لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۲۰

دریچه شهریور ماه ۹۸

تازه‌ترین رویدادهای حقوق بشری ایران در شهریور ماه ۹۸ را هر روز در اینجا دنبال کنید.

۱۲:۵۶ ۱۲.۶.۱۳۹۸

آزادی سه فعال مدنی با قرار کفالت

رهام یگانه٬ هیراد پیربداقی و فرید لطف‌آبادی٬ سه فعال مدنی که اواسط مردادماه٬ همزمان با برگزاری دادگاه فعالان کارگری در پی تجمعی در حمایت از آنان مقابل دادگاه انقلاب تهران بازداشت شده بودند٬ پس از دو هفته با قرار کفالت از زندان آزاد شدند.

برخی گزارش‌ها حاکی ست اتهام‌های «اخلال در نظم عمومی» و «اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی» به آنان تفهیم شده است.

۱۲:۵۷ ۱۲.۶.۱۳۹۸

صدور حکم ۲۳ سال زندان برای کیومرث مرزبان٬ طنزنویس

کیومرث مرزبان٬ طنزنویس٬ در دادگاه انقلاب تهران٬ به ۲۳ سال و ۳ ماه زندان محکوم شد که در صورت تأیید حکم در دادگاه تجدیدنظر، ۱۱ سال از آن اجرایی خواهد بود.

محمدحسین آقاسی، وکیل مدافع کیومرث مرزبان، می‌گوید موکلش با پنج اتهامِ «ارتباط با دولت متخاصم، اهانت به مقدسات، اهانت به رهبری، اهانت به مسئولان نظام، و اجتماع و تبانی علیه نظام» مواجه بوده است که از اتهام «اجتماع و تبانی» تبرئه شده، اما بابت چهار اتهام دیگر به بیش از ۲۳ سال حبس محکوم شده است.

کیومرث مرزبان یک سال پس از بازگشتش به ایران بازداشت شد و از شهریورماه سال گذشته همچنان در بازداشت به سر می‌برد.

او پس از بازگشت به ایران، کلاس‌های نویسندگی و فیلمنامه‌نویسی تشکیل داده بود.

محمدحسین آقاسی، وکیل آقای مرزبان، با بیان این‌که او «کاری به‌جز نوشتن مطالب طنز و انتشار آن‌ها در رسانه‌ها نکرده»، از اقدام برای درخواست تجدیدنظر در حکم موکلش خبر داد.

۱۲:۵۷ ۱۲.۶.۱۳۹۸

پگاه آهنگرانی ممنوع‌الخروج شد

پگاه آهنگرانی، بازیگر سینما و تئاتر ایران که قرار بود به‌عنوان داور جشنواره‌ فیلم «باتومی» راهی گرجستان شود، روز یکشنبه از ممنوع‌الخروج بودن خود به‌خاطر پرونده‌اش در حوادث سال ۸۸ خبر داد.

پگاه آهنگرانی در گفت‌وگو با ایسنا ضمن تأیید این خبر گفت که دلیل ممنوع‌الخروجی‌اش «پرونده‌ای است که بعد از حوادث ۸۸ در قوه قضائیه داشته‌ و به موجب آن به ۱۸ ماه حبس محکوم شده بود و به نظر می‌رسد با تغییرات اخیر در قوه قضائیه اکنون این حکم در فرآیند اجرا قرار گرفته است».

پگاه آهنگرانی در انتخابات سال ۸۸ از فعالان ستاد انتخاباتی میرحسین موسوی بود. وی در سال ۱۳۹۰ بازداشت و در سال ۹۲ در دادگاه بدوی به ۱۸ ماه حبس محکوم شد.

۱۲:۵۸ ۱۲.۶.۱۳۹۸

صدور حکم ۱۰ سال و نیم زندان و ۱۴۸ ضربه شلاق برای مرضیه امیری٬ روزنامه‌نگار

مرضیه امیری٬ روزنامه‌نگار٬ در دادگاه انقلاب تهران به ۱۰ سال و نیم زندان و ۱۴۸ ضربه شلاق محکوم شد که در صورت تایید این حکم٬ شش سال آن قابل اجرا خواهد بود.

او که ۱۱ اردیبهشت‌ماه امسال در جریان مراسم روز جهانی کارگر بازداشت شد٬ اتهام‌هایی امنیتی در پرونده‌اش مطرح شده است.

این روزنامه‌نگار در اسفند ۹۷ و در جریان اعتراضات سراسری دی ماه ۱۳۹۶ نیز بازداشت شده بود.

۱۲:۵۹ ۱۲.۶.۱۳۹۸

ادامه بازداشت امضاکنندگان بیانیه درخواست استعفای علی خامنه‌ای

در ادامه بازداشت امضاکنندگان بیانیه درخواست استعفای علی خامنه‌ای٬ شهلا انتصاری٬ زهرا جمالی و گیتی پورفاضل سه تن دیگر از امضاکنندگان نیز طی روزهای اخیر بازداشت شده‌اند.

شماری از فعالان مدنی منتقد طی دو بیانیه٬ خواستار استعفای علی خامنه‌ای از سمت رهبری٬ تغییر قانون اساسی ایران و گذار از جمهوری اسلامی شده‌اند که شماری امضاکنندگان این دو بیانیه در بازداشت به سر می‌برند. از جمله: محمد نوری‌زاد٬ عباس واحدیان شاهرودی٬ محمد مهدوی‌فر٬ زرتشت احمدی‌راغب و فاطمه سپهری.

کانون نویسندگان ایران٬ با انتشار بیانیه‌ای خواستار آزادی گیتی پورفاضل و سایر زندانیان سیاسی و عقیدتی در ایران شد.

۱۲:۵۹ ۱۲.۶.۱۳۹۸

صدور حکم ۲۴ سال زندان برای صبا کردافشاری٬ از زنان معترض به حجاب اجباری

صبا کردافشاری٬ فعال مدنی و از زنان معترض به حجاب اجباری٬ در دادگاه انقلاب تهران به ۲۴ سال زندان محکوم شد که در صورت تائید این حکم در دادگاه تجدیدنظر، ۱۵ سال آن قابل اجرا خواهد بود.

حسین تاج٬ وکیل مدافع او در صفحه توئیتر خود نوشت که دادگاه انقلاب تهران صبا کرد افشاری را به اتهام «تشویق به فساد و فحشا» به ۱۵ سال، به اتهام «اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم علیه امنیت کشور» به هفت سال و نیم و به اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام» به یک سال و نیم زندان محکوم کرده است.

صبا کرد افشاری روز ۱۱ خردادماه ۹۸ بازداشت شد.

پیش از این نیز مژگان کشاورز، یاسمن آریانی و منیره عربشاهی، از معترضان به حجاب اجباری، به اتهام‌هایی مشابه در مجموع به ۵۵ سال زندان محکوم شدند.

۱۳:۰۰ ۱۲.۶.۱۳۹۸

بازداشت مجدد علی باقری٬ فعال مدنی در شازند

علی باقری٬ فعال مدنی ساکن شازند بار دیگر بازداشت و به زندان اراک منتقل شد.

علت بازداشت او اجرای حکم چهار سال و نیم زندان عنوان شده است.

علی باقری٬ به همراه چند فعال مدنی دیگر در پی اطلاع‌رسانی در مورد مرگ وحید حیدری٬ از بازداشت‌شدگان اعتراض‌های دی ماه ۹۶ در بازداشتگاه بازداشت شده بود.

در پی این بازداشت٬ علی باقری به اتهام‌های «توهین به رهبر جمهوری اسلامی»٬ «همکاری با دولت متخاصم از طریق مصاحبه با رسانه‌های خارج از کشور» و «تبلیغ علیه نظام» به ۱۰ سال زندان محکوم شد.

۱۳:۰۰ ۱۲.۶.۱۳۹۸

آزادی مشروط رضا آقاخانی٬ فعال ملی- مذهبی

رضا آقاخانی٬ فعال سیاسی ملی- مذهبی٬ پس از تحمل دو سال زندان به طور مشروط آزاد شد.

او که پیشتر نیز بارها احضار و بازداشت شده٬ به اتهام «اقدام علیه امنیت ملی» به سه سال زندان محکوم شده است.

۱۳:۰۰ ۱۲.۶.۱۳۹۸

آزادی هوشنگ کوشکی٬ فعال صنفی معلمان با وثیقه

هوشنگ کوشکی٬ فعال صنفی معلمان در شهر معمولان استان لرستان٬ پس از یک ماه و نیم بازداشت٬ با قرار وثیقه آزاد شد.

از علت بازداشت و وضعیت پرونده او اطلاعاتی در دست نیست.

۱۳:۰۱ ۱۲.۶.۱۳۹۸

صدور حکم زندان برای حسن سعیدی و رسول طالب‌مقدم٬ دو فعال کارگری

حسن سعیدی٬ عضو سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوس‌رانی تهران و حومه٬ در دادگاه انقلاب تهران به پنج سال زندان و دو سال ممنوعیت عضویت در گروه‌ها و احزاب سیاسی و ممنوعیت استفاده از گوشی تلفن هوشمند محکوم شد.

همزمان رسول طالب‌مقدم٬ عضو دیگر سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوس‌رانی تهران و حومه٬ نیز به دو سال زندان٬ دو سال تبعید٬ ۷۴ ضربه شلاق و دو سال ممنوعیت عضویت در گروه‌ها و احزاب سیاسی و ممنوعیت استفاده از گوشی تلفن هوشمند محکوم شد.

اتهام این دو فعال کارگری که از بازداشت‌شدگان تجمع روز جهانی کارگر هستند٬ «اخلال در نظم عمومی» و «اجتماع و تبانی جهت ارتکاب جرم علیه امنیت کشور» عنوان شده است.

بیشتر

XS
SM
MD
LG