لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۰۲

آمریکا سه‌هزار نیروی نظامی بیشتر به عربستان اعزام می‌کند


کمتر از یک ماه پس از حمله به تأسیسات نفتی عربستان سعودی که به ایران نسبت داده شد، وزیر دفاع آمریکا اعلام کرد سه‌هزار نیروی نظامی جدید به همراه تجهیزات نظامی بیشتر به آن کشور اعزام می‌کند.

مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا، روز جمعه ۱۹ مهرماه به خبرنگاران گفت که اعزام جدید نیروها و تجهیزات به عربستان سعودی پاسخی به «تهدیدات مداوم» ایران در منطقه است و تصویب آن پس از گفت‌وگویی با محمد بن سلمان درباره «تلاش‌ها برای محافظت در برابر تجاوز ایران» صورت گرفت.

آقای اسپر که به همراه ژنرال مارک مایلی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا، در نشستی خبری شرکت کرده بود گفت اعزام نیروها و تجهیزات بیشتر به عربستان سعودی حاوی این پیام به ایران است که: «به حاکمیت کشور دیگری حمله نکنید، منافع آمریکا و نیروهای آمریکایی را تهدید نکنید، یا اینکه ما جواب خواهیم داد».


وزیر دفاع آمریکا همچنین بار دیگر به جمهوری اسلامی هشدار داد که «خویشتن‌داری» ایالات متحده را نشانه «ضعف» نگیرد، وگرنه «دچار پشیمانی خواهد شد».

پیش از سخنان وزیر دفاع آمریکا، پنتاگون در بیانیه‌ای جزئیات اعزام نیروها و تجهیزات بیشتر به عربستان را اعلام کرده و آن را شامل دو سامانه موشک‌های پاتریوت، یک سامانه موشکی تاد و دو گردان جت جنگنده [هر گردان هوایی حاوی دوازده تا ۲۴ جنگنده] ذکر کرده بود.

وزیر دفاع آمریکا در نشست خبری‌اش با تأکید بر اینکه عربستان سعودی که «شریک امنیتی دیرینه ما در خاورمیانه است» گفت تصمیم جدید پس از درخواست ریاض و پس از گفت‌وگو با مقام‌های ارشد سعودی اتخاذ شد.

به گفته مارک اسپر، عربستان خواستار آن شده بود که پشتیبانی از سامانه دفاعی آن کشور و همچنین دفاع از نظم جهانی افزایش یابد.

حمله به دو تأسیسات نفتی متعلق به شرکت آرامکو در خاک عربستان سعودی ۲۳ شهریور انجام گرفت. عربستان سعودی، آمریکا و همچنین کشورهای اروپایی این حملات را به ایران نسبت دادند اما جمهوری اسلامی دست داشتن در آن را رد کرد.

ایالات متحده ماه گذشته در پی حمله به تأسیسات نفتی آرامکو اعلام کرده بود ۲۰۰ سرباز به انضمام موشک‌های پاتریوت در عربستان مستقر کرده است.

با این حال تصمیم جدید پنتاگون ساعاتی پس از آن اعلام شد که ایران اعلام کرد یکی از نفتکش‌هایش صبح جمعه در نزدیکی بندر جده عربستان دچار دو انفجار با فاصله شد که «احتمالا بر اثر اصابت موشک بود» اما تلفاتی برجای نگذاشت و این نفتکش در حال بازگشت به آب‌های خلیج فارس است.

بنابر آمارهای پنتاگون، از ماه مه (حدود پنج ماه پیش) تا کنون حدود ۱۴هزار تن بر شمار نیروهای آمریکایی در خاورمیانه افزوده شده است.

XS
SM
MD
LG