لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۱۳

حزب آبی- سفید شروط نتانیاهو برای حضور در دولت جدید اسرائیل را رد کرد


از راست به چپ: بنی گانتس، رهبر حزب آبی‌و‌سفید؛ رئوون ریولین، رئیس‌جمهوری اسرائیل؛ و بنیامین نتانیاهو رهبر حزب لیکود.
از راست به چپ: بنی گانتس، رهبر حزب آبی‌و‌سفید؛ رئوون ریولین، رئیس‌جمهوری اسرائیل؛ و بنیامین نتانیاهو رهبر حزب لیکود.

حزب آبی- سفید به رهبری بنی گانتس که مامور تشکیل دولت جدید اسرائیل شده است روز یکشنبه پنجم آبان شروط حزب لیکود به رهبری بنیامین نتانیاهو برای حضور در دولت ائتلافی را رد کرد.

هیئت‌های نمایندگی دو حزب روز یکشنبه با هم دیدار کردند ولی رسانه‌ها در پایان این ملاقات خبر دادند که پیشرفتی حاصل نشده و لیکود از شروط خود عدول نکرده‌ است.

حزب آبی- سفید گفته که با احتمال چرخشی بودن نخست‌وزیری در صورت ائتلاف با حزب لیکود مخالف نیست اما بنیامین نتانیاهو اصرار دارد که در دو سال اول دولت جدید، نخست‌وزیر باشد و این قابل پذیرش نیست.

آبی- سفید همچنین اصرار لیکود به اینکه تمام احزاب راست و مذهبیِ حامی آن در دولت جدید حضور داشته باشند را رد کرده است.

پس از این مذاکرات، بنی گانتس با بنیامین نتانیاهو دیدار و گفت‌وگو کرد.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، گانتس بعد از این ملاقات گفت که مسائل «اصولی» را با نتانیاهو مطرح کرد و ملاقات‌های دو رهبر ادامه خواهد یافت.

وی اظهار داشت: «هر چه در توان دارم به کار می‌گیرم تا از احتمال برگزاری یک انتخابات بیهوده جلوگیری کنم».

رئوون ریولین، رئیس‌جمهوری اسرائیل، روز دوم آبان ماموریت تشکیل دولت جدید را به بنی گانتس داد و او تا ۳۰ آبان مهلت دارد که دولت جدید را معرفی کند؛ فرصت رهبر حزب آبی- سفید ممکن است تا چهاردهم آذر تمدید شود.

این ماموریت پس از آن به بنی گانتس محول شد که بنیامین نتانیاهو نتوانست ائتلافی از احزاب را برای تشکیل دولت جدید قانع کند. بنی گانتس از جمله رهبرانی بود که حاضر نشد به ائتلاف پیشنهادی رهبر لیکود بپیوندد.

حزب آبی- سفید به دلیل احتمال محاکمه آقای نتانیاهو در پرونده‌هایی به ظن فساد، حاضر نشد تا در دولت او حضور داشته باشد.

از سوی دیگر، آقای نتانیاهو روز یکشنبه در آغاز نشست دولت موقت اسرائیل، گفت: «برای رویارویی با تهدیدهای امنیتی که اسرائیل با آن روبروست، باید یک دولت فراگیر تشکیل داد».

وی افزود: سخنان هفته گذشته آویو کوخاوی فرمانده ارتش اسرائیل در مورد احتمال «نزدیک شدن جنگ با ایران»، بازتاب حقیقت است و دولت فراگیر برای گرفتن «تصمیمات دشوار»، یک نیاز واقعی است.

در همین حال، بنی گانتس از آویگدور لیبرمن رهبر حزب راستگرای غیرمذهبی «اسرائیل خانه ما» دعوت کرده است تا روز دوشنبه ششم آبان با هم دیدار کنند.

حزب آبی- سفید به حمایت دست‌کم هفت نماینده دیگر برای رسیدن به حد نصاب لازم ۶۱ نماینده، نیاز دارد.

پیوستن «اسرائیل خانه ما» یا حزب مذهبی «شاس» به ائتلاف دولت او، این نیاز را تامین می‌کند اما آقای لیبرمن اصرار دارد که او تنها وارد دولتی با ائتلاف آبی- سفید با لیکود می‌شود؛ حزب «شاس» نیز تاکید دارد که تنها به عنوان بخشی از جناح راست به نمایندگی لیکود، وارد ائتلاف دولت جدید خواهد شد.

در انتخابات ۲۶ شهریور، که دومین انتخابات اسرائیل در سال جاری بود بود، آقای گانتس حمایت جناح چپ و میانه و اکثریت اعراب را بدست آورد که در مجموع ۵۴ نماینده دارد و شامل ۳۳ کرسی حزب خود او نیز هست اما جناح راستِ حامی بنیامین نتانیاهو، با ۳۲ کرسی لیکود، شامل ۵۵ کرسی است.

رئیس‌جمهوری اسرائیل در روزهای گذشته تکرار کرد که جامعه با احتمال تکرار انتخابات کنار نخواهد آمد و رهبران احزاب باید نرمش نشان دهند.

دادستانی اسرائیل وکلای آقای نتانیاهو را فراخوانده تا در هفته‌های آینده در نشست‌های موسوم به «استماع» حضور یابند تا آویخای مندلبلیت دادستان تصمیم بگیرد که پرونده‌های تهیه شده از سوی پلیس اسرائیل دارای مدارک متقن برای دادگاهی کردن آقای نتانیاهو هست یا خیر.

آویگدور لیبرمن نیز با وجود شرط اکید خود برای ورود به ائتلاف دولت، با احتمال سومین انتخابات مخالفت کرد؛ به نظر می‌رسد او نگران است که در انتخابات جدید، کرسی‌های کمتری بدست آورد.

انتشار نوار صوتی بنیامین نتانیاهو

بنیامین نتانیاهو در حالی وارد مذاکره با حزب آبی- سفید شد که رسانه‌های اسرائیل شامگاه شنبه، نوار صوتی گفت‌وگوهای چند سال پیش او با آرنون (نونی) موزس مالک روزنامه یدیعوت آخرونوت را منتشر کردند.

نوار صوتی افشا شده، مربوط به پرونده‌ای با نام «۲۰۰۰» است که پلیس اسرائیل در مورد آن و چند پرونده دیگر، به مدت دو سال از آقای نتانیاهو بازجویی کرد و سرانجام به دادستانی توصیه کرد که نخست‌وزیر را محاکمه کند.‌

به گزارش شبکه ۱۳ تلویزیون اسرائیل، نوار صوتی افشا شده را آقای نتانیاهو از ملاقات‌های خود با آقای موزس ضبط کرده بود بدون آن‌که مالک مهم‌ترین روزنامه اسرائیل از آن آگاه باشد.

این نوارهای ضبط شده را پلیس اسرائیل بدست آورده و به دادستانی تحویل داده است.

آقای نتانیاهو شنبه شب از افشای این مکالمات در تلویزیون شدیدا انتقاد کرد و در بیانیه‌ای گفت که «برای دفاع از حیثیت خود نبردی جانانه خواهد کرد».

دادستانی اسرائیل وکلای آقای نتانیاهو را فراخوانده تا در هفته‌های آینده در نشست‌های موسوم به «استماع» حضور یابند تا آویخای مندلبلیت دادستان تصمیم بگیرد که پرونده‌های تهیه شده از سوی پلیس اسرائیل دارای مدارک متقن برای دادگاهی کردن آقای نتانیاهو هست یا خیر.

XS
SM
MD
LG