لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۰۱

پومپئو در دیدار با نتانیاهو بر مهار فعالیت‌های ایران تأکید کرد


مایک پمپئو (چپ) گفت که در دیدارش با بنیامین نتانیاهو درباره راه‌های رفع تهدیدهای ایران گفت‌وگو کرده است
مایک پمپئو (چپ) گفت که در دیدارش با بنیامین نتانیاهو درباره راه‌های رفع تهدیدهای ایران گفت‌وگو کرده است

مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، روز جمعه ۲۶ مهر در دیدار با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، بر تلاش‌های دو کشور برای مهار ایران تأکید کرد.

مایک پومپئو شامگاه شنبه و پس از توافق آمریکا با ترکیه بر سر آتش‌بس در شمال سوریه رهسپار اسرائیل شد و دیدار او با بنیامین نتانیاهو صبح جمعه در اورشلیم/بیت‌المقدس صورت گرفت.

به نوشته خبرگزاری رویترز، تأکید آقای پومپئو بر «مهار ایران» با هدف رفع نگرانی‌های اسرائیل از بابت این موضوع است که ایران می‌تواند جای نیروهای آمریکایی را که از سوریه خارج شده‌اند پر کند.

وزیر خارجه آمریکا به خبرنگاران گفت که او و بنیامین نتانیاهو درباره «همه اقداماتی که برای رفع تهدیدهای ایران نه تنها علیه اسرائیل، بلکه منطقه و جهان، باید به کار بسته شود» گفت‌وگو کرده‌اند.

وی افزود: «نظراتمان را با هم در میان گذاشتیم که چگونه می‌توانیم با کمک یکدیگر ثبات در خاورمیانه را تضمین کنیم. و چگونه می‌توانیم با تلاش بیشتر با چالش‌هایی که جهان در خاورمیانه با آن مواجه است، به طور مشترک مقابله کنیم.»

در نشست خبری مشترک دو مقام آمریکایی و اسرائیلی، آقای نتانیاهو در پاسخ به پرسش‌ها درباره توقف عملیات ترکیه علیه کردهای شمال سوریه گفت: «امیدواریم همه چیز به بهترین حالت ممکن پیش برود».

مایک پنس، معاون رئیس جمهوری آمریکا، عصر پنج شنبه در آنکارا اعلام کرد که ترکیه با برقراری آتش‌بس پنج روزه برای عقب‌نشینی شبه‌نظامیان کُرد به پشت «خط تعیین‌شده» یعنی ۳۲ کیلومتری مرز موافقت کرده است.

اسرائیل کردهای سوریه را نیروهای متحد خود می‌داند که در برابر شبه‌نظامیان اسلام‌گرا در شمال این کشور ایستادگی کرده‌اند. در عین حال اسرائیل نگران است که ایران و نیروهای متحدش از خلأ نیروهای آمریکایی در شمال سوریه استفاده کنند.

مایک پومپئو پس از دیدار با بنیامین نتانیاهو در مصاحبه‌ای با نشریه جروزالم پست بر حق اسرائیل برای دفاع از خود تاکید کرد.

وی گفت که دولت آمریکا به صراحت عنوان کرده که این حق اصولی را برای اسرائیل قائل است تا جهت برقراری امنیت مردم خود دست به اقدامات لازم بزند.

وزیر خارجه آمریکا سپس اطمینان داد که نیروهای آمریکایی مرز عراق و سوریه را به دقت زیر نظر دارند، منطقه‌ای که به باور اسرائیل، ایران از آنجا برای سوریه و حزب الله لبنان اسلحه می‌فرستد.

آقای پومپئو همچنین در دو پیام توئیتری نیز بار دیگر از برجام انتقاد کرده و نوشته بود بر طبق این «توافق معیوب»، تحریم تسلیحاتی ایران سال آینده به پایان می‌رسد و بنابر این کشورهایی مثل روسیه و چین خواهند توانست سلاح‌های پیشرفته به جمهوری اسلامی بفروشند.

به نوشته وزیر خارجه آمریکا، «اگر از رفتارهای امروز ایران نگران هستید، تصور کنید که ایران چه کارهایی می‌تواند با جت‌ها، تانک‌ها، پهپادها و موشک‌های پیشرفته بکند. شورای امنیت باید تحریم تسلیحاتی ایران را تمدید کند».

طبق قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل که هنگام دستیابی به توافق هسته ای بین ایران و شش قدرت جهانی در تیرماه ۱۳۹۴ تصویب شد، تحریم‌های تسلیحاتی ایران پس از پنج سال ملغی می‌شود.

با استفاده از گزارش خبرگزاری رویترز و شبکه اجتماعی توییتر؛ س.ن/ج
XS
SM
MD
LG