لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۰۴

ادامه عملیات در شمال سوریه؛ اتحادیه اروپا با ممنوعیت فروش سلاح به ترکیه موافقت کرد


تصویری از شبه‌نظامیان سوری وابسته به ترکیه در شهر تل‌ابیض؛ دوشنبه ۲۲ مهر
تصویری از شبه‌نظامیان سوری وابسته به ترکیه در شهر تل‌ابیض؛ دوشنبه ۲۲ مهر

در ششمین روز از عملیات نظامی ترکیه در شمال سوریه، اتحادیه اروپا روز دوشنبه ۲۲ مهر بر اجرای ممنوعیت فروش سلاح به ترکیه تأکید کرد؛ همزمان گزارش‌هایی از ادامه درگیری‌ها در شمال سوریه منتشر شده و سازمان ملل شمار آوارگان در منطقه را ۱۶۰ هزار تن ذکر کرده است.

ممنوعیت فروش سلاح به ترکیه

وزیران خارجه اتحادیه اروپا روز دوشنبه در پایان نشست خود در لوکزامبورگ، ضمن محکوم کردن اقدام نظامی ترکیه در شمال سوریه، موافقت کردند که ممنوعیت فروش سلاح به ترکیه را در کشورهای خود به اجرا بگذارند.

وزیران خارجه اتحادیه اروپا در بیانیه مشترک خود تأکید کرده‌اند «در راستای تعهد فعلی اتحادیه مبنی بر عدم صادرات اقلام نظامی که می‌تواند در بی‌ثباتی منطقه‌ای نقش داشته باشد»، آنها در کشورهای خود «موضعی قاطع» در زمینه کنترل فروش سلاح خواهند گرفت.

در روزهای اخیر آلمان، فرانسه، سوئد، هلند، فنلاند و نروژ اعلام کردند صدور مجوز جدید برای فروش سلاح به ترکیه را ممنوع می‌کنند؛ وزیر خارجه ایتالیا نیز گفت کشورش «از چند ساعت دیگر» به کشورهای یادشده می‌پیوندد.

با این حال فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، با اشاره به اینکه ترکیه به عنوان عضو ناتو متحد شماری از اعضای این اتحادیه است گفت: تحریم تسلیحاتی از حدی بیشتر مشکلاتی قانونی پدید می‌آورد و از این رو، در ممنوعیت جدید این مورد رعایت شده است.

ادامه درگیری‌ها و خروج نیروهای آمریکایی

خبرگزاری فرانسه روز دوشنبه به نقل از یک مقام رسمی آمریکا گزارش داد حدود یک‌هزار نیروی آمریکایی به طور کامل از سوریه خارج می‌شوند و تنها حضور آمریکایی‌ها در سوریه به پایگاه «التنف» منحصر خواهد شد.

وزیر دفاع آمریکا یک روز پیش‌تر گفته بود دونالد ترامپ دستور داده است نیروهای آمریکایی برای پرهیز از ورود به درگیری «غیرقابل توجیه»، از شمال سوریه خارج شوند.

با این حال روشن نبود که این نیروها از منطقه شمال سوریه بیرون خواهند رفت یا به طور کامل خاک سوریه را ترک خواهند کرد.

خبرگزاری فرانسه به نقل از مقام رسمی آمریکایی گفته است روند خروج نیروها از خاک سوریه در حال انجام است.

خبرگزاری‌ها روز یکشنبه گزارش داده بودند که نیروهای کرد با دولت بشار اسد به توافقی برای حفاظت از مناطث شمالی سوریه در برابر حملات ترکیه دست یافته است.

خبرگزاری فرانسه روز دوشنبه تایید کرد که یگان‌هایی از ارتش سوریه به شمال این کشور و به چند کیلومتری مرز ترکیه رسیده‌اند.

بنابر همین گزارش، نیروهای دولتی وارد مناطق اطراف تل‌تمر و همچنین دو منطقه الطبقه و عین‌عیسی (هر دو در استان رقه) شده‌اند.

یک روزنامه سوری نزدیک به دولت این کشور نیز گزارش داده قرار است نیروهای دولتی به دو شهر منبج و کوبانی نیز اعزام شوند؛ با این حال خبرگزاری فرانسه می‌گوید شبه‌نظامیان وابسته به ترکیه در حال تدارک حمله‌ای علیه منبج هستند.

افزابش شمار آوارگان به ۱۶۰ هزار تن

در ششمین روز از عملیات نظامی ترکیه در شمال سوریه سازمان ملل اعلام کرد که شمار غیرنظامیانی که در پی این اقدام ناچار به ترک خانه و محل زندگی خود شده‌اند به ۱۶۰هزار تن رسیده است.

خانواده‌ای ساکن تل‌ابیض
خانواده‌ای ساکن تل‌ابیض

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، در بیانیه‌ای که روز دوشنبه منتشر شد ضمن «ابراز نگرانی شدید از تحولات نظامی در شمال سوریه»، از همه طرف‌ها خواست که مطالبات‌شان را از راه‌های مسالمت‌آمیز دنبال کنند و جان غیرنظامیان را به خطر نیندازند.

دبیرکل سازمان ملل در این بیانیه همچنین «نگرانی جدی» خود را نسبت به گزارش‌ها درباره احتمال «آزاد شدن ناخواسته» افرادی که با داعش همکاری داشته‌اند ابراز کرده است.

آنتونیو گوترش از همه طرف‌های درگیری خواسته است که مانع از انتقال اقلام بشردوستانه نشوند.

منابع: خبرگزاری‌های فرانسه، رویترز، آسوشیتدپرس، سانا و رادیو فردا /ج/ ک.ر
XS
SM
MD
LG