴۰۰ یخ‌پهنه منطقه شمالگان است که به‌طور رسمی از رده یخچال خارج شده و پژوهشگران می‌گویند سرنوشتی مشابه در انتظار تمامی یخچال‌های طبیعی شمال تا سال ۲۲۰۰ است.

برای اطلاق رسمی نام یخچال به یخ‌پهنه‌ها تعریف رسمی این است که ضخامت یخ آن باید به اندازه‌ای باشد که یخچال طبیعی بتواند زیر فشار بار طبیعی خود حرکت و جریان داشته باشد.

بر روی لوح یادبود مرگ این یخچال که ۱۸ اوت (۲۷ مرداد) رونمایی می‌شود به دو زبان ایسلندی و انگلیسی نوشته شده است: «نامه‌ای به آیندگان: اُ.ک [اکیوکول] نخستین یخچال طبیعی ایسلند است که دیگر یخچال نیست. انتظار می‌رود در ۲۰۰ سال آینده تمامی یخچال‌های طبیعی ما همین مسیر را طی کنند. با این یادمان اعلام می‌کنیم که می‌دانیم چه اتفاقی دارد می‌افتد و می‌دانیم که چه اقدامی باید کرد. فقط شما شاهد خواهید بود که آیا اما اقدام کردیم یا نه.»

در پایین متن این لوح نیز عبارت «۴۱۵ پی‌پی‌ام سی‌او۲» به چشم می‌خورد که رقم رکورد بالاترین سطح دی‌اکسید کربنی است که در جو زمین ثبت شده است. این رکورد در ماه مه گذشته به ثبت رسید.

یخچال اکیوکول،‌ واقع در غرب ایسلند، در سال ۱۸۹۰ میلادی ۱۶ کیلومتر مربع وسعت داشت اما در سال ۲۰۱۲ تنها ۰٫۷ کیلومتر مربع از آن باقی ماند و اکنون دیگر یخ کمی از آن به‌جا مانده است.

سایمن هووی، استاد دانشگاه رایس آمریکا که از مبتکران این طرح یادبود است،‌به خبرگزاری فرانسه می‌گوید که «این نخستین یادمان برای یک یخچال طبیعی از دست رفته به خاطر تغییرات اقلیمی در کل جهان است.»

در پژوهشی که در ماه آوریل توسط اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت (IUCN) منتشر شد آمده است که اگر انتشار گازهای گلخانه‌ای به همین منوال ادامه پیدا کند، تقریباً نیمی از مناطق ثبت‌شده در فهرست میراث طبیعی جهان تا سال ۲۱۰۰ یخچال‌های طبیعی خود را از دست خواهند داد.

آب شدن این پهنه‌های یخی بالا رفتن آب دریاها و فجایع اقلیمی متعدد را به دنبال خواهد داشت.

منابع: رویترز، خبرگزاری فرانسه و سی‌ان‌ان / پ.پ
XS
SM
MD
LG