لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۵:۲۹

عادل الجبیر: قانع شده‌ایم که ایران در حمله به آرامکو دست داشته است


عادل الجبیر، وزیر مشاور در امور خارجی عربستان سعودی
عادل الجبیر، وزیر مشاور در امور خارجی عربستان سعودی

وزیر مشاور در امور خارجی عربستان سعودی روز دوشنبه ۲۹ مهر گفت ما قانع شده‌ایم که ایران در حمله به تاسیسات نفتی آرامکو دست داشته است.

بر اساس توئیت روزنامه «سعودی گازته» و منابع خبری عربی، عادل الجبیر گفته که ایران به حاکمیت کشورها و قوانین بین‌المللی احترام نمی‌گذارد.

وی با بیان اینکه «عربستان سعودی با ادله‌ای که در اختیار دارد قانع شده که ایران در حمله به آرامکو دست داشته است»، افزود: «حمله ایران به دو تاسیسات نفتی، بیانگر اهداف ستیزه‌جویانه ایران در منطقه است. ما متقاعد شدیم موشک‌هایی که این تاسیسات را هدف قرار دادند، ایرانی هستند».

دو تاسیسات مهم نفتی عربستان سعودی روز ۲۳ شهریور هدف حمله موشکی و پهپادی قرار گرفت و باعث کاهش نیمی از تولید نفت این کشور شد.

ریاض و واشینگتن در این زمینه انگشت اتهام را به طرف ایران گرفته‌اند ولی تهران این اتهام را رد کرده است.


حوثی‌های یمن که از سوی ایران حمایت می‌شوند مسئولیت این حمله را به عهده گرفته‌اند ولی آمریکا و عربستان این ادعا را رد کرده و گفته‌اند که حمله از طرف شمال خاک عربستان بوده و با توجه به دقت و پیچیدگی آن، کار ایران است.

عادل الجبیر با اشاره به اعلام آمادگی تهران برای مذاکره با کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس، تاکید کرد: «ما خواستار میانجی‌گری کسی میان خود و ایران نیستیم، ما از ایران می‌خواهیم به جای صحبت، اقدام عملی انجام دهد».

وزیر مشاور در امور خارجی عربستان ضمن تاکید بر اینکه توافق هسته‌ای ایران موسوم به برجام «دارای اشکالاتی است» تصریح کرد: این توافق «فعالیت‌های موشکی بالستیک ایران و دخالت‌های ستیزه‌جویانه‌اش در امور کشورهای منطقه را در بر نمی‌گیرد».

وی ضمن استقبال از موضع کشورهای اروپایی در اعلام نام ایران به عنوان عامل حملات به تاسیسات آرامکو گفت: «بارها گفته‌ایم که خواهان جنگ نیستیم، اما در برابر این حملات دست بسته نمی‌مانیم».

رهبران فرانسه، آلمان و بریتانیا روز اول مهر در بیانیه مشترکی اعلام کردند که ایران مسئول حمله به تاسیسات نفتی عربستان سعودی است.

در مقابل اتهام‌های عربستان سعودی به ایران، مقامات جمهوری اسلامی تلویحا ریاض را به دست داشتن در حمله به نفتکش سابیتی در دریای سرخ متهم کرده‌اند، اما مقامات عربستان این ادعا را رد کرده‌اند.

وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون، ۲۰ مهرماه امسال اعلام کرد که در واکنش به «تهدیدات مداوم» ایران در منطقه، سه هزار نیروی جدید و تجهیزات نظامی به عربستان می‌فرستد. این تجهیزات شامل جنگنده هوایی، سیستم‌های دفاع موشکی و همچنین واحد تجسس هوایی است.

بر اساس گزارش منابع عربی و سایت رادیو فردا/ ک.ر
XS
SM
MD
LG