لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۸:۱۶

پنس: آمریکا و ترکیه بر سر آتش‌بس در شمال سوریه به توافق رسیدند


کنفرانس خبری مایک پنس در محل سفارت آمریکا در آنکارا برگزار شد
کنفرانس خبری مایک پنس در محل سفارت آمریکا در آنکارا برگزار شد

مایک پنس، معاون رئیس جمهوری آمریکا که به ترکیه سفر کرده است، شامگاه پنج‌شنبه ۲۵ مهر پس از دیدار با رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری این کشور، اعلام کرد دو طرف بر سر آتش‌بس در شمال شرق سوریه به توافق رسیدند.

آقای پنس در نشستی خبری در محل سفارت آمریکا در آنکارا گفت عملیات نظامی ترکیه به مدت ۱۲۰ ساعت [معادل پنج روز] متوقف می‌شود تا شبه‌نظامیان کرد از «خط تعیین‌شده» یعنی ۳۲ کیلومتری مرز عقب‌نشینی کنند و پس از آن، عملیات پایان خواهد یافت.

با این حال دقایقی پس از انتشار گفته‌های مایک پنس، وزیر خارجه ترکیه گفت «این آتش‌بس نیست» بلکه فقط «توقف موقت عملیات» است.

مولود چاووش‌اوغلو در نشستی خبری در استانبول گفت: «ما عملیات را تعلیق می‌کنیم ... ما فقط می‌توانیم حملات را تا زمانی که تمامی عناصر تروریستی از این منطقه عقب‌نشینی کنند متوقف کنیم».

ترکیه شبه‌نظامیان کرد موسوم به «یگان‌های مدافع خلق» را «سازمان تروریستی» می‌خواند و «منطقه امن» خود را عمق ۳۰ تا ۳۵ کیلومتری در خاک سوریه تعریف کرده است.

همزمان با نشست خبری مایک پنس در آنکارا، دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، توافق با ترکیه را به معنای «نجات جان میلیون‌ها» نفر دانست و در پیامی توئیتری از رجب طیب اردوغان و همچنین از مایک پنس و مایک پومپئو تشکر کرد.

آقای ترامپ در روزهای اخیر به‌خاطر تصمیمش درباره خروج نظامیان آمریکایی از شمال سوریه هدف انتقادات شدیدی از اعضای هر دو حزب جمهوری‌خواه و دمکرات آمریکا بوده است که اعتقاد دارند وی با این اقدام پشت کردها را خالی کرده است. کردها متحد کلیدی آمریکا در نبرد علیه گروه موسوم به حکومت اسلامی یا داعش بودند.

دونالد ترامپ اما از سویی به رجب طیب اردوغان نسبت به عملیات نظامی در شمال سوریه هشدار داده و در نامه‌ای به وی خواسته بود تا برای دستیابی به یک «توافق خوب» همکاری کند.

با این حال ساعاتی پیش از اعلام آتش‌بس، خبرگزاری‌های آلمان و رویترز گزارش داده بودند که آقای اردوغان بحث مذاکره با با شبه‌نظامیان کرد سوری را رد کرده است.

XS
SM
MD
LG