لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۵۱

مایک پومپئو: حکومت ایران قربانی نیست، متجاوز است


مایک پومپئو با «فاسد و متخاصم» خواندن جمهوری اسلامی گفت «فشار حداکثری» و «شدت عمل» علیه این حکومت ادامه خواهد یافت.
مایک پومپئو با «فاسد و متخاصم» خواندن جمهوری اسلامی گفت «فشار حداکثری» و «شدت عمل» علیه این حکومت ادامه خواهد یافت.

وزیر خارجه آمریکا می‌گوید جمهوری اسلامی یک رژیم متجاوز است، نه یک قربانی و جهان نیز به این باور رسیده که در قبال حکومت ایران نباید رفتار ملتسمانه داشت.

مایک پومپئو که سه‌شنبه ۳۰ مهرماه در نشست اندیشکده «هریتیج» در واشینگتن سخنرانی داشت، با «فاسد و متخاصم» خواندن حکومت جمهوری اسلامی گفت «فشار حداکثری» و «شدت عمل» علیه این حکومت ادامه خواهد یافت.

او گفت خواسته ما از ایران این است که دست از گروگان‌گیری بردارد و در کشورهای اروپایی اقدام به عملیات تروریستی نکند.

وزیر خارجه آمریکا درباره موفقیت سیاست خارجی این کشور در طول یک‌سال و نیم گذشته گفت وقتی تحریم‌ها علیه ایران اجرا و تشدید شد، بسیاری شک داشتند که شرکت‌های خارجی و دولت‌های اروپایی از همکاری با ایران خودداری کردند ولی در نهایت «صدها شرکت با آمریکا همراه شدند».

آقای پومپئو گفت فشار بر حکومت ایران و طرح خواسته‌های ۱۲ گانه آمریکا از این حکومت، نشان‌دهنده حمایت دیپلماسی کنونی آمریکا از خواسته‌های مردم ایران نیز بوده است.

شروط ۱۲ گانه مورد اشاره را اردیبهشت سال گذشته وزیر خارجه آمریکا در سخنرانی در همین اندیشکده مطرح کرد. پایان بخشیدن به برنامه‌ هسته‌ای و برنامه ساخت موشک‌های بالستیک، آزادی شهروندان دوتابعیتی و آمریکایی بازداشت شده در ایران، عدم حمایت از فعالیت‌های تروریستی و پرهیز از رفتارهای مداخله‌جویانه در امور داخلی کشورهای خاورمیانه از مهم‌ترین رئوس این شروط هستند.

آقای پومپئو در بخش دیگری از این سخنرانی روز چهارشنبه خود با اشاره به «نقش ایران در حمله به تاسیسات نفتی عربستان سعودی» گفت کشورهای اروپایی پیش از این حمله موضع بسیار متفاوتی درباره ایران داشتند ولی پس از این حمله به این نتیجه رسیدند که حکومت ایران باید مذاکره بر سر یک چارچوب بلندمدت در برنامه هسته‌ای‌اش را بپذیرد.

او همچنین درباره تحولات اخیر در سوریه گفت هنوز برای ارزیابی توافق با ترکیه در ارتباط با کردها زود است و تلاش‌های دیپلماتیک برای حل مسئله ادامه دارد.

مهلت آتش‌بس پنج روزه در سوریه، توافق‌شده میان آنکارا با مایک پنس و مایک پومپئو، معاون و وزیر خارجه دولت دونالد ترامپ، شامگاه سه‌شنبه ۳۰ مهرماه به پایان می‌رسد.

رجب طیب اردوغان روز یکشنبه ۲۸ مهر هشدار داده بود عملیات نظامی در صورت خارج نشدن شبه‌نظامیان کرد از منطقه حائل مورد توافق در آتش‌بس با آمریکا، از سر گرفته خواهد شد.

XS
SM
MD
LG