لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۰۶

پافشاری مقامات ایران بر اتهام خرابکاری در نفتکش سابیتی «توسط یک یا چند دولت»


تصویر منتشر شده توسط شرکت ملی نفتکش ایران از نفتکش سابیتی
تصویر منتشر شده توسط شرکت ملی نفتکش ایران از نفتکش سابیتی

یک روز پس از سخنان حسن روحانی، وزیر خارجه ایران نیز گفت که حمله به نفتکش سابیتی در دریای سرخ «توسط یک یا چند دولت انجام شده است».

مقامات جمهوری اسلامی تلویحا عربستان سعودی را به نقش داشتن در این حمله متهم کرده‌اند، اما مقامات این کشور این ادعا را رد کرده‌اند.

محمدجواد ظریف روز سه‌شنبه، ۲۳ مهر، در مصاحبه با وب‌سایت خانه ملت گفت که حمله به نفتکش ایرانی «اقدامی پیچیده بوده که حامی دولتی داشته و اقدامی دولتی بوده است».

وزیر خارجه ایران در عین حال اضافه کرد: «بررسی‌ها در حال انجام است، اما تا زمانی که به نتایج متقن در این باره دست نیابیم، دولتی را متهم نخواهیم کرد.»

پافشاری مقامات جمهوری اسلامی بر خرابکاری به دست عوامل دولتی منطقه در حالی است که در چند روز گذشته برخی از کارشناسان نیز این فرضیه را مطرح کرده‌اند که اصلا موشک و انفجاری «در کار نبوده است».


از جمله این‌ها می‌توان به تنکرترکرز، وب‌سایت ردیابی کشتی‌ها، اشاره کرد که در یک توییت بر این نکته انگشت گذاشت. تنکرترکرز ساعتی بعد تایید کرد که سابیتی دچار نشت نفت شده، اما توییت تردید خود در مورد اصابت موشک را پس نگرفت.

حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، نیز روز دوشنبه، ۲۲ مهر، گفته بود که این حمله با اصابت حداقل دو راکت انجام شده است.

وی اضافه کرد: «نفتکش ما نیز دارای دوربین بوده و مشخص است که راکت‌ها از کدام سمت می‌آیند و چگونه اصابت می‌کنند. قطعات راکت‌ها هم جمع‌آوری شده و ما فیلم آن را هم دیده‌ایم ولی باید بررسی دقیق‌تر در این زمینه انجام شود.»

آقای روحانی در ادامه تاکید کرد که «حتما یک دولت در این زمینه دخالت داشته» است.

در پی وقوع دو انفجار در نفتکش ایرانی سابیتی در دریای سرخ در روز جمعه ۱۹ مهر، خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، به نقل از «کارشناسان فنی» احتمال اقدام تروریستی را مطرح کرد.

در همان روز پرس تی‌وی، شبکه انگلیسی‌زبان جمهوری اسلامی، نیز به نقل از یک مقام مسئول ایرانی این گمانه را مطرح کرد که این نفتکش «از خاک عربستان سعودی» مورد اصابت موشک قرار گرفته است، گمانه‌ای که بلافاصله نیز تکذیب شد.

روز شنبه، ۲۰ مهر، نیز علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی، و علی ربیعی سخنگوی دولت ایران حادثه رخ داده برای این نفتکش را «شرارت در آبراه‌های بین‌المللی» و «حمله بزدلانه» خواندند و تهدید کردند که این اقدام «بدون پاسخ نخواهد ماند».

با این حال گارد مرزی عربستان سعودی روز شنبه، ۲۰ مهرماه، تلویحاً هر گونه حمله به این کشتی را رد کرد.

از سوی دیگر٬ عادل الجبیر، وزیر مشاور در امور خارجی عربستان سعودی، روز یک‌شنبه،۲۱ مهر، گفته بود که کشورش در سانحه‌ای که برای نفتکش ایرانی سابیتی در دریای سرخ پیش آمده دست نداشته است.

سازمان بنادر و دریانوردی ایران پیشتر اعلام کرده بود که نفتکش سابیتی در روز جمعه ۱۹ مهرماه «احتمالا با دو فروند موشک» هدف قرار گرفته است. به گزارش رسانه‌های دولتی ایران، در بخش بدنه این نفتکش که متعلق به شرکت ملی نفتکش است، در ۶۰ مایلی بندر جده عربستان سعودی انفجاری رخ داده است.

حادثه یاد شده تقریباً یک ماه پس از آن رخ می‌دهد که به تأسیسات آرامکو در عربستان سعودی و در اردیبهشت‌ماه امسال به چند نفتکش خارجی در آب‌های امارات متحده عربی حمله شد.

ریاض و واشینگتن انگشت اتهام دربارهٔ عامل این حملات را به سوی ایران نشانه رفته‌اند، ولی تهران این ادعا را تکذیب کرده‌ است.

منابع: وب‌سایت خانه ملت، خبرگزاری ایسنا و رادیوفردا/ ا. م./ف. دو.
XS
SM
MD
LG