لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۵۰

تلاش آمریکا برای آتش‌بس در سوریه؛ مایک پنس با اردوغان دیدار کرد


دیدار دونفری مایک پنس و رجب طیب اردوغان به مدت ۹۰ دقیقه و در کاخ ریاست جمهوری ترکیه برگزار شد
دیدار دونفری مایک پنس و رجب طیب اردوغان به مدت ۹۰ دقیقه و در کاخ ریاست جمهوری ترکیه برگزار شد

مایک پنس، معاون رئیس جمهوری ایالات متحده، که در رأس یک هیات بلندپایه با هدف ترغیب ترکیه به توقف عملیات نظامی‌ در شمال سوریه به آنکارا سفر کرده است، روز پنج‌شنبه ۲۵ مهر با رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه، دیدار کرد.

بنابر گزارش‌ها، مایک پنس و رجب طیب اردوغان ابتدا به مدت حدود ۹۰ دقیقه دیداری دونفری داشتند و سپس مایک پومپئو، وزیر خارجه ایالات متحده، و دیگر مقامات نیز به آنها پیوستند.

به گزارش خبرگزاری‌های آلمان و رویترز، رجب طیب اردوغان هر گونه میانجی‌گری برای آتش‌بس را رد کرده و تاکید داشته که ترکیه هیچ نگرانی از بابت تحریم‌های بیشتر آمریکا ندارد.


ایالات متحده در روزهای اخیر وزرای دفاع، کشور و انرژی ترکیه را همراه وزارتخانه‌های دفاع و انرژی با هدف فشار بر آنکارا برای توقف عملیات خود در شمال سوریه تحریم کرده است. با این حال دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده، روز چهارشنبه عنوان کرد که «درگیری ترکیه با سوریه مشکل ما نیست» و «نیروهای متخاصم در خاورمیانه می‌توانند هر چقدر که می‌خواهند با هم بجنگند».

سفر مایک پنس که نخستین سفر او به ترکیه در مقام معاون رئیس جمهوری ایالات متحده است، تنها ساعاتی پس از این اظهارات آقای ترامپ انجام شده است. دونالد ترامپ همچنین گفته که شبه‌نظامیان «فرشته نیستند»، اما اگر آنکارا به آتش‌بس تن ندهد، باید در انتظار تحریم‌های بیشتری باشد.


از سویی اردوغان نیز خاطرنشان ساخته که ترکیه حاضر به مذاکره با شبه‌نظامیان کرد سوری نیست. در همین راستا خبرگزاری رویترز اظهارات یک مقام ترکیه را بازتاب داده که می‌گوید «مذاکره با یک سازمان تروریستی یا عقب‌نشینی از عملیات جاری در دستور کار نیست».

اسد: سوریه بشدت با تجاوز ترکیه مقابله می‌کند

از سوی دیگر بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه، گفته است کشورش با «تجاوز ترکیه» مقابله خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری دولتی سوریه، سانا، بشار اسد روز پنج‌شنبه در دیدار با فالح فياض، مشاور امنیت ملی عراق، گفت: «تجاوز غیرقانونی ترکیه» به خاک سوریه در زمره «طمع‌ورزی‌های خارجی در منطقه ما» است و سوریه «با تمامی ظرفیت‌ها و امکانات مشروع خود پاسخ این تجاوزها را خواهد داد».

ترکیه می‌گوید که هدف از این عملیات عقب راندن شبه‌نظامیان کرد از مرز سوریه و ترکیه و ایجاد یک منطقه امن در شمال سوریه است که دو تا سه میلیون پناهنده سوری بتوانند در آنجا ساکن شوند.

فرمانده شبه‌نظامیان کرد: ترامپ مخالف توافق کردها با دولت سوریه نیست

همزمان فرمانده شبه‌نظامیان کرد گفته است دونالد ترامپ با توافق بین کردها و دولت‌های سوریه و روسیه مخالفتی نکرده است.

مظلوم عبدی، فرمانده نیروهای سوریه دموکراتیک، روز پنج‌شنبه به تلویزیون محلی «روناهی» گفت: «ما [به ترامپ] گفتیم که جهت حفاظت از کشور و سرزمینمان با حکومت سوریه و روسیه تماس می‌گیریم».

کردها و دولت سوریه اخیرا به توافقی دست یافتند که بنابر گزارش‌ها، بر اساس آن نیروهای بشار اسد به مناطق مرزی تحت کنترل شبه‌نظامیان کرد می‌روند تا به نوعی جایگزین نیروهای آمریکایی شوند.

این توافق روز یکشنبه اعلام شد و یک روز پس از آن نیز مظلوم عبدی تلفنی با دونالد ترامپ گفت‌وگو کرد.

با استفاده از گزارش خبرگزاری‌های آلمان، رویترز، سانا و رادیو فردا؛ س.ن/ج
XS
SM
MD
LG