لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۱۵

نتانیاهو سمت وزیر دفاع را به رهبر حزب «راست جدید» تفویض کرد


با انتصاب نفتالی بنت به سمت وزیر دفاع، «راست جدید» نیز در دوران دولت انتقالی، در حزب حاکم لیکود ادغام می‌شود
با انتصاب نفتالی بنت به سمت وزیر دفاع، «راست جدید» نیز در دوران دولت انتقالی، در حزب حاکم لیکود ادغام می‌شود

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، شامگاه آدینه هفدهم آبان نفتالی بنت، رهبر حزب «راست جدید» را به سمت وزیر دفاع که در یک سال اخیر در دست خود او بود، منصوب کرد.

رسانه‌های این کشور گزارش داده‌اند، موافقت کابینه با این انتصاب قطعی است.

نفتالی بنت رهبر یک حزب کوچک سه نفره به نام «راست جدید» است اما این سیاستمدار ۴۷ساله، سال‌های طولانی در پست‌های دیگر وزیر بوده است.

با انتصاب آقای بنت به سمت وزیر دفاع، «راست جدید» نیز در دوران دولت انتقالی، در حزب حاکم لیکود به رهبری بنیامین نتانیاهو ادغام می‌شود.


سیاستمداران و رسانه‌های اسرائیل انتصاب غیرمترقبه آقای بنت را که دارای دیدگاه‌های راستگرایانه به‌ویژه در قبال فلسطینیان و اراضی فلسطینی است، یک تاکتیک دیگر از سوی بنیامین نتانیاهو برای شکست تلاش‌های بنی گانتس در تشکیل دولت ائتلافی جدید اسرائیل دانستند.

آقای نتانیاهو نگران بوده که حزب «راست جدید» به ائتلافی به نخست وزیری بنی گانتس بپیوندد.

پانزده روز از محول شدن وظیفه تشکیل دولت جدید از سوی رییس جمهوری اسرائیل به بنی گانتس رهبر حزب آبی- سفید سپری شده ولی تلاش او هنوز نتیجه نداده است.

بنیامین نتانیاهو که پیش از آقای گانتس مامور تشکیل دولت شده بود، در تحقق این هدف شکست خورد اما وی با تاکتیک‌های مختلف، از جمله تحکیم اتحاد با احزاب راست و مذهبی، بنی گانتس را نیز تا حال ناکام کرده است.

آقای گانتس انتصاب نفتالی بنت به وزارت دفاع را ادامه استفاده ابزاری آقای نتانیاهو از سیاستمداران نامید و آن را نکوهش کرد.

بنی گانتس جمعه شب گفت، همه شواهد نشان می‌دهد که بنیامین نتانیاهو همچنان تقلا می‌کند تا کشور برای سومین بار در یک سال به سوی انتخابات تازه کشانده شود.

بنیامین نتانیاهو این انتقادها را به شدت رد کرد و گفت که بنی گانتس و حزب آبی- سفید، اتحاد با حزب لیکود را که خواسته ملت است، دنبال نمی‌کند و به این خاطر است که ائتلاف دو حزب بزرگ تاکنون ممکن نشده است.

حزب آبی- سفید شامگاه پنجشنبه از دستیابی به «توافق‌ اولیه» با حزب «اسرائیل خانه ما» به رهبری آویگدور لیبرمن خبر داد اما تاکید کرد که مسائل اساسی مورد اختلاف در گفت‌وگوهای رهبران دو حزب هنوز مطرح نشده است.

پیوستن حزب «اسرائیل خانه ما» با ۸ کرسی به ائتلاف بنی گانتس، بن‌بست تشکیل دولت را برطرف خواهد کرد، اما آقای لیبرمن ظاهرا همچنان اصرار دارد که تنها وارد ائتلافی با مشارکت دو حزب بزرگ کشور شود.

حداقل حد نصاب برای تشکیل ائتلاف دولت، حمایت ۶۱ نماینده از ۱۲۰ عضو مجلس است؛ آقای گانتس با احتساب ۳۳ کرسی حزبش و احزابی که حامی او هستند، یک فراکسیون ۵۴ نفره را در کنار خود دارد.

سیزده تن از حامیان آقای گانتس اعراب هستند و این فرمانده سابق ارتش ظاهرا تمایل ندارد که با تکیه به حمایت اعراب، دولت خود را تشکیل دهد هر چند که در روزهای گذشته با سیاستمداران عربی دیدار کرد.

به نوشته جروزالم پست، بر اساس یک نظرسنجی، ۳۹ درصد از مردم، آقای نتانیاهو را عامل شکست تلاش‌های تشکیل دولت وحدت ملی با شرکت دو حزب بزرگ می‌دانند در حالی که ۱۹ درصد آقای گانتس را مقصر تلقی می‌کنند.

در یک نظرسنجی دیگر در تایمز اسرائیل، ۴۰ درصد از مردم گفته‌اند که اگر انتخابات بعدی بر سر گزینش مستقیم نخست وزیر باشد نه احزاب، آقای نتانیاهو را همچنان لایق این مقام می‌دانند و ۳۶ درصد به بنی گانتس رای می‌دهند.

تا هر زمان که بن‌بست سیاسی حل نشود، دولت انتقالی بنیامین نتانیاهو به عمر خود ادامه خواهد داد.

برخی از سیاستمداران گفته‌اند که انتخابات سوم نیز بن‌بست را برطرف نمی‌کند.

احتمال صدور کیفرخواست علیه آقای نتانیاهو در پرونده‌های تحقیقاتی پلیس از او، به ظن فساد، ممکن است صحنه سیاست این کشور را عوض کند اما وی هنوز به رد این پرونده‌ها از سوی دادستانی «اطمینان دارد».

XS
SM
MD
LG